Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

EB type 30 ombouw van LMS 4F (Lima - schaal N)

Gestart door Michiel, 17 juni 2010, 18:03:17 PM

Michiel

Op de valreep ontvangen, een zwaar gehavend Lima locomotiefje. Het is een model van het type 4F van de Engelse LMS maatschappij. Met een beetje fantasie zit daar een type 30 van de Belgische Staatspoorwegen in. Maar het is ten eerste al een uitdaging om het model mechanisch en elektrisch volledig in orde te krijgen, en ten tweede om het om te bouwen naar een type dat er niet eens familie van is. In augustus wordt de handschoen opgenomen...
<center></center>
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Oesje - v??l werk aan. Het "stangenstelsel" is wel erg summier ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

En dan werd het Limaatje uit elkaar gehaald. Bleek dat dit modelletje al ferm heeft afgezien. Alle vijsjes en lipjes om het model samen te houden zijn afgebroken, en het werd dichtgekleefd met dikke klieders lijm. Ik heb het model dus voorzicht opengeprutst en volledig ontdaan van lijm en ander onnodig spul. Tender en brandhaard werden meteen ook aangepakt...

@Gerolf: dit type locomotief had enkel een buitenliggende koppelstang. De rest van het drijfwerk (cilinders, drijfstangen, schuifwerk,...) ligt onzichtbaar tussen de wielen. Maar ik ben het wel eens dat deze koppelstangen nogal bruut zijn uitgevoerd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Met Milliput heb ik de behuizing wat bijgewerkt: vuurhaard is nu rond en de vensters zijn gedicht. De plaats voor de kolen in de tender werd met papier aangebracht, en dan werd het papier met secondenlijm doordrengt. De tender (gemotoriseerd) is nu een paar millimeter lager dan voorheen, wat een betere indruk geeft. (De tender is n?g veel te hoog, maar met die mastodont van een Lima-motor kan het echt niet lager).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Met volle moed ertegenaan. Je vakantie heeft precies deugd gedaan [8D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Gerolf, ik doe het in de eerste plaats om ervaring op te doen. Dit doe ik liever nog niet met die duurdere modelletjes van mijn verzameling. Met goede moed? Ach, zolang het plezant blijft, het modelletje goedkoop, en de uitkomst een verassing...?! Dan is er niet veel moed nodig. Gewoon veel gezonde goesting. [:D]

Zo ziet zo'n schaal N Lima modelletje van de jaren 70 eruit in zijn onderdelen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De Lima schaal N locomotieven staan bekend om hun uiterst slechte stroomopname. Ook dit model neemt maar van 2 tenderassen stroom. Daarom heb ik de drijfwielen voorzien van extra stroomopnemers. Geknipt uit forsforbrons, en vastgekleeft. Vier stroomopnemende assen is zo goed als de gemiddelde moderne loc, dus dat moet volstaan. [^]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De ronde vensters werden uitgeboord, en ik heb een compressor in elkaar geknutseld. Van ver ziet het er niet slecht uit!  [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ziet er al heel goed uit Michiel.
Je heb duidelijk geleert van je vorige avontuur.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Jean-Paul, bedankt voor je reaktie. [;)] Ondertussen houdt het model met wat inventiviteit weer samen. Ik heb lipjes van forforbrons gemaakt om de tenderbehuizing op het onderstel te houden. Een oude, verroeste schroef uit de rommelbak past precies om de lockast vast te zetten op het onderstel. En een op maat gezaagd kunststof plaatje met 2 gaatjes koppelt tender en loc samen. De eerste rijproef verraadt dat de tender wat licht uitvalt. Extra gewicht in de tender is aan de orde...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

...en dan wat restauratiewerk. Een hoekje onderaan de cabine was afgebroken. Met een stukje afvalplastiek heb ik de hoek terug geconstrueerd. Op het eerste zicht ziet het er niet slecht uit...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Bij mijn vorig ombouwproject had ik een probleem met de kwaliteit van matte lak. Vandaar dat ik nu een test heb gedaan. 4 verschillende lakken op een vel papier. Als voorberiding heb ik het papier eerst behandeld met grondverf. Dat bracht meteen aan het licht dat mijn verf niet compatible is met deze grondverf, waardoor de aangebrachte verf in druppels trekt, als water op olie.

