Spoor I moduleproject?

Gestart door stefanic, 30 juni 2010, 21:38:00 PM

stefanic

In 'spoor I agenda' (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=8716&whichpage=3) waren we wat aan 't afwijken van het 'agenda'-thema maar Mini raakte daar een interessant punt, waar ik graag op reageer in een nieuw topic dat hier beter op zijn plaats is.

citaat:
Geplaatst door mini

.....<knip>.....
Samen met enkele vrienden kan je dan als je alles samen brengt toch weer rijden in een meer afgewerkte omgeving. (vb Fremo of iets in die aard).


Gezien de ruimte die je nodig hebt moeten de meeste modelbouwers zich inderdaad beperken tot een 'klein' projectje. Maar als er een en ander zou kunnen afgesproken worden zouden op een spoor I fremo bijeenkomst meerdere van die kleine projectjes kunnen aaneengeschakeld worden tot iets groots waar tussen kleine emplacementjes kan gereden worden.
Ik heb in die zin al eens contact genomen met de mensen van Leuven, zodat, als ik er eenmaal aan begin, ik kan rekening houden met hun bouwmethode, zodat een en ander ooit eens samen kan gevoegd worden. Misschien is het de moeite om daar eens over na te denken.
Evan wil net als ik ook al met iets starten. Als we nu eens van meet af aan onderling wat afspraken maken. Ik denk dat de spoor-I mensen van Leuven, gezien hun ervaring, misschien een voortrekkersrol kunnen spelen? Mogelijk bestaan dergelijke initiatieven ook al in bv. Duitsland?
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

C-rail

#1
Als "mens van Leuven" ben ik (en zeker ook de andere "Leuvenaars") zeer ge?nteresseerd. Zelf ben ik van plan een klein (maar dus echt klein) locdepot te maken voor m'n K?ff. Maar stel dat er toch iets wordt afgesproken, ben ik bereid een "volwaardige" module te bouwen om er dan bij te zetten. Maar voor meer info ben je beter bij mini.

1op32

#2
Inderdaad we waren aan het afwijken van het thema AGENDA...
Nu Spoor 1 en MODULE-BAAN: in Duitsland bestaat er wel degelijk zoiets! Elk jaar in september is er in het spoorwegmuseum te Heilbronn een 1:1 treft 1:32 weekend. Dit is een modulebaan treffen waar mensen vanuit heel Duitsland (en daarbuiten?) met hun modules ??n zeer grote baan vrmen. De ene al wat fraaier afgewerkt dan de andere.
Indien mensen overwegen met een Spoor 1 module systeem te starten lijkt het me verstandig om daar eens langs te gaan !?
Ik zal vanavond de link naar hun website online plaatsen.

Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om iedereen te bedanken die al op het thema Spoor 1 agenda reageerde. Toen ik het thema plaatste meende ik helemaal alleen met spoor 1 bezig te zijn in Belgi?[:(], gelukkig is dit niet zo [:)]en blijkt het grote spoor zelfs aan populariteit te winnen[:D].
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

mini

#3
Zoals 1op32 al zei, Heilbronn is echt de moeite, het is wel eventjes rijden, maar die inspanning verdwijnt in het niets als je daar aankomt. Ook Borken , volgend jaar moet ik er geraken, is de moeite waard.
Allen die echt ge?nteresseerd zijn in spoor 1, kunnen gerust op dinsdag avond eens langskomen in het Leuvense. Wij komen daar elke week samen om over 1/32ste plannen te maken. Het samenbrengen van verschillende segmenten tot een grotere baan is wat wij met enkelen van Leuven al altijd hebben willen doen. Dus laat gerust iets weten.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

nederbelg

#4
JL,

is het niet vrijdag en/of dinsdag bijelkaar komen in het Leuvense?

grt Dave

Gerolf

#5
Hier groeit iets moois [8D]
Hou ons op de hoogte, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

1op32

#6
Ik denk een zeer interesaante site gevonden te hebben ivm Module normen: http://www.spur1.de/spur1-modulnormung/index.html
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

stefanic

#7
Ik had gisteren op basis van jou info betreffende Heilbronn al dit gevonden:
http://www.ig1.de/ (zie bij Module-welt)

Misschien interessant dat er eens een MSMforum-spoor-I bijeenkomst wordt georganiseerd op een dinsdag in Leuven (of Holsbeek ?) ergens na de vakantie?
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

mini

#8
Ja interessante link, als we zoiets willen doen, moeten we eens de koppen bij elkaar steken, en misschien ook de mogelijkheid laten om aan te sluiten op de Duitse banen, bvb Heilbronn, Borken. Kijk op http:// www.ig1.de, doorklikken naar module welt, en dan naar foto's Heilbronn 2009.
Ik ga nu een enkelsporige segmentbaan bouwen met modulekoppen die ik bij IG Spur 1 in Mannheim besteld heb : http://www.ig1.de/ . Maar alle idee?n zijn welkom, deze hier hebben conische bussen die zorgen voor een exacte uitlijning. Fremo gebruikt bouten van 10mm diam, waar de opening in de modulekop 11mm is omdat er toch een klein beetje speling zou zijn indien  modules/segmenten van 2 verschillende bouwers aan elkaar gekoppeld worden.
September is niet veraf meer en dan kunnen we in Heilbronn meer info vragen.
Ja laten we eens samenkomen tijdens de maand Juli ofwel vanaf de laatste week van Augustus. Best op een plaats waar er spoor 1 aanwezig is.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

argilla

#9
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Hier groeit iets moois [8D]
Hou ons op de hoogte, h? [;)]




Tja inderdaad Gerolf.
Ik wou alleen dat zoiets ook bestaat (bestond) voor 1/29 schaal.
Des chataux en Espagne ???[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#10
Argilla ,is dat niet een beetje teveel van het goede,zo'n 4 verschillende schalen?  Heb je dan nog tijd om ook maar iets af te werken?

argilla

#11
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Argilla ,is dat niet een beetje teveel van het goede,zo'n 4 verschillende schalen?  Heb je dan nog tijd om ook maar iets af te werken?




ik hou van veelzijdigheid Roche. De droom is ooit een diorama te "kunnen"maken met 1/29 als voorgrond , O als tweede plan gemixt met On30 en als achtergrond Ho schaal.
Dit alles om een diepte te krijgen een soort perspectief. De plannen liggen klaar (hier en daar nog niet perfect maar toch er is al een soort scenario een draaiboek)
Ooit....Roche ( pensioen nu ......pensioen nu....hihihi)[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

C-rail

#12
Als er toch zoiets gebouwd wordt, wil ik zeker ook een module bouwen.
Kwestie van toch aan iets van scenery te kunnen werken. Want mijn H0 baan geraakt toch nooit af!

Groetjes uit Itali?![8D]

stefanic

#13
Gerolf zei eerder:
citaat:
Hier groeit iets moois [8D]
Hou ons op de hoogte, h?[;)]

Het is aan 't groeien en hier dus de verdere info:

We kunnen met genoegen vaststellen dat er steeds meer liefhebbers van het koningsspoor bijkomen. Bij diverse clubs bestaan initiatieven in spoor I (De Pijl, OVMV, LMTC, Hoeseltse Treinenclub,?) en daarnaast bestaan ook heel wat priv?-initiatieven. De realisaties van PAJ-modelbouw hebben hier zeker een prikkelende  invloed gehad op de voorheen onge?nteresseerde liefhebber.
Met in het achterhoofd de initiatieven zoals ze in Duitsland bestaan (Sinsheim, Heilbronn) wordt dan ook hier stilletjes met het idee gespeeld om alle afzonderlijke initiatieven een beetje naar elkaar te laten toegroeien, om zo op termijn ook eens op Belgisch niveau te kunnen uitpakken met een groot project.

Daarom wordt het initiatief genomen om de Mannheimer modulenorm uit Duitsland over te nemen (waarom het wiel opnieuw uitvinden!) waardoor iedereen in staat kan zijn om zijn project (of het nu priv? of in clubverband gerealiseerd is) aan te kunnen sluiten op dat van een collega spoor-I liefhebber. Zie http://www.ig1.de/ -> Module-Welt voor info over de Mannheimer Norm. Dit biedt ook de mogelijkheid dat er in de toekomst ook kan worden deelgenomen aan een van de Duitse spoor I module-bijeenkomsten.

Het is bij dit alles niet de bedoeling om te verzeilen in eindeloze regeltjes. Het idee is zeer eenvoudig: Je maakt je eigen project zo groot of zo klein als je wil. Enkel aan de uiteinden zorg je ervoor dat je een modulekop ?IG1? gebruikt. De lengte van de poten (de hoogte van het spoor?) is natuurlijk ook belangrijk alsook de electrische aansluitingen. Bedoeling is dat enkel de rijstroom wordt doorgegeven buiten de afzonderlijke projecten. Alle andere voorzieningen (wissels, verlichting) dienen autonoom per project geregeld te worden. De algemeen gevolgde leidraad is dan ook deze zoals voor het Forumbaan-project van MSM?
(zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5503 )

Het motto hier is dus: ?Aggemorleuthebt, ook op 1/32?

