EB type 30 ombouw van LMS 4F (Lima - schaal N)

Gestart door Michiel, 17 juni 2010, 18:03:17 PM

Michiel

... zo, mijn tender is ook digitaal voorbereid. Ik verwacht nu elke dag een pakje met ministekkertjes, zodat ik loc en tender kan verbinden...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het loden gewicht van vooraan in de tender is hersteld. Ik had nog een oud gewicht liggen van een kapotte P8. Daar heb ik het ontbrekende stuk uit gezaagd. Solderen bleek niet te gaan, dan maar geplakt. De paar grammetjes meer komen erg van pas voor de trekkracht van dit dingetje.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Ha Michiel,

Bij deze heb je de decoder er dus wel ingekregen!

Groeten,

Dries

Peter

Een tip die ik een hele tijd geleden kreeg was een rol (rolletje) loketlood kopen in de Gamma of de Brico (ongeveer 100x30)
hiermee kom ik jaaaren toe om rijtuigen of wagentjes te verzwaren.
Voordeel van dit lood is dat het gemakkelijk snijbaar en soldeerbaar is.
Te solderen door gebruik van wat stearine en loodsoldeer (bij de loodgieters te koop) of gewoon lijmen
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Peter, dat is een supertip! Ik wist niet dat het bestond. Nu nog uitzoeken hoe dat in het Frans heet, want hier verstaan ze geen Nederlands, of maar amper...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

citaat:
Geplaatst door Peter

Lood is plomb in het het Frans


grappig! [:D]

Ik bedoel "loketlood" natuurlijk. Maar ik heb de vertaling gevonden: "plomb loquet". Ik heb het op mijn boodschappenlijst gezet. [;)]
Thanks!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

plomb du fen?tre [:D]

Ik gebruik oude (of soms nieuwe) balanceer loodjes die met op licht metalen autovelgen plakt. Het voordeel hiervan is dat er een plakrand aan ziet en makkelijk op maat te knippen is.

Vaak gratis te halen bij de garage[8D]

Kees-Jan

Michiel

Ik zit al een tijdje te denken hoe ik gemakkelijk een lantaarn kan maken zoals hieronder op de foto. Op elke loc stond er minstens 1, dus ik zal er met de tijd een hoop moeten bouwen. Duitse en Engelse lantaarns zijn wel te vinden, maar die zien er echt heel anders uit.

Dus, wie heeft een lumineus idee hoe ik ze eenvoudig kan maken in schaal N. Het hoeft niet perfect te zijn; een koperen cilinder met reflector en schoorsteen is al prima.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een eerste poging. Het dingetje is amper 3mm groot, maar blijkbaar toch nog te groot in verhouding met de loc. De schoorsteen van de lantaarn is veel te dik, en de LED steekt te veel naar voren. Jammer, op naar de volgende poging; nog kleiner en fijner!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je draad is ook nogal dik om weg te moffelen, niet?
Waarom gebruik je geen lakdraad? Die bestaat erg dun, 0,1mm is bvb prima geschikt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Gerolf

die draden zijn inderdaad vrij dik. Maar ik heb geprobeerd om die 603 LED's te solderen met dunne wikkeldraad van een spoelje, maar dat is echt te klein voor mij. Ik heb (nog) niet de handigheid en/of gereedschap om die priegeldingetjes te solderen. Vandaar dat ik deze voorgesoldeerde LED's gebruik. En die "dikke" zwarte draden krijg ik wel weggemoffeld... hoop ik. [:D]

Versie 2 is op komst. Het moet nog drogen, en nabewerkt worden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

[:0]tjonge jonge , Michiel jij hebt monnikengeduld en arendsogen , je moet het maar doen!!! Respect...[;)]

Michiel

Zo, het dingetje is klaar. Van een product om normaal meertjes en rivieren te maken (namaakwater), heb ik een druppeltje gebruikt om het glas te immiteren. Hier op foto is de lantaarn een aantal maal vergroot, maar in't echt is dit prutsje van amper 3mm met LED best overtuigend.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ziet er goed uit, Michiel. De bovenkant lijkt nog wat grof, maar dat zie je waarschijnlijk alleen maar van zo dichtbij.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw