Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Spoor I moduleproject?

Gestart door stefanic, 30 juni 2010, 21:38:00 PM

Willems

#30
citaat:
Geplaatst door stefanic

citaat:
Geplaatst door argilla

de normen voor deze modules zijn als volgt:

[/url]http://www.thomas-uhlendorf.de/modulnormen/modulnormen.htm[/img]

Komaan we gaan van start!


Maar in een ander draadje dan graag [;)].

Kan een van de admins trouwens het topic 11782 (modulenormen 1/32) misschien eens vast bovenaan hoofdstuk 'Schaal I, IIm...' positioneren (en daarnaast mag dan het draadje met normen 1/22.5 natuurlijk)

Bij deze ook ineens melden dat we website gelinkt aan het Spoor-I moduleproject http://spooreen.berail.be van start is gegaan eind vorige week, en ook aan het grote spooreenportaal wordt gewerkt.

De interesse dit weekend op de ruilbeurs in Leuven voor de spoor-I baan was vrij groot ('t was dan ook een indrukwekkend stoom en dieselspektakel) en verschillende bezoekers werden geprikkeld door het moduleproject.



Nu begrijp ik volkomen dat je het topic niet wilt vervuilen betreffende je opmerking: maar dan in een ander draadje graag, ware het niet dat je in je aanhef spoor I en IIm schrijft en juist dat laatste is LGB[:)][:D]
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

mahtoska1

#31
Ik ben de spoor 1 module koppen gaan ophalen op de beurs.
Het was er een gezellige sfeer.
Aan de spoor 1 baan enkele mensen ontmoet die antworden konden geven op mijn beginners vragen.
Dank je wel daar voor.

We kunnen van start gaan.

Nadien nog een prachtige wandeling gemaakt in het bos.

Beste groeten,

Pieter

stefanic

#32
En dit wilde ik schrijven op de dag dat het forum verdween...
Met een beetje vertraging dan maar:

Gisteren 6 juli hebben we een 'Evanneke' gedaan. Anders gezegd: gisteren
hebben we een gigantische stap voorwaarts gezet in het spoor-I
moduleproject.
's ochtends vroeg trokken we met 4 gedrevenen (Jean-Luc, Peter, Andre en
ikzelf) naar een collega spoor-ener in Galmaarden, Albert. Dankzij zijn
expertise in houtbewerking, en de bijhorende professionele apparatuur,
waar wij enkel van kunnen dromen, hebben we daar, ondersteund door een
natje (zowel uit flesjes als uit wolken...) en een droogje maar liefst 24
(ja vierentwintig) modulebakken in elkaar gestoken. Het meeste hout was al
op voorhand gezaagd, zodat er enkel (vooral) montage nodig was, maar toch.

In Wijgmaal is de afgelopen weken al een onderstel geplaatst waarop al
deze modules zullen geplaatst worden, om een groot ovaal van 4m x7.60 te
vormen (zie http://www.berail.be/spooreen/ovaal.html ). Dit ovaal dient
als start voor ons moduleproject. Binnen dit ovaal kunnen de verschillende
individuele projecten en modules van anderen worden ingepast.

Hieronder enkele foto's van gisteren, met dank aan Jean-Luc. Door de hoge
werkdruk (niet echt 'druk', maar eerder wild enthousiasme) is het erover
geschoten om meer foto's van de werken te maken... Ik had m'n fototoestel
wel bij maar...

Dank aan de andere deelnemers voor de fantastische dag, dank aan Albert en
familie voor de hartelijke ontvangst, de deskundige ondersteuning, het
middagmaal en de drank om het houtstof weg te spoelen.


Peter en Stefan in actie

Albert en Andre in de weer met zwaar materiaal

De snelsnel (regenbui!) met afgewerkte modules gevulde aanhangwagen

Volgende stappen:
-vernissen/schilderen van de bakken om later trekken van de bakken onder
invloed van lijm ed. te vermijden/beperken
-sporen leggen, aansluiten en TESTRIJDEN!!!!
-weatheren van de rails

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

stefanic

#33
En uiteraard hebben we niet stilgezeten in de forumloze periode.
Op http://www.berail.be/spooreen/ovaal.html zie je enkele foto's van de in het lokaal geinstalleerde modules. Dit was een tijdelijke opstelling om te zien of alles naar behoren past, en om te zien of de gaatjes in de muur op de goede plaats zaten. Daar hebben we nog een beetje aan moeten bijvijlen...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

evan

#34
Hehe allemaal bekende gezichten!  Leuke sfeer jongens!

Er i precies al een behoorlijke rijlengte mogelijk!  Succes met jullie project en tot kort[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mini

#35
Albert heeft gevraagd om zijn gegevens op te geven opdat mensen die de weg naar Leuven te ver vinden,  contact met hem kunnen nemen om dan samen over spoor 1 te filosoferen en samen aan projecten te werken. Albert is te bereiken op : de.gendt.en.zoon [at] telenet.be  (Galmaarden). Nog meer info zal te vinden zijn op www.spooreen.be, spooreen in Belgi?.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Dirky

#36
Ik ga hier enkele domme vragen stellen aan de modulebouwers als het mag?[:)]

Ik zou dus ook met spoor 1 willen beginnen (zie ander draadje) en het idee een module te bouwen ligt me wel omdat een thuisbaan voorlopig ondenkbaar is. Als ik hier en daar foto?s bekijk van modulebanen valt me op dat er maar zeer weinig belang gehecht wordt aan scenery. De meeste modules zijn dus bijvoorbeeld 400mm breed wat echt geen of weinig ruimte laat voor iets extra. M.a.w. ik heb de indruk dat in de meeste gevallen het spelen op een ?ovaal? belangrijker is.  Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb bijvoorbeeld interesse in een baan met daarop een stuk steengroeve met een werkende kraan. Die kraan vult wagons etc? spelen =  laden/lossen!
Als ik dat stuk baan zou maken op een modulebak van 2700, 3600mm (?) op 1500mm met aan de uiteinden de normstukken, kan ik die dan op een bijeenkomst in jullie ?ovaal? inschuiven? Wordt er iets ?georganiseerd? zodat het lossen en laden onderdeel wordt van het totale gebeuren op de baan?

En nog een vraag als ?t mag:
Hoeveel medewerkers denken jullie te bereiken met dit module-initiatief? Of met andere woorden; hoe groot wordt dit project?

stefanic

#37
Hallo Dirky,
Uiteraard welkom in de moduleclub. Hoe groot het project wordt weten we zelf ook niet. Af en toe komt er iemand bij, zoals jij hopelijk.
We hebben nu al het ovaal in aanbouw, dat dient als basis voor het project. We kunnen binnen enige tijd rondrijden, en zien wel wat er later op bijeenkomsten allemaal kan bij ingeschoven worden.

Die modulebakken van het ovaal zijn inderdaad eenvoudig gehouden. Maar alle grotere projecten die zullen ingeschoven worden in dit ovaal zijn zeker niet beperkt tot die 40cm breedte.
Je moet je enkel voorstellen dat je project aan de beide uiteinden een standaard modulekop moet hebben, en dat die beide koppen bij voorkeur op een veelvoud van 30cm uit elkaar staan.

Ikzelf bv. werk aan een baan van 5m70 x 1m (zie http://www.berail.be/gefrees/index.html ). 5 modules van 60cm breed met de sporen, en 5 'landschaps'-modules van 40cm er achteraan tegen.
Voor beide uiteinden maak ik 2 enkelspoor minimodules die eindigen op een normkop. Maar ik had er evengoed voor kunnen kiezen de normkop rechtstreeks te integreren in mijn baanuiteinde.

Je hebt misschien de baan van LMTC al eens gezien: dat zijn eigenlijk 2 afzonderlijke banen van 6m x 80cm. Ook hiervoor kunnen overgangskoppen hemaakt worden.

Wat je tussen uw modulekoppen op de uiteinden doet is volledig vrij. Enkel de eigen ruimte die je hebt is hier misschien een beperkende factor.

Voor het ovaal ligt de nadruk inderdaad op rijden, maar de verschillende projecten (waartoe eigenlijk ook al de rechte gedeeltes van het ovaal horen) zullen zeker evenveel aandacht krijgen wat scenery ed betreft. De werkjes van PAJ en Evan zijn hiervoor ons te behalen doel qua afwerking! Voor de bochtmodules is gisteren nog beslist om die toch maar in verkanting te leggen (wat de bouw van nog eens 4 rechte modules nodig maakt) simpelweg om het realistisch karakter van de baan te vehogen.

't Is misschien interessant dat je bij gelegenheid eens langskomt in Wijgmaal. Je bent in ieder geval van harte welkom!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Dirky

#38
Bedankt voor het woordje uitleg Stefan...

Na het verlof probeer ik vast en zeker eens tot in Wijgmaal te geraken!

Nog een reeks vragen: [:)]
hellingen:
Voor het project dat ik misschien bouw zou de baan in het midden tussen de beide modulekoppen zo hoog mogelijk moeten geraken. Hoe steil mag het doorlopend spoor stijgen/dalen?
Sporen:
Mag ik mijn sporen zelf maken als die volgens de NEM norm gebouwd zijn en feilloos aansluiten op Hubner of Marklin?
Vorm van de module:
Ik begrijp dat het doorloopspoor moet inpassen tussen twee andere modules. Dat is dus recht op recht. De vorm van de module(s) die ik echter zou maken is nogal "onregelmatig". Maakt dat wat uit?
Tunnel:
Welke hoogte moet ik boven de sporen voorzien als er een tunnel gemaakt wordt?

Alvast bedankt....[;)]

stefanic

#39
Voor het hoofdspoor zijn er een aantal regels. Daarop moeten zowel K?fs met ??n wagentje als de grootste stomers met lange reizigersrijtuigen kunnen passeren, en dit met materieel voorzien van modelkoppelingen. In dat hoofdspoor dus geen boogstralen onder de 2 meter. Daarom zou ik ook geen steenstortinstallatie of iets dergelijks op het hoofdspoor voorzien, maar wel op een aansluitend spoor.
Voor een tunnel zijn er dezelfde voorwaarden: op het hoofdspoor moet alles erdoor kunnen, op een zijspoor moet desnoods enkel je eigen trein erdoor kunnen.

De helling zou ik zo beperkt mogelijk houden. Daarmee heb ik zelf nog geen ervaring. Alternatief zou ik met je decor naar beneden gaan ipv met je sporen naar boven.
Op een bijeenkomst moeten je koppen op een hoogte rond 92cm gezet worden, maar je decor, bv. de put van je groeve, mag desnoods tot op de grond gaan. Het lijkt me ook aangewezen dat je 2 eindmodulekoppen in elkaars verlengde liggen, ofwel met en veelvoud van 30cm tegenover elkaar verschoven.

Wat betreft de vorm van de modules (dus niet het spoor erop) doe je verder wat je wil, maar denk ook aan transport! Mijn GILS-baan bestaat uit zeer grillige stukken, en da's een hel voor transport of opslag.

Wat betreft een aftakkend spoor ben je veel vrijer. Zelfs de aftakkende wissel mag al een kleinere boogstraal hebben dan het hoofdspoor. Hellingen, bogen, vorm mag zijn wat het wil. Dit kan beperkingen opleggen aan het materieel dat erop kan rijden, maar dat is in het echt ook zo.

In een extreem geval kan je zelfs bv. ??n module maken met een recht hoofdspoor en een aftakking naar een zijlijn/industrieaansluiting, en dan maak je een 'aftak'-project 100% volgens eigen normen dat aan het doorlopend spoor hangt ipv er deel van uit te maken.

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die thuis een project maken volledig naar eigen wensen en ruimte-beschikaarheid, en los daarvan een 'aanpas'-stuk maken (dat ze thuis niet gebruiken) om dat project aan te sluiten op het moduleproject. De baan die ik maak stelt een (ooit echt bestaand) kopstation voor (en kan dus eigenlijk niet ingepast worden in het doorkopend hoofdspoor van het moduleproject), maar het was (in het echt) ooit voorzien dat de lijn nog zou verder lopen, dus voorzie ik in model ook die situatie, waardoor de baan naar wens kopstation of doorlopend station wordt.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

trains

#40
Ben deze week modulekoppen gaan afhalen in Wijgmaal met een collega Spoor 1 fanaat . Alvast bedankt Jean-Luc en collega's voor de hartelijke ontvangst en de deskundige uitleg . Nu kunnen wij ook van start gaan in de modulebouw ,

Met vriendelijke groeten ,

Franky