Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Roco en Fleischmann overgenomen ?

Gestart door ToThePoint, 09 juli 2010, 20:34:05 PM

Sicco

#15
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Zelfs als u me zou folteren kan en zal ik het gegeven woord niet breken.
De toekomst zal raad brengen.
Alles is steeds een projectie van de innerlijke staat van zijn.
Het is projectie van het zelf en derhalve voor het eigen ik bestemd.
Voor mij is alles de waarheid, omdat een ieder de wereld bekijk/beleeft vanuit zijn/haar visie.


Als je dat laatste werkelijk meent (eerlijk gezegd heb ik echter de indruk dat je maar wat willekeurige filosofisch klinkende zinnen rondstrooit, maar dat ligt aan mij) dan moet je je ook niet zo druk maken over de mening van anderen, want dan hebben zij ook gelijk. Het is overigens in die zin een dooddoener van de buitencategorie en wellicht zou je ervoor kunnen kiezen om jezelf op een iets minder boven-het-volk-zevende manier uit te drukken om de discussie leuk te houden, maar dat zal wederom aan mij liggen denk ik.

Verder vind ik het uiterst merkwaardig dat dit topic zo vlot ontspoort. Een inhoudelijke discussie over de toekomst van de modelspoorindustrie is best nuttig, ook belangrijk (want ja, er zitten inmho gevaren aan de globale ontwikkeling op het moment) en hier op zijn plaats. Maar helaas, het gaat weer over de vorm in plaats van de inhoud. Jammer.

Eres

#16
De produkten van Piko en Roco komen al uit China Van Fleischmann weet ik het niet. Het zou me dus niet verbazen als deze fabrikant de zaak overneemt. We zien wel tegenhouden kunnen we het niet.

Wim

Klaas Zondervan

#17
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

De bron waar ik verdere en diepere info uit heb kan ik niet vermelde wegens beroepsgeheim.
Dan had je er dus helemaal niet over moeten beginnen.
Als je een bericht hebt, dan ook de bron erbij. Kan of wil je de bron niet noemen, dan ook het bericht niet verspreiden.

Gerolf

#18
citaat:
Geplaatst door Sicco
Verder vind ik het uiterst merkwaardig dat dit topic zo vlot ontspoort. Een inhoudelijke discussie over de toekomst van de modelspoorindustrie is best nuttig... Maar helaas, het gaat weer over de vorm in plaats van de inhoud.
Wijze woorden, Sicco [8D] De vorm is enkele keren flink uit de hand gelopen. Irrelevante en/of misplaatste berichten zijn intussen verwijderd.
Laatste oproep: Een (geen pathos, geen haantjes, maar volwassen) gesprek over de inhoud moet kunnen. Wie wil hieraan meewerken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sicco

#19
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Laatste oproep: Een (geen pathos, geen haantjes, maar volwassen) gesprek over de inhoud moet kunnen. Wie wil hieraan meewerken?



Ik ben zeer beslis geen cynicus, maar ik zie wel degelijk gevaren als er een te grote afhankelijkheid van China gaat ontstaan. Kenmerk van groei-economie?n is dat het ooit een keer ophoudt of in elk geval minder wordt, dat is simpele economie. Het is de vraag wat er dan gaat gebeuren met de modelspoorfabricage, wat toch een redelijke niche-markt is in het speelgoedgebeuren.

Daarnaast lijkt me dat een te grote globalisering ook niet goed is voor de kwaliteit. Niet dat ze daar geen mooie spullen kunnen maken (zie LSM), maar ik vind wel dat er altijd mensen hier verantwoordelijk moeten blijven voor de modellen, om voldoende keuze en de correctheid van de modellen te kunnen waarborgen.

Dus: productie in China: ok, prima (al had ik liever gezien dat 'we' het hier zelf konden doen). Het overplaatsen van de volledige verantwoordelijkheid naar China: dat gaat ene gevaar opleveren.

Jurgen

#20
Volgens hetgeen ik begreep uit die links zou enkel de productie naar China verhuizen maar zouden alle andere afdelingen in Duitsland en Oostenrijk blijven.

Ofwel heb ik het verkeerd begrepen. [:I]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

#21
Ik ben het met Sicco helemaal eens dat de fabrikanten moeten gaan oppassen. Zoals ik het nu ga inzien worden wij allemaal straks te veel afhankelijk van China.

Men is bezig om alles te gaan uitbesteden, de kennis van hier gaat daarmee te veel verloren. Denk niet dat men in China stil zit, men gaat deze markt ook benaderen zoals in de modelbouw. Eerst gaat men alles overstelpen met produkten later worden de leveringen slechter.