De opzet is in z?n geheel ook iets eenvoudiger dan deze van det 1/87-broertje, dit bv. al wegens de eenvoudigere moduleopzet (kopwand zonder fries, geen achterliggend verborgen spoor,?), railgebruik (veel keuze is er niet: we gaan voor Marklin/H?bner rails?).
Electriciteit zal gelijkaardig zijn (volgens Mannheimer Norm). Ook het rijden zal digitaal gebeuren.

Als basis wordt weldra een volledig railovaal uitgewerkt waarbij de rechte gedeelten aan ??n zijde enkelsporig zijn terwijl het overliggende gedeelte dubbelsporig is (15.6cm asafstand). Op deze wijze is er een basisstructuur waarop kan verder gewerkt worden. De bochtmodules bestaan als IG1-genormeerde bochtmodules van 90 graden (weliswaar onderverdeeld in 3 handelbare modulebakken) en met een boogstraal van 200cm. De rechte modules hebben een lengte die een veelvoud is van 30cm.
De railhoogte wordt vastgelegd op 92cm. De boogstraal van 2m voor dit ovaal is een gevolg van de afmetingen van de ruimte waar dit ovaal zal opgesteld worden. De minimumstraal voor de hoofdbaan bij de Duitse moduletreffens is evenwel 3m.

De basisbaan wordt zo geconcipieerd dat ook met materieel met natuurgetrouwe haak-koppeling kan gereden worden. Daardoor zijn er wat geometrische beperkingen nodig, bijvoorbeed de boogstraal, wisselconfiguraties etc. Natuurlijk is het niet voor iedereen wenselijk (of praktisch mogelijk wegens beperkte ruimte thuis of in het clublokaal) om zijn project geschikt te maken voor dergelijke exploitatie (ruime boogstraal, lange wissels,?). In dat geval is het wel wenselijk (bv. voor een stationscomplex) dat het doorgaand spoor (of ??n spoor bij kopstations) wel geschikt is voor dergelijke treinen, dit zeker voor modules die een plaatsje zouden kunnen vinden in het basisovaal. In veel gevallen zal het doorgaand spoor per project toch volledig recht zijn (en dus door treinen met modelkoppelingen kunnen bereden worden. Afbuigende uitwijksporen of aansluitingen (met te krappe wissels) zijn dan misschien niet toegankelijk voor alle treinsamenstellingen, maar hinderen dan toch niet in het basis treinverloop.

Binnenkort volgt een nieuw forumtopic met concrete details betreffende modulenormen etc.
Weldra zal er trouwens een groepsaankoop gebeuren van Mannheimer modulekoppen. Een set van 2 koppen (goed dus voor ??n module of ??n project voor doorgaand verkeer) kost ongeveer 30EUR. Doel van de groepsaankoop is vooral om de kostprijs eventueel nog te kunnen drukken en om de verzendingskost per kop te minimaliseren. We verkiezen aankoop boven zelf-(na)-bouw wegens het gebruik van specifieke penverbindingen op de IG1-koppen. Eventuele moduleovergangen binnen ??n project zijn uiteraard volledig vrij te bepalen.
Indien er liefhebbers zijn die interesse hebben om mee in te stappen in dit project kunnen zij iets laten weten hier of via PM. Op het moment dat de bestelling zal geplaatst worden worden alle geinteresseerden gecontacteerd.

Ik wil in dit kader ook nog eens verwijzen naar volgende post van Mini hierboven:
citaat:
Allen die echt ge?nteresseerd zijn in spoor 1, kunnen gerust op dinsdag avond eens langskomen in het Leuvense. Wij komen daar elke week samen om over 1/32ste plannen te maken.

Contact nemen met Mini hiervoor! Ik zit daar ook al zeer regelmatig en het plannen maken zit al serieus op kruissnelheid. Maar er staat ook een spoor-1-baan dus treinbeweging en -geluiden worden er regelmatig waargenomen[:p]!

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

mini

#14
Stefan, prachtig geformuleerd, zou het niet beter kunnen! Naar mate we ouder worden en allemaal een leesbrilletje nodig hebben, is het best dat onze treinen ook iets groter worden. Nadeel is wel dat elk detail zichtbaar is en dus spitsen we ons soms op details toe, met de hulp van een leesbrilletje[;)]. Wie het ziet zitten kan dus gerust een kijkje komen nemen.
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig