Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

berg maken

Gestart door gilles, 09 juli 2010, 15:03:05 PM

gilles

hallo allemaal ik ben van plan een berg te maken waarop 1 spoor rijd en
1 spoor erdoor  
het plan zal ik nog uploaden
Nu is mijn vraag welk materiaal gebruik ik het best?
een skelet van hout met papier mach? OF gips ?

spoorse groetjes :D

Gilles

Gerolf

Rustig, Gilles [;)]

Je bent nog volop bezig een plan te zoeken, en je wil al sporen beginnen bedekken?
Er komen nog heel wat stappen voor: je onderbouw, onderbouw voor je rails, rails leggen, aansluiten, er voor zorgen dat alles rijdt, ...

Maar om op je vraag je antwoorden: zelf verkies ik hard-shell als methode: een tijdelijke steun, papieren handdoekjes in gips gedrenkt erover. Zo krijg je een lichte, zelfdragende laag die je nog eenvoudig kan corrigeren
Na het wegnemen van de ondersteuning heb je genoeg plaats onder je "berg" om je sporen te bereiken, lampjes aan te sluiten, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gilles

ok was al aan het vooruit denken wat bedoel je met onderbouw?
ik ben een beginner dus weet er nog niet alles van heb nu 2 plannen ben aan het overwegen welke de meeste mogelijkheden heeft
toch al bedankt!

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Rustig, Gilles [;)]

Je bent nog volop bezig een plan te zoeken, en je wil al sporen beginnen bedekken?
Er komen nog heel wat stappen voor: je onderbouw, onderbouw voor je rails, rails leggen, aansluiten, er voor zorgen dat alles rijdt, ...

Maar om op je vraag je antwoorden: zelf verkies ik hard-shell als methode: een tijdelijke steun, papieren handdoekjes in gips gedrenkt erover. Zo krijg je een lichte, zelfdragende laag die je nog eenvoudig kan corrigeren
Na het wegnemen van de ondersteuning heb je genoeg plaats onder je "berg" om je sporen te bereiken, lampjes aan te sluiten, ...


gjvdz

Dit is een mogelijkheid maar je kan dit ook met houten spanten oplossen.
Dit is iets minder flexibel in gebruik maar ook zeer makkelijk monteerbaar en door op deze spanten hele fijne ijzerdraad (ik geef de voorkeur aan muggengaas) kan je deze vormgeven. hierna kan je de rotsen en andere vormen van de berg afwerken met gips.
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Een bezoekje aan de bibliotheek lijkt me aan te raden.
Er zijn verschillende goede boeken over modelspoorbouw, die in ??n klap een hoop vragen voor je beantwoorden [;)]
(en andere vragen zullen oproepen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gilles

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Een bezoekje aan de bibliotheek lijkt me aan te raden.
Er zijn verschillende goede boeken over modelspoorbouw, die in ??n klap een hoop vragen voor je beantwoorden [;)]
(en andere vragen zullen oproepen)



denk ook dat dat het beste is heb al 5 boeken gereserveerd [:D]
heb jij soms een boek dat veel informatie bevat?

Gerolf

Ik vind "Groetjes uit Ferbach" van J. Leplat en "praktisch handboek modeltreinen" van B. Stein aan te bevelen, maar er zijn er zeker nog.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gilles

"Groeten uit Ferbach"             
24,00 EUR
         
"Groetjes Uit Ferbach"             
24,00 EUR
         
"Met de trein met John Allen             
18,00 EUR
         
"Groeten uit Ferbach" + "Met de trein met John Allen             
? 35,00
         
            

welk is het?

Gerolf

Ferbach is goed, John Allen ook.
Over de laatste: die man is een legende. De technieken zijn misschien wat achterhaald (alhoewel) maar hij is/was meesterlijk in het zoeken ?n vinden van oplossingen.

PS: even geduld hebben als je klikt op "nieuwe reactie plaatsen". Ik heb twee "kopies" van je bericht moeten verwijderen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gilles


gilles

mijn onderbouw is klaar,mijn sporen liggen en ben nu begonnen met mijn berg (skelet ervan)
daarna begin ik met de afwerking
oja is het nodig een schaduw station te maken?
heb namelijk niet zo veel plaats momenteel!

SuSke

Een schaduwstation is niet absoluut nodig. Je gebruikt het alleen om enkele treinen onzichtbaar weg te zetten zodat je niet steeds dezelfde trein over je baan zieet bollen.
Heb je er nu de plaats niet voor, laat het dan gewoon weg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Eres

Ik zelf maar ken ook modelbouwers die het maken van kippegaas. De vouwen dit in een bepaalde vorm. Daarna een oude pan (groot formaat) water er in, kranten ja kranten er in en stijfsel. Langzaam laten pruttelen en net zo lang stijfesel er bij doen tot het een dikke massa wordt je hebt een dikke brijachtige massa. Dit smeer je op het kippengaas en je hebt een betonharde berg. Heb het zelf vroeger ook gedaan.

Wim

Peter

Ik maak ze nog altijd op de 'goeie??' ouderwetse manier.
Spanten van MDF, multiplex, styrodur enz. overtrokken met aluminium vliegendraad (roest niet)
Hierover gipswindels (zeer goedkoop bij de apothekers) en daarover een laagje langzaam drogend gips (meer verwerkingstijd)
Hierover een laag bruine of groene latexverf en na het drogen insmeren met verdunde witte houtlijm en daarna bestrooien met grasvezels (al dan niet met de grasmaster.



Met vriendelijke groeten
Peter

gilles

ziet er fraai uit
ik gebruik ongeveer dezelfde werkwijze!
bij de apotheek...nog niet aan gedacht,bedankt voor de tip!