Ik heb helaas dergelijke ervaring uit mijn modelbouw periode. Zonder voorafgaande reden worden in eens produkten uit de katalogus genomen en kan je het vergeten.

Het zou natuurlijk jammer zijn als er nog veel meer verloren gaat. Laten we maar positief blijven denken

Wim

mark7758

#22
Even de info die ik weet vanuit Nurnberg.
Piko en Roco ontwikkeling in Europa. Modellen laten maken in China. (Daar worden alle losse onderdelen gemaakt en of daar of in Europa in elkaar gezet.) Ontwikkeling is en zou blijven in Europa. Men kent de kwaliteit van de chinesen. Zo oh dat kunnen we simpel oplossen en de buitenkant is goed. Maar het werkt niet. Kijk maar bij Artitec met de DE 1. Ziet er leuk uit. Maar heeft nog wel wat hakken en ogen in het rijden. (Zo zou de printplaat al 4 keer vervangen zijn voor dat men het helemaal goed door had. Wat Europa wil maak je ook zo.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

#23
Een probleem dat bij elke "out-sourcing" optreedt is de opvolging van de activiteiten, productie, assemblage,.. Zelfs bij een zelfstandig opererend bedrijf blijft die opvolging een noodzaak, er is in die landen (China, India, Korea, Thailand,...) inderdaad een ander gevoel in verband met kwaliteit.
Een bijkomend probleem vormt de typische eigenheid van elk van die landen (kastensysteem, geloof, Karma, ?) waardoor de verantwoordelijkheden liefst worden afgeschoven op een ander en in dit geval liefst de westerse opdrachtgever.
Versta me niet verkeerd, "out-sourcing" is niet slecht maar dient sterk opgevolgd worden - en dat is een ervaring uit de dagelijkse praktijk.
Bedenkt ook dat deze werkwijze ingegeven is volgens een zuivere economische wetmatigheid: de loonkost in de westerse industrielanden ligt gewoon op een veelvoud van de oosterse industrie?n.
Vergeten we ook niet de enorme kopieervaardigheid van die oosterse industrie?n (auto-industrie, huishoudelektra,?) waarbij ze in sommige dingen zelfs beter kopi?ren dan het origineel, maar helaas soms ook met grote problemen (Toyota problemen).
Laat ons allen hopen dat onze modelspoorfabrikanten de kwaliteitsbewaking ernstig nemen en deze niet van zich afschuiven als ?minder belangrijk?, anders zijn we er inderdaad aan voor de moeite.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

INFO

#24
Wat hebben we toch een geweldig vertrouwen in de mensch-heid.
Heb je enig idee hoelang je treintjes al uit het verre oosten komen, weet je ook hoelang de electronica (ic, e.d.) al uit Taiwan of China komen? Waar denk je dat de meeste PCB's vandaan komen? En wat dacht je van je PC of je bijvoorbeeld je HP printer e.d.

De strijdt met het verre oosten hebben we allang verloren. Ze doen het gewoon beter goedkoper en sneller. Zo en nu ga ik weer met mijn treintjes spelen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

#25
citaat:
Geplaatst door INFO

Wat hebben we toch een geweldig vertrouwen in de mensch-heid.
Heb je enig idee hoelang je treintjes al uit het verre oosten komen, weet je ook hoelang de electronica (ic, e.d.) al uit Taiwan of China komen? Waar denk je dat de meeste PCB's vandaan komen? En wat dacht je van je PC of je bijvoorbeeld je HP printer e.d.

De strijdt met het verre oosten hebben we allang verloren. Ze doen het gewoon beter goedkoper en sneller. Zo en nu ga ik weer met mijn treintjes spelen.





en wat is daar nu weer mis mee?? so what !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

#26
Argilla, ik heb zo maar het idee dat je het draadje niet gelezen hebt, of dat je niet begrijpt waar het overgaat. Maar goed laat maar doen, het is toch al een nutteloos onderwerp.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

#27
citaat:
Geplaatst door INFO

Argilla, ik heb zo maar het idee dat je het draadje niet gelezen hebt, of dat je niet begrijpt waar het overgaat. Maar goed laat maar doen, het is toch al een nutteloos onderwerp.





ik heb de indruk dat jij de reactie niet begrijpt[:(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

#28
En zo kunnen wij nog wel even doorgaan[:o)][:X]
wim

INFO

#29
citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

Argilla, ik heb zo maar het idee dat je het draadje niet gelezen hebt, of dat je niet begrijpt waar het overgaat. Maar goed laat maar doen, het is toch al een nutteloos onderwerp.





ik heb de indruk dat jij de reactie niet begrijpt[:(]



Je hebt een overschot van gelijk. Zal me er niet meer in mengen was toch al zonde van de tijd en energie. :x
Alleen de waarheid ligt in het midden.