Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

TEE treinset-wie kan mij helpen?

Gestart door swa, 14 juni 2010, 14:12:58 PM

swa

Ik heb onlangs tweedehands een TEE set van minitrix gekocht.
De artikelnummers van minitrix zijn 3015 t/m 3019. Er was een E-lok E103 van fleischmann bij.
De personenwagens van deze set komen verdacht veel overeen met de "rheingold" wagens (rood/creme).  Op de panoramawagen staat echter "deutsche bundesbahn" i.p.v. "Rheingold express".
Mijn vraag is: is het nu een rheingoldset, die ten dien tijde als TEE gold, of hebben ze beiden een apart bestaan gehad?
In welke jaartallen zou die samenstelling als TEE dan gereden hebben?

imghttp://i666.photobucket.com/albums/vv27/swa_photos/minitrixTEE.jpg/img

Op de foto een deel van de besproken "set".

Peter

Hallo Swa,

De reden is eigenlijk heel simpel. De "aussichtswagen"  van het bouwjaar 1962 hadden de tekst " Rheingold" op de zijkanten. De wagens van bouwjaar 1963 hadden de tekst "Deutsche Bundesbahn" op de zijkant, en dit ondanks het feit dat deze wagens allebei in de Rheingold werden ingezet, allebei in de blauw/beige kleurstelling.
In 1965 werden zowel de Rheingold als de Rheinpfeil opgenomen in het TEE-net en kregen ze allemaal een rood/creme kleurstelling.  
De inzet met de E 03 oftewel de 103 moet in elk geval pas vanaf eind de jaren 60 zijn vermits de eerste E03 pas in 1965 gebouwd is.
Met vriendelijke groeten
Peter

swa

op de onderste wagen van de foto (barwagen,) staat ook "trans europe express", en de DSG restauratiewagen heeft geen "bult" ik het dak, zoals wel bij de rheingold. Dat zijn nog 2 verschillen dus. Ik ben ondertussen er ook achterghekomen dat de dieselloc E-103 vanaf jan.1969 in de vaste dienst is opgenomen.
Toch al bedankt voor de info, Peter.

Peter

Swa, de inzet van de 103 (E03) vanaf 1969 was enkel met de E03 001 de 002,de 003 en de 004.
Deze hadden slecht een rij roosters op de zijkanten
De tweede levering van de E03 (103) hadden direkt de dubbele rij roosters, en eenbeen pantographen, en niet degene die op het model staan.

Een uitstekende link om alles over deze loks te weten te komen is:

http://www.zugindianer.de/

volgens mij DE!!! website voor de E03 / 103 loks

Veel plezier met die mooie set.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door swa
[br de dieselloc E-103



Even voor de duidelijkheid de E103 of wel 103..... was geen diesel maar een Elok.

wim

rixke rail

Ben je hiet wat mee, Swa ?





Gescand uit "Rail et Traction" # 82 Janvier-Fevrier 1963.
De trekkracht was toen een E10.12
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

swa

Ricxske, bedankt voor deze nuttige info.
Ook aan alle anderen die info hebben aangebracht trouwens.
Wat ik vooral onthou is dat rheingold en TEE in de periode 2e helft jaren zestig met dezelfde samenstellingen hebben rondgereden, soms met "rheingold" op de panoramawagen, soms met "deutsche bundesbahn".
In het laatste geval was 1 eersteklaswagen voorzien van het opschrift "trans europe express"
De rheingold stond ten dien tijde ook gecatalogeerd als TEE.
Gezien de trekker welke ik in mijn samenstelling gebruik een E 103 is, denk ik alles ongeveer te moeten inschatten in het jaar 1969.