Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kabine HLE 13 van LS models openen

Gestart door ToThePoint, 13 juli 2010, 17:55:13 PM

ToThePoint

Als u een bestuurder wenst te plaatsen in de kabin van een reeks 13 dan is het verwijderen van het interieur een must.
Voor u kan beginnen dient u de kast van de loc te verwijderen zoals beschreven in de handleiding.
Eerst de koevangers verwijderen. Die zitten stevig vast en dienen achterwaarts geschoven te worden. Een beetje kracht is noodzakelijk, maar pas op dat wanneer ze lossen u op tijd stopt anders kan u de bogie beschadigen.
Op de vier plaatsen waar de deuren zich bevinden met behulp van 4 tandenstokers tussen kast en chassis aanbrengen zodanig dat de lipjes op het chassisdie net onder de deuren de kast vasthouden vrij komen.
Het is dan nog even wat vriemelen want veel plaats is er niet om de kast te verwijderen. Maar het lukt wel met wat heen en weergeschuif. Maar gebruik geen overbodige kracht.

Zo de kast is verwijderd.

imagehttp://www.all-that-is.eu/cabine%20hle13.jpg/image

Het front schuift gewoon naar voren eraf. Volg de beweging van de groene pijl.
Dit doe je door beurtelings aan de onder en bovenkant beetje bij beetje het front los te maken met de handen.

imagehttp://www.all-that-is.eu/openen%20front.jpg/image

Van voren af gezien ziet u aan de bovenkant van de kabine een lichtgeleider zitten. Die vormt een haakje dat tegenwerkt als u het interieur wil verwijderen. Die zal afbreken indien u er niet voor zorgt dat de lichtgeleider onder de bovenkant van de kabine terechtkomt. Ik plaatste een pincet tussen de bovenkant en de lichtgeleider om ervoor te zorgen dat ie plaats maakt.

image http://www.all-that-is.eu/lip%20lichtgeleider.jpg /image

Het interieur zit vervat in het zijraamsegment. Het is met lipjes er in geborgt.
Als u de eerste maal de kabine verwijderd is het raadzaam om tandenstokers tussen kast en zijraamsegment te plaatsen. Hier gebruik je minder kracht voor dan ze te plaatsen tussen segment en interieur.
Plaats gewoon de tandenstokers, de zijramen hoeven niet te lossen.

imagehttp://www.all-that-is.eu/lip%20vensters.jpg /image

Als u daar mee klaar bent kan u controleren of de 3 werkstukken nog goed op hun plaats zitten.
Als alles ok is dan kan u de zijramen naar binnen drukken en u zal een klik horen wanneer ze van hun plaats gaan.
Het interieur en zijraamsegment draait nu naar binne toe en ook naar de onderkant van de kast. Het draait er als het ware uit omdat het interieur een U vorm heeft.

Op de volgende foto ziet u de bevestigingslippen die het interieur in het zijraamsegment doet klikken.

imagehttp://www.all-that-is.eu/bevestiging%20lip.jpg/image

Om alles terug in elkaar te zetten heeft u 2 werkwijzen.
U plaatst het zijraamsegment als eerste en klikt daarna met diezelfde draaibeweging het interieur terug op zijn plaats. Of u bevestigt het zijraamsegment eerst aan het interieur en plaats het geheel dan terug.
Aan kant 1 moest ik eerst het zijraamsegment plaatsen omdat het van het interieurstuk viel en dat was niet handig. Aan kant 2 ging het volledige blokje er in een keer in.

De lichtgeleider van het toplicht zal mooi in de voorziene uitsparing geleiden. Echter wees aandachtig aan kant 2 (achterkant) van de loc !
In de geleider van de lichtgeleider zit in het midden een gaatje van een kastje op het dak. De lichtgeleider zal hierin terechtkomen en komen vast te zitten. Help de lichtgeleider er voorzichtig uit en vervolg het monteren van het interieur.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

bellejt

#1
kunnen de afbeeldingen niet op 800 grootte.En mss in de wiki plaatsen.Zo blijft het makkelijk raadpleegbaar.

ERVIN

#2
@bellejt , voor zover ik weet hebben wij hier op het forum geen Wiki , daarom dat we met het topic " Tips&Tricks" begonnen zijn.[;)]

@ToThePoint , goede uitleg, duidelijke foto's , ga ik toch nog maar eens proberen.[:I]

bellejt

#3
bedoelde eigenlijk als een blijvend item te zetten.Ik sta op resolutie 1152 (tekengrootte klein op 19 inch) en moet wel de foto's ofwel downloaden ofwel de pagina verschuiven.Daarom vroeg ik of ze niet makkelijker op 800 konden gezet worden.Dan zie je ze zonder verschuiven volledig.Ben trouwens  heel tevreden met het verslagje.Had dit al gedaan met een loc maar nu kan ik het uitprinten en aan collega's bezorgen die er om vragen.Nagenoeg alle locos van LS openen zo.Ook de wagons zijn nagenoeg idem.

ToThePoint

#4
Ow zo, wist niet dat LSM modellen die werkwijze hadden. Ik had een vermoede dat de kabine van het stuurstandrijtuig op dezelfde manier opend.
De eerste loc van reeks 13 en 6 rijtuigen is sinds vorige week hier aanwezig en ik heb graag een bestuurder in de loc.
De rijtuigen volgen later met passagiers en binnenverlichting.
Uiteraard gaat de binnenverlichting zelfbouw zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

deurenkletser

#5
Is er iemand die de lichtjes van de HLE13 heeft vervangen door LED's of ze heeft gewijzigd zodat eindseinen apart schakelbaar worden?

ToThePoint

#6
Zitten daar geen leds in ?
Heb dat niet zo goed bestudeerd teminste.
Zal een project voor later zijn wanneer ik een beetje op men plooi zit hier.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI