Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

probleem verlichting kabine met led 1,8 mm

Gestart door treinvirus, 04 juli 2010, 18:54:20 PM

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

Als je goed luistert kun je ze horen KLIK



? Verklaar u nader ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

De hint lijkt me duidelijk. Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door INFO

Als je goed luistert kun je ze horen KLIK



Knappe opmerking.....maar wat zijn we daar mee? [:(]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ToThePoint

In de handleiding van ESU staat te lezen.
Op blz 15 van de 72tigste blz tellende PDF.

Die beiden Entst?rkondensatoren, die jeweils von den Motoranschl?ssen
zum Motorgeh?use f?hren, m?ssen unbedingt enfernt
werden (siehe Abbildung 9 auf der n?chsten Seite).

Op blz 16 van diezelfde pdf staat een mooie picture voor diegene die er een tekening bij nodig hebben, zoals ik dus.

Ik heb vele loc's in occasie gekocht. Allen zijn voorzien van een digitale decoder van ESU. Uit allen zijn de C's verwijderd omdat ze kortsluiting veroorzaken op de uitgang van de decoder. En wat nogal wiedens is aangezien een C voor wisselende spanningen de stroom doorlaat en dus voor kortsluiting zorgt met daarbovenop een fazeverschuiving.

In diezelfde handleiding staat voor de Gutzold loc deze paragraaf.
G?tzold Loks (Motor-PWM auf 15 kHz einstellen, siehe Kapitel 10.3.) 4 56 20 30.

Wees verzekert om bij gutzold of beter bremer motoren(kan hier mis zijn met de naam) om de decoder op 15khz in te stellen op de uitgang want  ze gaan er aan stuk. Spreek van ondervinding !!!

Verder te lezen in de handleiding van ESU

L?schen Sie Bit 2 in CV 49, um die PWM-Frequenz von ca. 32 kHz
auf ca. 16 kHz zu halbieren.

Zo Klaas ik heb argumenten genoeg vermoedelijk.
Die C's (kondensatoren) moeten eruit (volgens mijn vermoeden en ervaring)!
Aangezien u als medemens een redelijke reactie gaf krijgt u het antwoord.


(Kompleet off-topic)
Dat kan niet gezegt worden van andere die de medemens willen kleineren.
De overbodige kommentaar van andere brengt geen zode aan de dijk, brengt ons niet dichter tot een oplossing noch geeft het blijk van enige positive ingesteldheid tegenover de medemens.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Die beiden Entst?rkondensatoren, die jeweils von den Motoranschl?ssen
zum Motorgeh?use f?hren, m?ssen unbedingt enfernt
werden (siehe Abbildung 9 auf der n?chsten Seite).
Dat stukje met het bijbehorende plaatje ken ik ook. Maar dat gaat alleen maar over een bepaald type M?rklin motor. Het betreft twee condensatoren die tussen de koolborstels en de locmassa zitten.

Over alle andere condensatoren en smoorspoelen zegt die handleiding niks. Als die er ook uit moeten, dan had het er vast wel in gestaan.

Verder staat er op de motor een pulserende gelijkspanning, dat is niet hetzelfde als een wisselspanning.

Denk er nog eens verder over door. Roco heeft veel locs waarin een 8-polige decoderaansluiting zit. Daar kan je de stekker van de decoder zo in steken. Dat is speciaal zo gemaakt voor de a-technische modelspoorder. Als je daar de condensator en de smoorspoelen moest verwijderen zou het hele gemak van deze vorm van decoderplaatsing verloren gaan.
Kortom, je draaft gewoon een beetje door en trekt onnodige conclusies uit wat je in de handleiding ziet staan.

ToThePoint

@Klaas

Ik spreek over wisselende spanning en niet wisselspanning.
Wisselende spanning betekend spanning die varieert en wisselspanning is spanning die alterneert met een sinusvorm en waarbij de geleiders afwisselend van + en - wisselen.

Voor een kondensator maakt het niet uit of het wissel dan wel wisselende spanning is. De kondensator merkt alleen een spanningsvariatie. Door zijn opslagcapasiteit van energie zorgt die voor een faseverschuiving.

Onlangs kocht ik voor 34 euro nieuwe PIKO loc's voorzien van 8 pins connector. Als u simpel de decoder inplugt dan werken ze niet omdat de motor voorzien is van ontstoorkondensators tussen de 2 polen van de motor en eentje naar het chassis.
De ontstoorcondensators dienen verwijderd te worden alvorens de loc naar behoren functioneert.
Ik heb er nog 2 die voorzien moeten worden van decoders. Ik kom naar u en u mag eens voortonen hoe het dan wel moet.
Als u de loc kan laten werken zonder het verwijderen van de C's dan krijgt u de loc, zo niet dan hou ik de loc met decoder.

Allee Klaas er staat wel degenlijk op blz 15 de volgende titel.
Aansluiten van gelijkstroommotoren en glockenankermotoren.

6.6.4.1. Anschluss von Gleichstrom- und GlockenankermenotorEs k?nnen alle im Modellbahnbereich ?blichen Gleichstrommotoren
verwendet werden, sofern deren Stromaufnahme die zul?ssigen
Werte des Decoders nicht ?berschreiten.
An manchen Loks mit 5-poligem Hochleistungsantrieb von
M?rklin? kann es sein, dass direkt am Motor insgesamt 3 Entst?rkondensatoren
vorhanden sind:
Die beiden Entst?rkondensatoren, die jeweils von den Motoranschl?ssen
zum Motorgeh?use f?hren, m?ssen unbedingt enfernt
werden (siehe Abbildung 9 auf der n?chsten Seite).

De smoorspoelen laat ik zitten. Die hebben vormen geen nadeel voor de wisselende spanning uit de decoder.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Allee Klaas er staat wel degenlijk op blz 15 de volgende titel.
Aansluiten van gelijkstroommotoren en glockenankermotoren.
Daar citeer je weer datzelfde stukje. Maar daar gaat het alleen over twee van de drie condensatoren op een M?rklin hoogvermogen motor. Over alle andere condensatoren wordt niks gezegd. Je leest echt dingen die er niet staan.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

CiteerGeplaatst door ToThePoint

Je leest echt dingen die er niet staan.


Dat moet je mij toch wel eens uitleggen hoe je dat doet[:D]
Nu ik mijn verlichting heb vervangen in mijn 62, en dus ook het printplaatje met die dingen rijd hij precies deen stuk rustiger.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Hi,

Ik heb in mijn C1 de onderste plug eruit gehaald en het ronde potje vervangen, daarna heb ik hem opnieuw op niveau gebracht en nu loopt hij een stuk soepeler. Klaas, kun je eens uitleggen hoe dat komt.[B)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Dat kan ik wel uitleggen Wim, maar ik ben bang dat jouw dat boven  de pet gaat gaan.[:D]
Maar ik kan wel een poging wagen. Die onderste plug sleepte natuurlijk over de stoep, en in een vierkant potje kan meer stroop dan in een rond potje van dezelfde afmetingen. Omdat de plug er uit is loopt de stroop er vanzelf uit en smeert daardoor de straat. Tsja, en met meer stroop loopt alles soepeler. En het is nog lekker ook. Ik hoop dat dit een beetje verhelderend is.[8D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

Dat moet je mij toch wel eens uitleggen hoe je dat doet[:D]

Rian, ik doe helemaal niks. Ik lees alleen wat er in de handleiding staat.

eddy

@ Rian
Ik ben en denk nog velen onder ons,in blijde verwachting van de geboorte van de vervangprint voor de reeks 62.

groeten Eddy[;)]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door conducteur

Nu ik mijn verlichting heb vervangen in mijn 62, en dus ook het printplaatje met die dingen rijd hij precies deen stuk rustiger.



Ja hierover wil ik ook meer weten , mijn 62ers rijden al goed , maar het kan altijd beter h?.[;)]

treinvirus

beste vrienden, ik heb de aansluitdraden aux 1 en aux 2 omgewisseld maar voordien viel het mij op dat de sluitlichten aangesloten op aux 2 ook lichtjes flikkerden maar alleen zichtbaar in het donker, nu waren daar wel de klassieke rode lampjes van roco op aangesloten. Natuurlijk na het wisselen gaf dit hetzelfde effekt als tervoren,de beide uitgangen aux1 en aux 2 gaven inderdaad een flikkerend licht maar dit viel meer op bij de kabieneverlichting daar dit door een led (met weerstand) gebeurde. Besluit beide aux geven geen konstante stroom en het is inderdaad een raadsel waarom! gebruikte centrale ecos, decoder esu (niet de basisdecoder, die heeft maar 1 aux). Dus zou er een fout in de decoder moeten zitten maar toch lijkt mij dat minder waarschijnlijk.
Wat al de commentaar betreft in deze rubriek,  misschien heeft men gelijk als men zegt dat je alles moet laten zitten, maar zonder diode en spoeltjesz gaat alles ook en om geen enkel risico te lopen is het dus het meest logisch dat je al die dingen verwijderd. Treinservice dankaert zou eens en voor altijd klaarheid moeten scheppen maar ik vrees hier ten sterkste voor daar de service niet meer is zoals in het begin. Getuige daarvan een kortgesloten 21 pins decoder zonder enige aanleiding met branduitslag , na onlangs plaatsing in een benelux lok lsmodels. Deze decoder werd na defekt vervangen op juist dezelfde manier door een 21 pins decoder specifiek voor lsmodels (duurder) en deze werkte normaal. Na kontakt firma werd mij gewoon aangeraden de decoder op te sturen naar duitsland en niet...naar hen! Ze gaven wel een dossiernummer voor de klacht en de boodschap dat decoders alleen zo stuk gaan als de koper ze verkeerd  aansluit(dat is nogal moeilijk als hij alleen maar op een manier in te pluggen is!!).  De handelaar die de decoder verkocht had, francis depr? gaf mij zelf de raad om de verdeler esu in Belgie te kontakteren om  alles vlugger te doen gaan, ....Hijzelf wachte sedert maanden op reaktie op door hem doorgestuurde defekte decoders. Voila daarmee is dit ook gezegd . Iemand anders nog een idee wat de flikkering betreft? of ook een korsluiting gehad met branduitslag bij een korrekt aangesloten decoder? Vooral wat dat laaatste betrft ben ik ook nieuwsgierig.
Dirk
 

Klaas Zondervan

Ik heb wel een idee. De lichtuitgangen kunnen gedimd worden. Dat gebeurt niet door de spanning te verlagen, maar door de uitgang zeer snel aan en uit te schakelen. Misschien is die schakelfrequentie zodanig dat je dat nog kan zien. Hoewel me dat wel vreemd zou voorkomen. Maar je zou eens met de dimwaarde kunnen experimenteren om te zien of dat wat uitmaakt.