Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wielen isoleren

Gestart door ToThePoint, 14 juni 2010, 21:28:43 PM

ToThePoint

Rollend materiaal met AC wielen op een DC systeem kan alleen harry potter doen werken. AC wielen geven kortsluiting voor het 2 rails systeem.
Als je AC wielstellen hebt kan je natuurkijk DC wielstellen kopen voor je rollend materiaal. Kostelijke grap.
Wat me al opgevallen is is dat marklin sets uitbrengt in haar gamma en niet in haar DC trix programma opneemt. U kan wel wielensets kopen en men vermeld daar ook het nummer van. Maar het andere jaar brengt men dan van Trix dc sets uit die niet in het marklin programma zitten. Wederom kan u AC wielensets kopen.
Aangezien ik voor het DC systeem koos en niet van plan ben om steeds wielensets te kopen diende ik de grijze massa aan het werk te zetten.

Een van de sets die verbouwd worden.

imagehttp://www.all-that-is.eu/marklin%2043985.jpg/image

De wielen worden gedemonteert.
Let op de verdikking aan de binnenzijde van de wielen.

imagehttp://www.all-that-is.eu/as ac.JPG/image

De verdikking beperkt de mogenlijkheden. De enige betrouwbare manier voor mij is de as doorslijpen met de dremel.
Eerst afmetingen noteren.
Asdikte is meestal 2mm.
Afstand tussen de verdikkingen want het isolerende gedeelte dient even lang te zijn.
Na pijnigen van de grijze massa heb ik iets gevonden dat voor dit doel geschikt is.
Het kunststoffen stokje van een lollie. Voor lollie's gebruikt men voor zover ik weet 3 soorten. Eentje van opgerold geplastificeerd karton. En eentje met een centrale holte van 2,5mm. Beide zijn dus niet geschikt. Echter er zijn fabrikanten die kunststof stokjes gebruiken met een centrale holte van 2mm. Dat is dus het neusje van de zalm.


Doorgeslepen en ontdaan van bramen, uit een reeds gesnoeperde lollie een stuk van 11.5mm gehaald.


imagehttp://www.all-that-is.eu/as lollie.JPG/image


Alle delen samengevoegt, er komt geen lijm aan te pas.

imagehttp://www.all-that-is.eu/as half door geisoleert.JPG/image

Beide wielassen zijn doorgeslepen en voorzien van een lolliestuksken. De linkse is reeds zwart gemaakt met de alkoolstift.
Bemerk ook dat de dikte van de kunststof (3.5mm) even dik is als de verdikking. Dit was de beperkende factor.

imagehttp://www.all-that-is.eu/geisoleert zwart wit.JPG/image


Deze methode kan men gebruiken indien men niet over een kolomboor beschikt. Ik heb reeds fabrikanten gezien die deze methode gebruiken.

Een andere manier is de wielen zelf te doorboren.
Daarvoor dient u een wiel van de as te halen. Dit gaat soms heel moeilijk. Een soort polietrekker komt van pas. Er zijn nog andere manieren om het wiel van de as te verwijderen, maar begin in geen geval met tangen te wringen op de as en loopvlak van het wiel. Dit beschadigt onherroepelijk.

Een goederenwagon voorzien van een ander type AC wielen.
De wielen zijn aan de binnenzijde vlak.
Ik kan daar dus een andere methode op toepassen.

imagehttp://www.all-that-is.eu/as wiel .JPG/image

Het doorboren van het wiel kan enkel in een kolomboor.
Hiervoor gebruik ik multiplex van 14mm met een holte dat 1mm kleiner is dan de diameter van het loopvlak van het wiel.

imagehttp://www.all-that-is.eu/multiplex 10.JPG/image

Leg het wiel in de holte met de krans naar boven en met een hamer drijft u voorzichtig het wiel in de holte. Niet al te hard slaan op het wiel. Controleer of het wiel overal even diep in de holte zit. Eens dat gedaan kan u uitboren.
Leg de multiplex op de tafel van de kolomboor. Nog niet al te vast houden want u dient de boor van 3.5mm het werkstuk te laten centreren. Eens gecentreert, vasthouden en zachtjes doorboren.

imagehttp://www.all-that-is.eu/multiplex wiel.JPG/image

Et voila een andere manier van isoleren. Deze methode houd veel meer risico in op fouten.

imagehttp://www.all-that-is.eu/isolatie in wiel.JPG/image

Afwerken naar wens.

Als u ooit een wielas verknoeit dan brengt een spaak van een fietswiel ook uitkomst. Vele fietswielen hebben spaken zijn 2mm. Knip geen spaken uit een fietswiel dat u nog gebruikt ! Puntjes eraan zetten dmv een stukje in de dremel te zetten en laten draaien. Met een vijl in de gewenste hoek tegenaan het rondraaiende uiteinden van het stuk wielspaak er langzaam een puntje aan bewerken. Aan de andere zijde van het werkstuk dient men ook de aslengte te bewerkstelligen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Rochevalien

#1
Ik dacht dat je bij een aankoop van M..... Wagons kon vragen om de wielen te wisselen naar dc wielen (ook van M......)
Ik heb dit toch al bij 2 bekende winkeliers kunnen bekomen.
Dit geldt natuurlijk niet voor elders of tweedehands aangekocht materiaal.
Misschien heb je dan geen spaakwielen zoals bij deze bayerische wagon.
Je moet wel durven om "zomaar" een as door te slijpen en terug aan elkaar te zetten...met een loliestokje[:D][:D]
Enfin dat maakt niet uit ,zolang er maar geen speling zit op die as.
In elk geval :bravo voor je werk ?n voor de mooie foto's[:p][:p]

Dirky

#2
Niet mis maar toch een paar opmerkingen:

- ik heb direct een lollie bekeken (zijn voor de kleinkinderen) en wat opvalt is dat de wanddikte niet rondom gelijk is. Voor je eerste tip is dat geen probleem omdat de buitendiameter geen rol speelt.
- Je eerste tip (sommige Bachman wielensets zijn ook zo) werkt maar wanneer de wielen niet in een metalen onderstel gelagerd zijn.
- je tweede tip heeft dus mogelijk wel een probleem wanneer de wanddikte niet overal gelijk is.
- hoe vermijd je dat de wielen slom gaan zitten? De passing tussen lolliestok en de geboorde 3,5mm is toch niet ideaal?


ToThePoint

#3
De diameter van de lolliestok is 3.54 mm gemeten met de digitale schuifmaat. De boor is 3.45mm
Tussen wiel en lolliestok is geen probleem.
Aan de wielas zit het soms niet echt vast. Geen speling maar wel niet al te vast. Ik doe er dan een druppel secondelijm op.
Als er verschil zit in de assen dan is het een paar hondersten.

Uiteraard dien je wel alles na te meten voor ge gaat slijpen.

Ow Fleischmann gebruikt dat systeem ook in hun TPI wagons met binnenverlichting. De aspotten zijn uit metaal en de doorgeslepen wielas zorgt ervoor dat beide wielhelften geleiden. Zo heeft men toch kontact op de 4 wielen zonder sleepkontacten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Thommy

#4
het systeem lolly heb ik ook nog toegepast...Enkel, bij sommige Marklins lukt het niet. Doordat de "geleiding" in het midden soms wel noodzakelijk is.

Greetz

Thommy

Klaas Zondervan

#5
Er zijn ook balpenstiften die geschikt zijn. Met name die waarop een DIN-nummer is gedrukt zijn meestal 2mm inwendig en 3mm uitwendig. En ook goed concentrisch.

ToThePoint

#6
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Er zijn ook balpenstiften die geschikt zijn. Met name die waarop een DIN-nummer is gedrukt zijn meestal 2mm inwendig en 3mm uitwendig. En ook goed concentrisch.



Kan ik ook eens bekijken Klaas. Dank u voor de tip.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

bellejt

#7
simpel gewoon omruilen met een medespoorder lijkt mij toch makkelijker.

Johnnytrein

#8
Als je dat bij aankoop vraagt ruilt de winkelier de wielen toch gratis om.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Stefan Appelmans

#9
Maar als je dat in een beurs koopt moet je de assen vervangen of aanpassen.
Dat is toch durven, de wielen zo herboren, zelfs met een kolomboor!
Lukt dat 100%?
stefan.

dirkske

#10
@ ToThePoint,

Dat is een zeer handige tip.Thanks[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

janjozef

#11
Het is inderdaad knap bekeken, maar ik hou het toch bij het aankopen van nieuwe of andere wielen, veel minder werk, sorry

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

#12
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Dat is toch durven, de wielen zo herboren, zelfs met een kolomboor!
Lukt dat 100%?
Ik denk dat het niet altijd lukt. Je moet een goed symmetrisch geslepen boor hebben om het gat concentrisch te houden. Een kleine fout in de boorpunt kan voldoende zijn om de boor te laten weglopen.
Een zuiverder manier is boren op de draaibank, maar ja, die heeft niet iedereen.

ToThePoint

#13
Als de boorpunt niet 100% is is dat geen probleem.
Er is reeds een gat van 2mm.
In een kolomboor draait de boor, maar of het werkstuk nu draait of de boor is voor het resultaat van geen belang.
Inklemmen in een draaibank zal beschadegingen geven.
In de draaibank dient men dan het wiel 100% te centreren.

Soit, de marklin set is reeds geisoleert.
De reizigerswagons voorzien van stroomafnemers, binneverlichting en passagiers.
Het bagagerijtuig is aangepast aan het belgische seinbeeld dat rond 1919 van toepassing was.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#14
je bent duidelijk geen mekanieker ToThePoint[:)]... Klaas heeft meer dan gelijk! maar tja, niet iedereen is een broer van Pietje Precies nietwaar!

1. een boring met een standaard-boor is NOOIT een precisieboring. Daarvoor heb je een gepaste ruimer nodig.
2. een slecht geslepen boor VERGROOT het geboorde gat op een kolomboormachine tenzij je het stuk 100% vast kan inklemmen en je zeker bent dat het boortje niet kan wegplooien. Plooit het wel weg dan loopt de boring uit center en da's nog meer uit den boze!
3. op de draaibank is hoe dan ook je stuk vast ingeklemd, en werk je dan met een slecht geslepen kort boor, dan heb je nog de kans dat het gat niet groter wordt dan de gekozen boordiameter.

RUIMEN na boren is de boodschap als het nauw steekt.