Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

solderen van 45 mmm rails

Gestart door argilla, 01 juli 2010, 11:51:03 AM

argilla

Gerolf en andere soldeer experten.
Na 6 jaren van dienst in de tuin beginnen mijn LGB rails slechte verbindengen en/of geen verbindingen te vertonen. Dit door de winters en zomers en het weer in het algemaan.( uitzetten /krimpen /vuil)

De oplossing is vrij eenvoudig;  doorverbinden met een elektra draadje.
Maar welke soldeerbout gebruik ik het beste hiervoor ? Want om goed te solderen heb je een "instant hotspotje" nodig.
Ik had gedacht van 75 W maar klopt dit wel ?
35 W gaat niet want dat heb ik al proefondervindelijk gebruikt.Resultaat: het soldeer "pakt" niet.Vloeit niet uit. ( bolletje)

Iemand ervaring hier mee ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

1op32

Een stevige bout is in ieder geval gewenst ik heb geen ervaring met LGB rails, enkel met H?bner en M?rklin Spoor 1.
De LGB rails hebben messing railstaven als ik me niet vergis? Dit moet normaal gezien eenvoudig te solderen zijn met soldeervet of vloeimiddel.
(De M?rklin rails zijn moeilijk te solderen ik gebruik soldeervet + vloeimiddel, het beste gaat het met S39 maar dat is een agressief zuur en durft de verbinding na verloop van tijd aantasten...
Bij Fiedler hebben ze een prima vloeimiddel om messing te solderen zie : http://www.modellbauhandel-fiedler.de
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

conducteur

Misschien een domme opmerking:
Heb je de rails voldoende lang verwarmt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

Ik zou dat met een gasbrandertje proberen.Ik heb hier thuis koperen buizen liggen voor de cv en heb daar al met sukses aan gesoldeerd met zo'n ding (?n zonder lekken[;)])
Je zal wel met een opzetstuk moeten werken om je biels niet in de fik te steken.[:D][:D][:D]

argilla

citaat:
Geplaatst door conducteur

Misschien een domme opmerking:
Heb je de rails voldoende lang verwarmt?



Helemaal geen domme opmerking.
Met het boutje dat van 35 W geneert te weinig warmte om de rails te verwarmen. Vandaar ook mijn vraag .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

Ja een boutje van 35w haalt het niet. Het te verwarmen item heeft te veel massa ervoor. De gasbrander of een bout van 100w is mss beter.
Idd niet de biels in de fik steken met die gasbrander.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee om dergelijke te solderen, maar 2,5 carree elektrike draad kan met 50w.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Als je bereid bent geld uit te geven aan iets degelijk, kijk dan eens naar het volgende:
conrad 812021 - 89
Een degelijke temperatuursgeregelde weller 60-100W[^]
Ik doe daar echt bijna alles mee. Hij is echter niet van mij, ik mag hem gebruiken van iemand. Hij is al op zekere leeftijd en doet het nog perfect. NOOIT je soldeer afkloppen met dat ding maar altijd afvegen aan een lichtjes vochtige spons, anders maak je het systeem voor temperatuursregeling kapot.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik vrees dat je grootste probleem oxidatie is. Buitenrails roesten (ook al zie je het niet) en die metaaloxides verontreinigen je verbinding, waardoor die niet hecht maar gaat "opbollen".
Dus:
- vloeimiddel, soldeerwater (S39 of aanverwanten) gebruiken om je oxides op te nemen en af te voeren
- uiteraard voldoende hitte voor dergelijke massieve materialen: minstens 60W gewoon elektrisch, gasbrandertje met afdekking van kunststof (nat maken of een prop natte watten helpt al veel)
- Ideaal is een WSA: kort en krachtig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik vrees dat je grootste probleem oxidatie is. Buitenrails roesten (ook al zie je het niet) en die metaaloxides verontreinigen je verbinding, waardoor die niet hecht maar gaat "opbollen".
Dus:
- vloeimiddel, soldeerwater (S39 of aanverwanten) gebruiken om je oxides op te nemen en af te voeren
- uiteraard voldoende hitte voor dergelijke massieve materialen: minstens 60W gewoon elektrisch, gasbrandertje met afdekking van kunststof (nat maken of een prop natte watten helpt al veel)
- Ideaal is een WSA: kort en krachtig.