Ik heb 2 kleuren verf gebruikt: bruin en zwart (ik weet het, zwart is geen kleur). Daarop heb ik 4 soorten lak aangebracht; van rechts naar links: Humbrol mat, Schmincke mat, Maribu mat en Maribu satijn (als vergelijk). Alles werd snel met een borstel aangebracht om verschillen in dekking te accentueren.

Wat blijkt? Humbrol is the way to go (meest egaal mat)! En Maribu mat is niet eens mat! Vandaar mijn probleem vorig keer. Soit, een beeld vertelt meer dan 1000 woorden...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Michiel?

Mijn loks krijgen altijd eerst een grondlaag grijs met grondverf uit een spuitbus van de Gamma. Dan een laklaag met glansverf van Humbrol of Revel. Daarna worden ze vernist met matte vernis uit een spuitbus ook van de Gamma. Geeft steeds een zeer bevredigend resultaat.
Ik gebruik altijd een tint donkerder met glansverf,de nabehandeling met matte vernis zwakt de kleur nadien terug af.

Om Humbrol te verdunnen gebruik ik white spirit en voor de revel verf thinner.


Erik

Kees-Jan

Wat een leuk project.

Over het verven (spuiten).

Primer: Ja als er geen verf op zit (blank metaal) of wanneer er veel oneffenheden in zitten (zie mijn meetwagen project). Anders gebruik ik geen primer.

Spuitbussen: brrrrrrrrrrrr[8D].

Als ik ze gebruik dan doe ik het volgende (let wel voor eigen risico [:p]):
Met een 0,5 mm boortje boor ik heel voorzichtig de spuitbus door vlak onder de bovenste rand (aan de zijkant dus). Daarna laat ik de bus staan totdat de druk gelijk is aan de druk buiten de bus. Vervolgens knip ik de bus open (de bovenste rand er af). De verf roer ik goed door een doe die in een lege glazen pot (jam, groente of voor julie mayo [;)]). Deze verf is zonder verdunning prima te gebruiken in je airbrush! Zo heb je in 1x veel primer/verf voor een beste prijs. Je kunt ook de verf gewoon in de bus bewaren door een plakbandje over het gaatje te doen.

Blanke lak: gebruik een lak die bij je verf aansluit (acryl kan bijna overal over). Gebruik gewoon glans (of meng het gewoon glans en mat [:D]).

De semi-gloss krijg je door het model van een grotere afstand met veel lucht en een weinig verf nog ??n maal af te "blussen" wanneer je alleen glans lak gebruikt.

Kees-Jan

Michiel

Erik en Kees,

Bedankt voor jullie tips. Maar Kees, een gat ik een spuitbus onder druk boren? [:0] Vind je het gek als ik even pas?

Zoveel spuiters, zoveel technieken, lijkt het wel. Ik gebruik hier met voldoening matte acrylverf op waterbasis (kinderen ademen ook mee), en ben er ook uit kwa lakken. Voor de grondverf moet ik nog wat uitproberen, maar ik kom er wel uit, geloof ik.

Ondertussen heb ik de locomotief gedigitaliseerd, althans de loc, de tender nog niet. Het was een heel gedoe om die decoder m?t draadjes weg te moffelen zonder dat ze het vrij draaien van de wielen verstoorden. Maar nu zit ie goed, een gerecupereerde ESU Lokpilot, die dikwijls te groot is voor schaal N modelletje, maar hier toch een plaats heeft gevonden onder de vuurhaard.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)