Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Touchcab

Gestart door C-rail, 19 juni 2010, 21:18:37 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

het DCC protocol is juist ontworpen voor een uniformiteit te hebben of te verkrijgen  in het dcc format.
Waarom zou dit  ( touchcab)dan ook niet werken met een rocomotion format ??
Het DCC protocol is de "taal" die over de rails naar de treinen gaat.
Daarnaast heb je een protocol voor de communicatie van de centrale met de randapparatuur, zoals handregelaars, terugmelders en besturingsprogramma's. Dat is een ander protocol en verschilt per fabrikant.

DCC is dus alleen genormeerd op railniveau.

INFO

citaat:
Geplaatst door argilla

Nu zit (letterlijk) te denken aan het volgende; het DCC protocol is juist ontworpen voor een uniformiteit te hebben of te verkrijgen  in het dcc format.
Waarom zou dit  ( touchcab)dan ook niet werken met een rocomotion format ??



DCC is het protocol wat gebruikt wordt voor op de rails.

RocoMotion maakt gebruik van het XPressNet protocol wat door Roco is aangepast zodat het alleen met hun eigen RocoMotion interface werkt, en met een speciale software versie van bijvoorbeeld TrainController, wat dan weer onder de naam RocoMotion wordt uitgebracht.

Naast het XPressNet protocol heb je voor de communicatie tussen de PC en de interface nog een aantal andere, zoals het oude Marklin interface protocol (P50). Het LocoNet protocol en nog vele andere variaties.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door argilla

Nu zit (letterlijk) te denken aan het volgende; het DCC protocol is juist ontworpen voor een uniformiteit te hebben of te verkrijgen  in het dcc format.
Waarom zou dit  ( touchcab)dan ook niet werken met een rocomotion format ??



DCC is het protocol wat gebruikt wordt voor op de rails.

RocoMotion maakt gebruik van het XPressNet protocol wat door Roco is aangepast zodat het alleen met hun eigen RocoMotion interface werkt, en met een speciale software versie van bijvoorbeeld TrainController, wat dan weer onder de naam RocoMotion wordt uitgebracht.

Naast het XPressNet protocol heb je voor de communicatie tussen de PC en de interface nog een aantal andere, zoals het oude Marklin interface protocol (P50). Het LocoNet protocol en nog vele andere variaties.



----------------------------------------------------------------

de gegeven uitleg lijkt me logisch.
Echter wat is dan de reden dat ik het USA dcc van Prodigy 2  Advange wel kan gebruiken met roco protocol. Ik bedoel alle decoders en interfaces zijn van Roco logisch omdat ik multi maus gebruik.
Kan natuurlijk ook zijn dat Roco exporteert naar de USA en daardoor ....enfin ik kan de beiden door elkaar gebruiken. Dwz de handcontrollers, waarbij ik de master de Pro.controller gebruik en de maus 2 als slave. Ga ik verder met de baan mee kan ik op het berggedeelte de Multi inschakelen.

Het waarom dat dit werkt , is mijn petje te boven en ik zoek er ook niet achter.
Maar misschien kan iemand anders een logische uitleg geven.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Zoals gezegd alleen op rails niveau wordt het DCC protocol gebruikt.

De Roco Multi-Maus is XPressnet Dus alle besturings kasjes die je kunt kopen voor een XPressNet systeem zoals de Multi-Maus en het Lenz Digital systeem kun je gebruiken, zo kun je ook de Lenz computer interface gebruiken, om de Multi-Maus via andere software aan te sturen dan met de 'eigen' RocoMotion. Zo kun je ook de s88XPressNetLI gebruiken.
Allemaal XPressNet compatibel.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

Zoals gezegd alleen op rails niveau wordt het DCC protocol gebruikt.

De Roco Multi-Maus is XPressnet Dus alle besturings kasjes die je kunt kopen voor een XPressNet systeem zoals de Multi-Maus en het Lenz Digital systeem kun je gebruiken, zo kun je ook de Lenz computer interface gebruiken, om de Multi-Maus via andere software aan te sturen dan met de 'eigen' RocoMotion. Zo kun je ook de s88XPressNetLI gebruiken.
Allemaal XPressNet compatibel.




---------------------------------------------------------------
Yep info de zon begint te schijnen. ....dus als ik je goed begrepen heb; ik mag en kan een systeem aanschaffen wat ik wil zolang het maar XPressnet ondersteunt en/of gebruikt.
Haha dat is al wat anders .
Dat Lenz Multi ondersteunt dat wist ik via de handleiding ttz als je Lenz gebruikt kan je de decoder ook uitlezen. Dat andere wist ik niet ! Bedankt Info.
Nog effe iets ander over heel het Dcc gedoe.
Persoonlijk vindt ik dat er zoveel systemen ontstaan, dat je bijna hogere studies moet doen om dingen te realiseren. Ik bedoel daarmee, en ieder systeem wil natuurlijk zijn systeem promototen en aldus gaat het hier om centen en marktposities, maar toch. Je hebt dit soort van situaties ook in de PC wereld. Ieder zijn eigen systeem bv ik gebruik een medion nootbook met een Hp printer aal-in-one.
Het print wel maar maakt het systeem zo zwaar belast dat je kloksnelheid dermate naar beneden haalt. Begrijp je waar ik naar toe wil ?
Maar dit geheel terzijde.
Het gaat hier over digitaal rijden.Ik ben een beetje bang dat straks door al die systemen niets meer compactibel zal zijn er er dus niet meer gereden kan worden zonder dat hij/ of zij het bij ??n merk /systeem moet blijven. Terwijl er misschien "toekomstige"nuttige voordelen zijn ( denk maar aan de 21 pins decoders) bij het ene systeem , die het andere systeem niet heeft en/ of ondersteunt. En de "simpele" gebruiker ervan op langere termijn afhaakt. Of zie ik dit verkeerd ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Samen met Lenz kun je geen decoders uitlezen met je Multi-Maus. En dat heb ik je ook nergens in mijn uitleg gezegd. Dus geen dingen lezen of verzinnen die er niet zijn, of die niet mogelijk zijn.

XPressNet en DCC zijn twee totaal verschillende zaken.

XPressnet is het protocol waarmee de besturings hardware met elkaar praat.

DCC is het protocol waarmee decoders worden aangestuurd.

Bij een Intellibox-Basic is de onderlinge communicatie op basis van LocoNet. En spreekt de centrale naar de rails toe Motorola en DCC.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door argilla


---------------------------------------------------------------

Nog effe iets ander over heel het Dcc gedoe.
Persoonlijk vindt ik dat er zoveel systemen ontstaan, dat je bijna hogere studies moet doen om dingen te realiseren. Ik bedoel daarmee, en ieder systeem wil natuurlijk zijn systeem promototen en aldus gaat het hier om centen en marktposities, maar toch. Je hebt dit soort van situaties ook in de PC wereld. Ieder zijn eigen systeem bv ik gebruik een medion nootbook met een Hp printer aal-in-one.
Het print wel maar maakt het systeem zo zwaar belast dat je kloksnelheid dermate naar beneden haalt. Begrijp je waar ik naar toe wil ?
Maar dit geheel terzijde.
Het gaat hier over digitaal rijden.Ik ben een beetje bang dat straks door al die systemen niets meer compactibel zal zijn er er dus niet meer gereden kan worden zonder dat hij/ of zij het bij ??n merk /systeem moet blijven. Terwijl er misschien "toekomstige"nuttige voordelen zijn ( denk maar aan de 21 pins decoders) bij het ene systeem , die het andere systeem niet heeft en/ of ondersteunt. En de "simpele" gebruiker ervan op langere termijn afhaakt. Of zie ik dit verkeerd ?



Dan snap je het dus nog steeds niet. Voor decoders die het DCC protocol begrijpen is er helemaal niets aan de hand, zolang jij een centrale gebruikt die DCC spreekt naar de rails toe zal het altijd werken. Of je centrale in staat is om alle extra functies van je decoder aan te sturen dat is een ander verhaal. Maar je multi-maus kan 20  extra functies aansturen. Voorlopig genoeg.

Neem je een Intellibox Basic of de nieuwe Intellibox II dan kun je 16383 functies aansturen.
En dat wordt binnenkort ook mogelijk voor de oude Intelibox of het Twin-Center na de upgrade naar versie 2.0

Zoals je merkt geen enkel probleem. Het is alleen een kwestie van je er even in verdiepen en dus de brochures lezen van de verschillende systemen. Daar hoef je geen hogere school voor te hebben, is gewoon een kwestie van willen en doen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Ik probeer het altijd zo uit te leggen:
Een centrale die Frans "spreekt" tegen een decoder die enkel Nederlands "begrijpt", dat zal niet gaan. Als je centrale DCC "spreekt" moet je ervoor zorgen dat je decoder dat begrijpt.
Bv: een Lenz silver aansturen met marklin motorola of aanverwanten zal niet gaan omdat de Lenz enkel dcc begrijpt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik probeer het altijd zo uit te leggen:
Een centrale die Frans "spreekt" tegen een decoder die enkel Nederlands "begrijpt", dat zal niet gaan. Als je centrale DCC "spreekt" moet je ervoor zorgen dat je decoder dat begrijpt.
Bv: een Lenz silver aansturen met marklin motorola of aanverwanten zal niet gaan omdat de Lenz enkel dcc begrijpt.


-----------------------------------------------------------
Zo zie ik  ook het conducteur.

Als twee tegenstrijdigheden. Het is alleen spijtig dat de twee niet nader tot elkaar willen komen. Economische - en marktaandelen spelen hier een grotere rol dan gebruiksvriendelijkheid naar de modelbouwer toe.

Je kan aan alles een al dan niet "technische "uitleg geven.
Uiteindelijk is de gewone modelbouwer die het moet gebruiken en waar maken.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Zo is het maar net Argilla, maar zolang jij niet de moeite neemt om je er een klein beetje in te verdiepen, zul je het ook nooit begrijpen, en het geheel met oogkleppen op blijven bekijken.

Koop je de juiste centrale, en schaf je zo links en rechts van adapters aan, die het mogelijk maken twee totaal verschillende systemen te koppelen, dan is het zo als jij het ziet.[;)] Gelukkig is het iets breder, en is er veel meer te combineren, dan dat je nu denkt
Alleen de waarheid ligt in het midden.