Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

gewicht wagons

Gestart door marctje, 14 augustus 2005, 18:05:04 PM

marctje

hallo allemaal,
ik vroeg mij af of er iets bestond met daarop de gewichten voor treinen en wagons zowel in N als HO schaal

bedankt alvast

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

tonycabus

Daar is ooit een artikel over verschenen in Model Railroader dat werd bewerkt door Jacques Le Plat. Ik zoek dat even op en plaats de info dan in deze draad.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Er bestaat zelfs een NEM over.

Roland

Gerolf

De formule van LePlat, zoals hij in MSM verscheen (dit was al eerder op dit forum verschenen):
P = 0,5xL + 5xN (waarbij P het gewicht in gram, L de lengte van de wagen in mm, en N het aantal assen is.)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

De formule van de NEM is iets eenvoudiger. Voor H0:
gewicht = 0,40 gram per mm wagenlengte.

http://www.morop.org/de/normes/nem302_d.pdf

janjozef

OK van het bestaan van die formules wist ik ook maar wat is daar het doel van, waarvoor gebruiken jullie die formules ?? voor de lengte van een trein te bereken  om zij gewicht te kennen of de druk op te sporen te berekenen. Ik voor mijn part heb nog nooit het gewicht een berekend.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Het doel van het 'ideale treingewicht' heeft vooral te maken met de druk op de sporen, en een gelijk gewicht van alle wagons in de trein.
Daardoor is er vb. minder kans dat een lange trein in een scherpe boog uit de rails getrokken wordt.
Die formule van Le Plat was trouwens ook voor HO. Voor N ken ik ze niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Toch even opletten met de formules:

Die van de NEM is uitstekend voor wagons/rijruigen op draaistellen (de formule is afkomstig van de NMRA)

Die van LePlat is voor beide geschikt.

Roland

marctje

bedankt jongens nu weet ik al iets meer

Marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub