Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Discotheekeffect in rijtuig

Gestart door Bundesbahnfreak, 12 juni 2010, 16:16:17 PM

Bundesbahnfreak

Hoi knapperds

Ik zoek een schakelingen om een aantal LED's willekeurig te laten knipperen zodat een discotheek effect gemaakt wordt.  Bedoeling is om dit in een SR2 van LSM te steken.

Iemand?

Groeten

Rudy

Klaas Zondervan

Het eenvoudigste lijkt mij om een aantal knipperschakelingen te maken die in verschillend ritme knipperen. En achter elke schakeling hang je dan 1 of 2 of 3 leds.
Via diodekoppeling kan je zelfs leds door 2 knipperschakelingen aansturen zodat die leds zich dan weer anders gedragen.

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Heeft digirails geen ledstrip in hun gamma met een decoder aan boord? ??
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Digirails heeft zeker ledstrips met een decoder. Maar niet met een disco-effect.

conducteur

Ik had toch gelijk:
vanaf 2 min 20 sec:
http://www.youtube.com/watch?v=sRacElVpigc&feature=player_embedded#!
Maar 't zijn enkel witte leds. Maar daar moet toch een mouw aan te passen zijn? Met doorschijnende stukjes papier in verschillende kleuren?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ja hoor Rian, je hebt gelijk. Ik kon het in eerste instantie niet vinden op de site van Digirails, maar het staat er toch.
Overigens zijn sommige van die effecten niet realistisch. Afzonderlijk schakelbare toiletverlichting komt in Nederlandse rijtuigen niet voor. De verlichting van het hele rijtuig wordt altijd als ??n geheel geschakeld.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Afzonderlijk schakelbare toiletverlichting komt in Nederlandse rijtuigen niet voor.
(off topic) In Belgische wel. Bij een varkensneus (reeks 800) gaat het licht aan zodra je het toilet achter je sluit.
Wanneer de hendel van de sluiting verwrongen is (gebeurt vaak) dan heb je een probleem [xx(]
(on topic) De disco-verlichting: ik zou ook diverse knipperschakelingen combineren, zoals Klaas al zei. Of een microcontroller gebruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Rudy

Kijk eens op de site van Sven Brandt:
http://www.digital-bahn.de/bau_led/led_kirmes.htm (Misschien ook iets voor Gerolf?)

Ik ben momenteel bezig om diverse decoders op die site te testen en de broncode te analyseren en er zit verdomd veel mooie logica in die code!
Groetjes, Peter


Gerolf

citaat:
Geplaatst door PeterC
Misschien ook iets voor Gerolf
Misschien. Ik werk met AVR's. Hex-files voor PIC's lijken me niet bruikbaar (of analyseerbaar)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,
Op de startpagina staat de volledige soource (in PIC assembler) maar ook een heel deel flowcharts over hoe de code is opgebouwd en daar heb je misschien wel iets aan.
(In het midden helemaal onderaan deze pagina: http://www.digital-bahn.de/eigenbau.htm).
Groetjes, Peter