Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zelfbouw watertoren 1

Gestart door 1op32, 21 juni 2010, 15:34:06 PM

1op32

Ik heb een watertoren op schaal 1:32 gebouwd, het betreft een fictief model echter wel ge?nspireerd op een veelvuldig voorkomend type met mantel uit baksteen en een ketel uit metalen platen.
 
De 6 hoekige onderbouw is uit 9mm MDF onder hoek gezaagd en stevig verlijmd. Deze werd na uitzagen van de dubbele toegangsdeur en ramen bekleed met baksteenmotief.

De Ketel werd gemaakt op basis van een stevige karton koker van +/-20cm diameter. De stalen beplating werd nagebootst door evergreen strips op de karton koker te kleven.
De volledige ketel werd eerst blauw beschilderd en nadien met de airbrush van de noodzakelijke vervuiling voorzien.
Een eveneens uit 9mm MDF gezaagde 6 hoek iets groter dan de onderbouw zorgt voor de plaat tussen sokkel en ketel.

Binnenin de ketel werd een ronde plasticard schijf aangebracht die na het aanbrengen van de juiste kleur een laag vernis kreeg om het waterniveau na te bootsen.

Een toegangsdeur werd van echt hout gemaakt en een lamp uit de scheepvaartmodelbouw zorgt voor het nodige licht boven de deur.
Een 1mm sikke strip werd rondom de onderkant gekleefd om een arduin sokkel weer te geven.

IMGhttp://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/IMAG0912.jpg/IMG
IMGhttp://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/IMAG0914.jpg/IMG
IMGhttp://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/IMAG0594.jpg/IMG
IMGhttp://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/IMAG0864.jpg/IMG
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

janjozef

Knap werk maar wel groot,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Mooi gedaan [8D] Een poort ipv een deur lijkt me wel wat "groot" voor zo'n gebouw.
Die deurklink: ook de scheepsmodelbouw?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik heb hier niets op aan te merken, knap staaltje modelbouw, ook de verwering is perfect!![;)]

dirkske

De deur is uitgewerkt in een mooi segment maar de "strik"(kantlaag) boven de deur is toch iets dat eigenlijk niet mag ontbreken.
Al bij al, een knap stukje werk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

ardjoena

Van mij krijg je een 10/10 of moet het een 32/32 zijn?[:D]
Dirk
 

1op32

Intussen staan de 3 modules op hun plaats en is de ruimte tussen de baan en het dak te klein voor de watertoren. Hoe was dat gezegde ook alweer, meten is weten...
Dus maar een nieuwe watertoren beginnen bouwen, ik was toch al heel erg gecharmeerd door de watertoren van Treignes die daar een beetje verstopt staat aan de straatkant van het station.
Deze keer ben ik beginnen bouwen op basis van rioolbuis en een verloopstuk rioolbuis. Alvast enkele foto's.



Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Havoc

Mooi. Eigenlijk fantastisch hoe je met 2 dingen uit de brico direct iets hebt dat zo sterk op een watertoren lijkt. Dit blijf ik volgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Mooi gedaan.
Persoonlijk vond ik het eerste model ook mooi. Zowel naar verhoudingen als veroudering.
Spijtig dat het niet paste.  Maar ja, nu heb je dubbel plezier gehad [:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

Inderdaad Johan,
en mits de juiste verf ook geschikt voor een tuinbaan.T'is poepsimpel zou Dirk zeggen.Goe gevonden,blijf het zeker volgen.
groeten eddy

1op32

Het conische stuk maken leek me het moeilijkste, daarom was ik op zoek naar 'bestaande' onderdelen die ik hiervoor kon gebruiken en kwam zo bij de verloopstukken voor waterafvoer terecht.
Kan idd. perfect voor de tuinbaar worden gebruikt want weersbestendig. En voor kleinere schalen mits kleinere buisdiameters[;)]
De kuip ga ik een kleurtje geven en verweren de onderbouw ga ik met slaters baksteenplaat beplakken.
De ladder, waterpeil en dergelijke zal ik wellicht uit messing maken of een combinatie messing en plasticard.
Ik hoop spoedig nog enkele foto's te kunnen plaatsen.
Bedankt voor de reacties !
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

evan

Leuk idee met die buissegmenten.  Ik ga dit zeker volgen.
Je vorige toren lijkt ook fraai van resultaat.  Ik had het draadje destijds niet gezien.

Groetjes

Evan[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

1op32

Vandaag de kuip voorzien van een laag grondverf en de trap gesoldeerd, was nog redelijk wat werk aan vooral de buitenzijde (uitstekende treden) vlakvijlen na het solderen.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

1op32

Forum vrienden hierbij even een foto van het voorbeeld:
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Steam.N

Geert, ik voel het met mijn ellebogen: dit komt dik in orde !  Mooi gedaan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }