TRIX mobile station digitale rijregelaar

Gestart door Teun.V, 08 juli 2010, 15:05:30 PM

Teun.V

Een tijdje geleden heb ik samen met mijn vader een TRIX mobile station digitale rijregelaar gekocht. Wij hebben er helaas niet zo heel veel verstand van en snappen de gebruiksaanwijzing niet helemaal. Maakt het uit hoe een loc aangedreven wordt?? en waar kan ik het adres van de loc vinden??

Teun.

Gerolf

Heb je die rijregelaar los gekocht? Geen startset?
Ik heb zo'n vermoeden dat je hiermee je oude analoge locs (zonder digitale decoder) wil gaan aansturen.

Graag wat meer informatie om je beter te kunnen helpen [;)]
- Wat is het probleem ?
- Wat gebeurt er (niet) ?
- Wat heb je al geprobeerd ?
- Wat voor loc(s) gebruik je ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Teun.V

Het probleem is dat ik het adres moet invullen en niet weet waar ik dat moet vinden.

Ik heb dus geen adres dus kan ik ook niet veel verder komen

Ik heb al van alles geprobeerd. (Op een trein staat: 110 426-4. dit heb ik al een paar keer als adres geprobeert op alle mogelijke aandrijfmogelijkheden.

Ik rijd met Minitrix. Volgens mij komt dat overeen met maatje N.

Ik heb de rijregelaar inderdaad los gekocht en alle loc's (3 stuks) zijn omgezet van analoog naar digitaal.

Teun.

Gerolf

Als je locs gedigitaliseert zijn, heb je het adres van de decoder nodig. Het nummer dat op je loc staat heeft geen belang.
Dat decoderadres kan diegene die je locs heeft omgebouwd je vertellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Teun.V

Wij hebben zelf kaartjes gekocht en de analoge kaartjes verwisseld met de nieuwe digitale. Onze loc's waren allemaal zo om te zetten. Staat het decoderadres dan op dat kaartje? zoja, waar op het kaartje (voor of achter). Zo niet, staat dat dan ergens op het doosje?

Klaas Zondervan

Als je nieuwe digitale decoders hebt gekocht dan staan die standaard op adres 3. Als het goed is staat dat in de handleiding bij de decoders.
Je moet dan wel van minstens 2 van de 3 locs het adres aanpassen, want alle locs moeten een verschillend adres hebben.

Johnnytrein

Als je deze decoders nieuw hebt gekocht zaten die in een doosje . In dat doosje zat een boekje met de nodige gegevens van je decoder. Daar zal je ook het adres vinden.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Teun.V


Teun.V

Het volgende probleem:

Ik moet kiezen hoe de loc aangestuurd moet worden. ik kan kiezen tussen:

DCC - k 14F
   - k 28F
   - k 126F
   - l 28F
   - l 126F
SX  - 1 loc
SX2 - 1 loc
   - 2 loc
   - 4 loc

1 van de drie loc's is de BR110. Welke aanstuurmogelijkheid moet ik dan kiezen??

Teun.

Klaas Zondervan

De aanstuurmogelijkheid heeft niks met de loc te maken, maar met de decoder die je er in steekt.
Dus vertel even wat voor decoders je hebt.

Teun.V

Tja, het is duits dus ik kan het niet vertellen. Maar ik kan het er wel in het duits opzetten:

Art. Nr. 10311           SILVER mini

0,5/0,8A Motorstrom
2funktionsausg?nge und ?bertemperatur
hochfrequente motorregelung, an verschiedene motortypen anpassbar
Vmin, Vmid und Vmax einstellbar
128 fahrstufen
ABC
Pendelautomatik
konstanter bremsweg
rangiergang
lichteffekte
schnittstellenstecker nach NEM651

Ditital plus by Lenz

Ik denk dat je het grootste deel niet nodig hebt, maar ik kan het zoals ik al zei niet vertalen en ik heb er ook niet heel veel verstand van.

Ik ben al blij als alle drie de locs rijden!!

Teun.

Teun.V

Ik heb nu eindelijk 1 loc aangesloten. De lampjes doen het op comando van het mobile station, maar als ik hem laat rijden, gaan de lampjes knipperen en reageert hij niet meer!

Wat nu??

Teun.

Klaas Zondervan

Waarschijnlijk staat het aantal rijstappen niet gelijk.
In de decoder is dat standaard ingesteld op 28 of 128 stappen. Dus moet je dat in de Mobile station ook op 28 of 126 instellen.
Ik weet dat 126 en 128 niet hetzelfde is, maar bij 128 rijstappen zijn er 2 die niet effectief zijn, zodat je er feitelijk maar 126 overhoudt. Dus in dit geval is 126 toch hetzelfde als 128. Beetje verwarrend misschien voor een beginner, maar je zult in de digitale wereld nog wel meer verrassingen tegenkomen.

INFO

Als je de lok laat rijden en de lampjes gaan dan knipperen dan verbruikt de lok met verlichting te veel stroom. Dat is een teken/waarschuwing vanuit de decoder dat er te veel stroom wordt verbruikt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Teun.V

Bedankt, maar dat knipperen van de lampjes doet hij ook als de lampjes niet aanstaan en soms al als ik het mobile station van 'stop' afhaal. Verder heeft hij gisterenavond toch een paar rondjes met licht aangereden.

Het is ook heel fijn dat ik nu weet dat ik dus een andere aandrijfmogelijkheid moet kiezen, namelijk 126 (oftewel 128[:D]) maar het leuke is dat een van de twee andere locs wel zo aangedreven kan worden.

Eerder in dit 'gesprek' werd gezegd dat bij alle locs het zelfde adres is ingesteld (namelijk 03) omdat ik overal dezelfde decoders gebruik. Weet iemand hoe ik dit moet veranderen?!

Teun.