Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

2.5 inch?

Gestart door Havoc, 14 augustus 2005, 14:52:14 PM

Havoc

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze spoorbreedte? Mijn experimenten met zelfbouw geven me de indruk dat 45mm (spoor1) eerder voor horlogemakers bedoeld is dan klunzen zoals ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Kom nou, KLUNS?
Johan, je zal ergens moeten beginnen, en alleen oefening baart kunst.
Het feit alleen al eraan begonnen te zijn siert je! Nu gewoon doorzetten, eventueel in een grotere schaal, dat zou in het begin idd iets makkelijker kunnen uitvallen.
Moed houden!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Ja, zeg maar kluns. Ik ben begonnen met de puzzel in elkaar te steken en er past niet veel! Alle toleranties tellen op in de slechst mogelijke richting.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ries

Hoi Johan,

don't give up, een heel mooi nummer van Kate Bush, uiteraard ook van toepassing voor ons modelbouwers.

Een eeuwigheid geleden (om precies te zijn : 25 jaar geleden) heb ik uit een stukje daklood een cabine proberen te maken in spoor n, van een DE1 (nederlands dieseltreinstel) het zag er niet uit, maar wat was ik trots op het resultaat! En ik ben blij dat ik het gemaakt heb, het gaf me ervaring en ik leerde van mijn fouten.

Het belangrijkste is doordouwen en tevreden zijn met het behaalde resultaat, het volgende project zal weer beter uitpakken.

Wat ook belangrijk is, is dat je basis goed dient te zijn, of je nu in spoor n, h0 spoor 1 of 1:1 bouwt. Het vergroten van de schaal wil niet zeggen dat het makkelijker bouwen is, men kan alleen meer en zichtbaardere (geen goed nederlands geloof ik) details aanbrengen.

Begin met iets eenvoudigs en bouw rustig en relaxed, desnoods met een lekker pintje erbij[:o)], ik heb weleens werk gezien van Engelse top modelbouwers, die verklaarde alleen na een Guiness sierlijnen te kunnen zetten, het gaf ze een rustige hand en een gezellige modelbouwtijd. Ook hier geld: drink met mate en kies een biersoort naar keuze.

Mail me gerust met je vragen en als je wilt, geef precies aan waar jouw knelpunten liggen, zodat we jouw als spoor 1 fanaat kunnen behouden voor het koningsspoor gilde [;)]

Groetjes, Richard

tonycabus

Neem een voorbeeld aan onze franstalige collega's, die zweren bij "Blauwe Chimay"...Op een moment hebben we dat forum het "Blauwe Chimay-Forum" genoemd[:D]

Maar terug naar Johan: Ik zet me achter Richard want mijn vak heb ik van kindsbeen af geleerd door fouten te maken en dan uit te zoeken wat mis was. Van de fouten leren dus. En vooral niet negatief zijn over jezelf!!! Je mag best trots zijn op iets wat je met je eigen handen gemaakt hebt, ook al is het niet direkt 100% geslaagd.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Het vergroten van de schaal wil niet zeggen dat het makkelijker bouwen is, men kan alleen meer en zichtbaardere (geen goed nederlands geloof ik) details aanbrengen.


Daar klopt ook wel iets van. En om de details is het me niet te doen.

Ik ga dat voorbeeld van die engelsen en franstaligen niet volgen. Een draaibank kan ietwat meer schade toebrengen dan een penseel.

Enfin, ik ga nog maar eens een krukas maken.

UPDATE: technisch werkloos, beitel kapot...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Toch niet met bier gekoeld, hoop ik[:I]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Neen, geen idee wat er gebeurd is. Ik heb dat stuk al 2 keer gemaakt op deze manier, maar nu was er iets vreemd. Gewoon dat stuk ijzer (C45) staaf ingeklemd en op dezelfde snelheid als anders laten draaien. Ik zet de beitel er tegen om de voorkant te vlakken een die wordt precies weggedrukt. Steek iets meer in (dacht van de juist op het kantje te zitten) en opnieuw hetzelfde.

Blijkt dat de hele dwars-slede naar achter gedrukt werd wat nog nooit gebeurd is. En de punt van de beitel afgebroken en de hele snijkant gekarteld. Enig idee dat ik heb is dat de vorige keer bij het afsteken de boel te heet geworden is en die rand van de staaf daardoor gehard is geraakt.

Enfin, ik kan het dus vergeten om de boel het eerste weekend van september aan het draaien te krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.