Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

realistische kasseiweg

Gestart door conducteur, 24 juni 2010, 13:41:09 PM

conducteur

Op het minibaantje moet er een kasseiweg komen van +- 250 cm lengte, hoe zou je dat doen? Als je naar buiten gaat dan zul je zien dat de zijkanten een stuk lager liggen dan het midden, vermoedelijk door het gewicht van de voertuigen. Ik had gedacht aan gips, in vorm maken en daarna groeven krassen (leuk werk), weet iemand nog een ander/beter idee?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

Als je naar buiten gaat dan zul je zien dat de zijkanten een stuk lager liggen dan het midden, vermoedelijk door het gewicht van de voertuigen.
Dat komt niet door het gewicht van de voertuigen, maar elke weg wordt opzettelijk bol gelegd. Zo blijft het wegdek beter in verband en kan het regenwater makkelijker weg.

Je kunt de kasseien stuk voor stuk in het gips krassen, maar er zijn ook wel snellere methoden.
Een tijdje geleden heeft er een artikel over in MSM  gestaan. Als ik me goed herinner ging dat met DAS-klei. De kasseien werden er in gedrukt met een soort rooster, gelijkend op een frietensnijder. Ik weet niet meer welk nummer het was, maar ik denk dat het een artikel van Gerolf was.

chef garde

Ja, en ge kunt het vinden in Delhaize, de rest Hubo of Brico ofzo.  In Delhaize bij het beleg, bv Parijserworst, of champignonworst ofzo.  Die vleeswaren liggen op een wit plastic plaatje, net dat plastic plaatje heb je nodig.  Aan beide uiteinden vindt je een perfect motief om kasseien mee te maken.  Dan komt Hubo, Brico, ... weet ik veel, daar koop je een zak tegelcement.  Dat is een poeder waar je water bijvoegt, hoe meer water, hoe slapper de brei, en omgekeerd.  Maak (stuk per stuk) uw straat, en terwijl het nog nat is, kun je met dat plastic kasseimotiefjes prikken in de tegelcement.  Zet een kom water in uw beurt om af en toe dat plastic eens in te dompelen, want sommige gaatjes raken opgevuld met cement en dan krijg je een wederkerend patroon van telkens ??n of meerdere kasseien die ontbreken ...  En zorg ook dat je "breekpunten" hebt in je straat, 250 cm is een behoorlijke lengte, de plaat moet maar even bewegen en uw kasseibaan barst, dus om de bv 25 cm een fijn styreentje ofzo plaatsen (die als voeg gecamoufleerd wordt).  Dan heb je 10 stukken van 25cm die iets of wat kunnen bewegen.  Begrijp je hem??

janjozef

Nu zijt ge over 2 verschillende versies bezig om kasseien te maken bezig. De laatste met de onderlegertjes voor vlees is de simpelste om de stempel te maken, maar het langst om de kasseien in de drukken. Die eerste is moeilijker om het rollertje te makenen meer uitleg vindt ge terug op Gerolf zijn website,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

chef garde

citaat:
Geplaatst door janjozef

maar het langst om de kasseien in de drukken.


Die gast is twee maand in verlof nu!!  Tijd zat! [:D][;)]
Foto's van die onderleggertjes, voor uw gemak wel eerst het vlees opeten misschien ...




Binco

Wat je ook kunt doen is met "kassei-folie"
Er staat een gans artikel in msm10 over deze methode.
Ik heb er al mee gewerkt en ben er wel tevreden over.
Maar ik heb er wel geen ganse weg mee gemaakt ...

(ik heb het hier wel liggen maar het merk en de nummer ontbreekt[:I])

Paulogic

Nen zotte tip misschien...

Doosje met 9 mini pizza's kopen van Dr Oetker.
Pizzatjes opeten (12 minuten op 225 graden)
Plastiek verpakking goed inspecteren en ...
jawel ieder rondje heeft een tegelmotief.
Houten bakje maken met op de bodem deze motiefjes
naast elkaar gekleeft. Gips gieten en laten drogen.
De tegeltjes zijn niet perfect omdat het plastiek te
zacht is en geeft zo een kasseilook.

Deze zelfde strookjes kan je ook direct kleven op uw baan.
Als stoepen zijn deze ook geschikt. Enkel nadien te schilderen.


Enig nadeel : veel pizza's eten...
mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

Verwarm met een haardroger de onderzijde van een roco lok of wagen doos ,dit geeft een redelijk keien motief zeker op enige afstand.
wim

Gerolf



Op een halve dag heb ik met dit dingetje een halve vierkante meter (!) "gekrast".
Zo'n hulpmiddel maken heeft me uiteraard wat meer tijd gekost, maar die tijd heb ik er nu al wel uitgehaald [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Kga me dat toch ook eens maken zo'n rollerke.
Lijkt me de beste oplossing en steeds klaar voor gebruik.
Het spreekwoord zegt: " Goed gereedschap is het halve werk ".
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Kga eens moeten vragen aan Tony of hij dat voor mij zou kunnen etsen, heb er al veel naar toe gekeken in msm.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Dat wieltje van Gerolf is wat ik bedoelde.
Dat is niet ge?tst, maar uit losse stukjes in elkaar gesoldeerd.

Paulogic

Zou er zo iets niet bestaan uit de bakkerswereld of zo ?
Dat we met enig knutselwerk kunnen aanpassen?
Ik dacht maar aan zo'n wieltje met puntjes waarmee
ze in glazuur stippellijntjes trekken om een kusseneffect
te geven (gezien op tv : Discovery channel...)
mvg,
Paul(ogic)

ToThePoint

Als ambachtelijk brood en banketbakker heb ik zoiets nog niet tegengekomen dat bruikbaar is voor modelbouw.
Niets houd u tegen om eens een groothandel binnen te stappen.
In Antwerpen is er ene die niets anders verkoopt dan dergelijke spullen. Is groothandel, maar verkoopt aan particulieren ook.
A ja 't school is achter den hoek.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Dat wieltje van Gerolf is wat ik bedoelde...niet ge?tst, maar uit losse stukjes in elkaar gesoldeerd.
Die losse stukjes zijn ge?tst, hoor [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw