EB type 30 ombouw van LMS 4F (Lima - schaal N)

Gestart door Michiel, 17 juni 2010, 18:03:17 PM

Michiel

En soms loopt het dan niet zoals gehoopt. Ik heb van die miniconnectors gebruikt om loc en tender met elkaar te verbinden. Maar het solderen van die dingetjes van een millimeter gaat me nog niet goed af. Het resultaat is lelijk kliederwerk dat vroeg of laat kortsluiting gaat geven, wat de decoder dan niet leuk vindt! Nee, dit moet anders. Dit moet beter. Hier moet ik nog eens goed over nadenken...  [:(]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Hoi Michiel,
mischien een klein stukje krimpkous over het draadje schuiven en na het solderen van de verbinding,het kousje naar boven schuiven zodanig dat de soldeerverbinding geisoleerd wordt.T'is maar een eerste gedacht.
veel succes,groeten eddy

Michiel

Krimpkous was ook mijn eerste reactie, maar na een hoop gepruts bleek het allemaal te dik en te stijf te worden. Ik moet op zoek naar veel dunnere krimpkous, dat om elk draadje afzondelijk kan aangebracht worden.

Maar dan blijft mijn vraag, hoe soldeert men best zo'n kleine verbindingen? Met mijn bout krijg ik alleen maar in verhouding dikke klodders matte en brosse verbindingen. Ik ben echt geen onbenul met een soldeerbout maar deze priegeldingetjes... Wie weet een techniek?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

Is lijmen met secondenlijm - cyanoacrylaat - geen optie ? [:I]
Of is dat isolerend ? [:o)]
Ik ben technisch minder dan nul, hoor ! [B)]
Gewoon proberen m?? te denken ! [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ToThePoint

@ Michiel

De klodders ontstaan als het vloeimiddel is opgebruikt ( begrijp verbrand).
Als u reeds vertint hebt dan kan u met een tandenstoker zuurvrij soldeervet aan het kontact aanbrengen. Hou de hoeveelheid heel miniem. En verwarm kortstondig terug en alles vloeit als een spiegel in elkaar.

Om een minicontact te isoleren gebruik ik van die lijm van lijmstiften.
Die smelten in een speciaal pistool dat warm word.
Ga met een lijmstick langs uw soldeerbout en smelt een kliene hoeveelheid af. De soldeerbout is heter dan zo'n lijmpistool dus de lijm is uiterst vloeibaar. Breng dat nu aan op de miniconnecter en je zal zien dat nu alles mooi is beveiligt en na afkoelen is alles tip-top. Hou er wel rekeing mee dat je niet meer met de soldeerbout tegen de soldering komt. De soldering gaat dan lossen.
Dit vormt geen probleem want zelfs als die lijm erop zit kan men de soldering herstellen. De enige beperking is dat men soms de aansluitpin niet goed meer ziet omdat de lijm in de weg zit. Haal dan de lijm eraf want de kleefkracht op metaal van die lijm is 0.
Soms laat ik de lijm een beetje op de bout zodat het na een paar minuten wat zwart word. Dan hoef je ook niet te kleuren achteraf.

Ik doe alle connectoren op die manier.
Ik kan vele voorbeelden geven, maar momenteel met de verhuis staat alles overhoop en op zen kop hier om foto's te nemen van enkele voorbeelden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hallo Jean-Paul,

bedankt voor je tips. Vloeimiddel opgebruikt... verbrand... Ik zal eens experimenteren met lagere temperaturen van de bout. Ik moet ook eens oefenen met het inspannen van de te solderen componenten. Tot nu hield ik ze steeds met de hand vast, maar als ze zo klein zijn is de minste bibber funest voor de kwaliteit van de stolling van de souduur.

Jouw verhaal met het lijmpistool moet je maar eens bij tijds illustreren, want dat snap ik toch niet helemaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik ben geen kenner in het solderen van dergelijke kleine voorwerpen, maar kijk eens rond of je geen fijnere punt voor je bout kunt verkrijgen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Hallo Rian,

Dit IS de fijne punt (van Weller), maar het spul is zodanig klein, dat de punt van de bout wel bot lijkt. Maar een fijnere punt zou mogelijk kunnen helpen. Misschien is het tijd om eens een nieuwe, nog fijnere soldeerbout te kopen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo Jean-Paul,

bedankt voor je tips. Vloeimiddel opgebruikt... verbrand... Ik zal eens experimenteren met lagere temperaturen van de bout. Ik moet ook eens oefenen met het inspannen van de te solderen componenten. Tot nu hield ik ze steeds met de hand vast, maar als ze zo klein zijn is de minste bibber funest voor de kwaliteit van de stolling van de souduur.

Jouw verhaal met het lijmpistool moet je maar eens bij tijds illustreren, want dat snap ik toch niet helemaal.



Komt in orde met die foto's

Ja als je beweegt terwijl de soldeer afkoelt kan het gebeuren dat de soldering troubel is en bijgevolg broos. Dus opnieuw verwarmen.
Veel ligt aan welk soort hars er in de kern van het soldeersel zit.
Ik kocht in duitsland een kilo en de harskern is van veel slechtere kwaliteit dan die hier in de electronica zaak te koop is. Bijgevolg dat de vloeing van hat hars heel snel is uitgewerkt.
Temperatuur verlagen kan een oplossing zijn. Zeker met dergelijke kleine spullen niet te warm stoken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Die soldeerpunt is prima, Michiel. Fijner hoeft echt niet, je moet ook nog vlot de warmte kunnen aanvoeren.
Extra vloeimiddel is inderdaad nodig om klodders te voorkomen, en de onderdelen fixeren ook. Als je verbinding bewogen wordt tijdens het stollen van het tin, krijg je bijna altijd een slechte verbinding.

Misschien moet je de artikels over solderen in MSM nog eens nalezen (vooral de eerste twee dan)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Er bestaat ook het principe van "koud solderen". Het is een soort geleidende lijm. Wij hebben het in een ver verleden op het werk gebruikt om SMD IC's te "solderen".
Ondertussen heeft men een SMD soldeerstation aangekocht en wordt de andere techniek niet meer gebruikt (ik vermoed omwille van de kostprijs).
Ik zal volgende week aan onze technieker eens navragen of hij nog weet welk product dit was en waar wij dit aankochten.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Mannen, enorm bedankt voor de tips! Ik heb hier wat zitten oefenen, en met een iets minder warme bout en vloeibare flux gaat het een stuk beter! Ik krijg nu een glanzende uitgevloeide verbinding, en geen matte brosse klodders. Het is nog niet perfect maar oefening baart kunst.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Het is nog niet perfect maar oefening baart kunst.
Kijk, DAT vind ik nu DE bestaansreden van ons forum [;)] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Mijn nieuwste aanwinst, vandaag in de bus gevonden, wat onderdeeltjes om de ombouw van deze locomotief te kunnen voortzetten. Dus: ooit zal het klaar zijn! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb dit oude project nog maar eens opgerakeld, om er een einde aan te breien: doet ie het, of doet ie het niet? En het is... NIET.
Deze oude Lima motor blijkt niet gezond voor decoders. Ik had de motor volledig gereinigd en gesmeerd en analoog reed de loc heel redelijk. Maar digitaal blijken piekstromen te groot, met als gevolg 2 doorgebrande decoders: een ESU LokPilot en een Kuhn N025. [:(]

Thevens blijkt de Engelse 1:148 schaal toch wel vrij groot. Als ik deze namaak type 30 naast een type 93 of zo zet, dan lijkt dit type 30 een echte mastodont. In het echt was het echter een vrij kleine machine.

Dus, al bij al, sluit ik deze ombouwpoging af met een mislukking, maar met een hoop ervaring rijker. In elk geval: opgeruimd staat netjes: de lok in de prullenbak, en het project afgesloten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)