Gerolf en anderen
zeer hartelijk dank voor de tips. Heel nuttig.[;)]
Nog een klein vraagje voor Gerolf........wat is een WSA  ???? al het is wat ik denk " weerstands solderen ??????" klopt het Gerolf ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

WSA = WeerstandSoldeerApparaat. H??l nuttig gereedschapje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

WSA = WeerstandSoldeerApparaat. H??l nuttig gereedschapje [;)]




Ik heb dus herexamen dwz het artikel terug bestuderen en lezen ....leuk hoor met deze temperaturen  [:D][;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

1op32

Ik heb IEDER stuk rail en elke wissel voorzien van 2 stroomdraden van 0,75mm2. Op deze mannier ben je 100% onafhankelijk van de railverbindingen. Onder mijn baan loopt een 2,5mm2 voedingslus waarop alle rails zijn aangesloten. Ik kan me voorstellen dat bij een buitenbaan oxidatie onstaat in de raillas waardoor het elektrische contact verloren gaat...

Nog een schoonheidstip; draadverbindingen onderaan de railstaaf solderen hierdoor is de verbinding onzichtbaar na het inbedden met ballast.[;)] Werkwijze:
-Zaag het plastiek verbindingsstripje tussen 2 biels weg.
-Met een fijn vijltje de onderzijde van de railstaaf lichtjes vijlen.
-Een druppel vloeimiddel aanbrengen.
-Opwarmen met de soldeerbout eens het tin mooi vloeit de voorvertinde (!) draad een de railstaaf solderen.
Wanneer je de verbinding van de linker en de rechter railstaaf niet op dezelfde plaats doet maar minstens 1 biels opschuift blijven de biels aan elkaar vasthangen zoniet verschuiven deze wat onhandig is.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Willems

er zijn schroefbare railassen voor de G spoor rails maar deze zijn fors aan de prijs om en nabij de 1.35? p/st bij meerdere wordt het iets goedkoper en deze werken prima, het voordeel is hierbij dat je gemakkelijk een stuk rail kan vervangen of veranderen.
Solderen is echt een crime, s39 niet gebruiken dat is veel te aggressief, soldeer vet kan.
WSA is het beste omdat je daarmee je warmte op een relatief kleine plaats kan brengen en kortstondig behoeft te verhitten.
Een grote soldeerbout(vermogen) is het enigste wat redelijk gaat, de kleinere boutjes hoef je niet te proberen die genereren te weinig warmte.
oplossing nr 2: gaatje boren onderin de rail, draad tappen en boutje met kabelverbinding monteren, ook hier gemakkelijk te veranderen of te vervangen maar........veel werk.
Maar deze oplossing is wel op termijn de moeite waard want vroeg of laat krijg je steeds meer stroomstoringen en rijdt het geheel niet of nauwelijks.

Succes
P.S
Ik heb geinvesteerd in de schroefbare railassen en ben er na 6 jaar nog steeds gelukkig mee.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

argilla

Zoals reeds in een ander draadje aangehaald, ben ik nu bezig met de rails van LGB te vervangen door rails van Aristocraft inox. Deze rails kunnen met raillassen en hex schroefjes aan elkaar gevezen worden.
Dit is een werk van lange adem, temeer omdat rails vanuit de USA laten komen en rails zelf niet bepaald goedkoop is. Zo ook voor de slanke wissels van #6.
Zelf heb ik nog geen goedkopere europese tegenhanger/verkoper gevonden voor dit soort van rails.
Geduld en geld zijn schone zaken toch ?[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ardjoena

Alee mannen, slecht kontakt? Daar heb ik met stoomtreinen nu nog nooit last mee gehad.[:o)]
Dirk