Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Leds 0603 solderen

Gestart door ToThePoint, 10 juni 2010, 10:03:35 AM

ToThePoint

Leds van 0603 te solderen is een hele heksetoer, maar niet onmogelijk.
Zoals steeds baart oefening kunst maar ik zal proberen om uit te leggen hoe ik het naar mijn gevoel het beste gaat.
De leds hebben de volgende afmetingen: LxBxH = 1.4mm x 0.74mm x 0.62mm. U begrijpt dat het dit extreem klein is als u weet dat er 2 soldeervlakken zijn waar 2 draden aan gesoldeert worden.
Een loepe is geen overbodige luxe !

image http://www.all-that-is.eu/12100016.JPG /image

Zo hoe ga ik te werk ?
Zoals u ziet is de achtergrond donker, zwart is het beste.
Aangezien de leds zo klein zijn en de verpakking ervan zo onhandig is het aangewezen dat u wanneer u een led wil nemen onmiddelijk ziet waar ie land. U kan met de donkere achtergrond onmiddelijk de led zien met het blote oog.

image http://www.all-that-is.eu/12100017.JPG /image
image http://www.all-that-is.eu/12100018.JPG /image

Benodigdheden.

Zuurvrij soldeervet, fijne punttang, elastieksken, loepe, de gekende 3de hand, gelakte draad, soldeerbout.

Als eerste werk dien je de elastiek om de benen van de punttang te doen en wel zodanig dat de punttang zelfsluitend word. De kracht waarmee de punten tegen elkaar worden gedrukt mag niet te hoog zijn anders word de led gelanceert als je hem wil vastpinnen. Ook niet te weinig want dan valt ie er tussenuit. Test de kracht op uw huid, de tang mag uw huid samenknijpen maar het mag geen pijn doen.
De kracht die een wasknijper heeft is te veel.
Te krachtig aanspannen van de tang zal als u langer verwarmt met de bout ervoor zorgen dat het kunststof van de led vervormt.
De tang zorgt tevens voor de nodige koeling.

Het is belangrijk dat de punttang heel fijne punten heeft. Ik leg de led op de donkere achtergrond en neem dan de led tussen de punten langs de zijkand van de led zodanig dat de soldeervlakken links en rechts van de punttang zitten.
U kan de tang met led in de klemmen van de 3de hand plaatsen, maar dat is een hele heksentoer en voor u het weet is de led gevallen en mogenlijk kwijt.
Als u de led vastgepint hebt in de tang, manipuleert u de tang aan slechts 1 been.
Ik plaats de tang+led met een been in het center van de rol soldeersel.
Aangezien de tang nu met de punten naar boven wijst zijn de soldeervlakken aan de led nu naar u gericht.
Ik zet de 3de hand op een verhoog want ik gebruik enkel de loepe ervan. Positioneer de loepe zodanig dat u een mooie vergroting hebt en kan controleren dat de soldeervlakken naar u gericht zijn. De led is nu onderste boven.

image http://www.all-that-is.eu/12100019.JPG /image

Dan vertin ik de gelakte draad. Deze draad heeft een diameter van 0.1mm en het max vermogen is 10mA. Het is een spoel van een relais die afkomstig is uit een oude analoge telefooncentrale.
Na het vertinnen knip ik het vertinde deel op lengte. U kan dat ook achteraf doen, maar bedenk dat de leds heel fragile zijn en elke mm die te veel uitsteekt geeft kortsluiting.
Dan steek ik de vertinte draad in het zuurvrije soldeervet.
De soldeerbout (hier is dat een soldeerstation van 50w) mag slechts een klein beetje soldeersel bevatten.
Positioneer de vertinde draad op een van de soldeervlakken en passeer met de punt van de bout langs dat vlak. Het word dus kortstondig verwarmt. Net genoeg om te verwarmen. Heel belangrijk is dat het soldeersel vloeit en daar zorgt dat zuurvrije vet voor.
Te lang verwarmen zal de led vernielen. Max 1 seconde !
Controleer uw soldeerverbinding en trek eens zachtjes in de lengterichtig om u optisch en mechanisch ervan te vergewissen dat de verbindig goed is.

Herhaal dit voor het 2de vlak.
Als mechanisch en optisch alles ok lijkt vertint u de uiteinden en test de aansluiting van de led ook electrisch met een multimeter op de diode stand. Als de led brand bent u klaar.

U kan om het even wel draad nemen, maar de gelakte draad van 0.1 is stevig en sterk genoeg voor dit karwei. U kan deze draad mooi wegsteken in een loc. Vastkleven met secondenlijm en waar ie zichtbaar is geeft een zwarte alkoolstift uitkomst.
image http://www.all-that-is.eu/12100020.JPG /image


Een aangepaste glaskast van ROCO in HO met in de originele lantaarns van rijrichting wisselende 0603 leds. Dus in elke lantaarn zit een gele en rode led.

image http://www.all-that-is.eu/12100001.JPG /image
image http://www.all-that-is.eu/12100002.JPG /image

En de draden langs de onderkant. Vastgekleeft met secondelijm en met alkoolstift zwart gemaakt. Geen kat dat dat ziet.

image http://www.all-that-is.eu/12100004.JPG /image
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#1
De spanning stijgt, en de LED is verdwenen! [:D]

Zonder gekheid, ik ben benieuwd naar het vervolg: het soldeerwerk. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#2
U bent veel te snel Michiel.
Ik was nog bezig [:D]
Men kan wel een previeuw doen ivm de artikels, maar dat previeuw scherm kan men niet vergroten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#3
Zo nu ben ik klaar Michiel.
Voor we weer off-topic gaan en het draadje ontspoort even dit.

Voor de kommaneukers. Ik ben analfabeet. In mijn leven zijn de spelregels van de spelling reeds 3 maal gewijzigt. Aangezien ik de redelijkheid van elk spel hierbij ver zoek vind houd ik me aan de essentie van taal. Me verstaanbaar, begrijpbaar maken.

Voor de rivettentellers. Ik ben best tevreden met het resultaat.
Ja gele leds is not done, maar warm witte leds in 0603 heb ik nog niet gevonden aan schappelijke prijs.
Reichelt heeft ze niet in assortiment de laatste keer dat ik gekeken heb. Indien iemand een goed adres heeft voor 0603 warme witte leds aan schappelije prijs ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#4
Voor het vasthouden van die kleine smd's gebruik ik een andere methode:
een krasnaald in een griptang. Met de krasnaald druk je de smd op een stukje mdf, de griptang zorgt ervoor dat de krasnaald schuin-vertikaal blijft en niet kantelt.
Met de smd zo op je werkvlak "gepind" heb je vrije ruimte om je draadjes te solderen, je kan de smd ronddraaien, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

#5
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Indien iemand een goed adres heeft voor 0603 warme witte leds aan schappelije prijs ?
Ja, als je ze met de 500 koopt. Een website uit NL, maar ze komen uit China.
Heb ik gedaan, en ik heb nu smd's genoeg voor een tijdje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Voor het vasthouden van die kleine smd's gebruik ik een andere methode:
een krasnaald in een griptang. Met de krasnaald druk je de smd op een stukje mdf, de griptang zorgt ervoor dat de krasnaald schuin-vertikaal blijft en niet kantelt.
Met de smd zo op je werkvlak "gepind" heb je vrije ruimte om je draadjes te solderen, je kan de smd ronddraaien, ...



Is ook een manier Gerolf. Maar het risico op het wegvliegen van de led is dat dan niet groter als je gaat manipuleren?
Ook het per ongeluk stoten tegen de krasnaald en/of tang kan ervoor zorgen vrees ik. Ik ga de methode eens uitproberen.
Hoe leg jij de led dan op de mdf. Soldeervlakken naar onder of naar boven?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#7
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Indien iemand een goed adres heeft voor 0603 warme witte leds aan schappelije prijs ?
Ja, als je ze met de 500 koopt. Een website uit NL, maar ze komen uit China.
Heb ik gedaan, en ik heb nu smd's genoeg voor een tijdje [;)]



200 stuks van elke kleur heeft men snel opgebruikt als men wat knutselt aan loks. Zoals de glaskast zitten er 4 per kleur in als de lok niet voorzien is van lichtgeleiders.
De binnenverlichting is er eentje uit een kerstverlichting[:D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

#8
ToThePoint,

toegegeven, dit is een friemelwerkje van de eerste orde. Proficiat!
Jammer genoeg komt de kleurstelling van de lantaarns van jouw proefkonijn, de Duitse "Glaskast" of BR 98.3, niet met de toen heersende regels van de DB overeen. De lantaarns op stoomlocomotieven en vele andere locomotieven konden toen enkel een wit lichtbeeld weergeven; Het rode lichtbeeld (enkel zichtbaar aan de achterkant van de locomotief) werd door een rood (meestal glazen) masker, dat voor het lampenglas van de lantaarn geschoven werd, gecre?erd.

Jacques Timmermans

ToThePoint

#9
@ Jacques

Ik twist, of beter gezegt draai ( tors )de gelakte draad samen zodat de 4 draden tesamen geleid kunnen worden. Het is dan wel even uittesten welke draad bij welke led hoort eens het gefriemel voorbij is, maar dan heeft u ook ineens een controle dat alles werkt na het gefriemel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#10
mijne komen van Ledbaron.de
1000 stuks gemengd wit assortiment. Van koud wit tot warm wit...

Dirky

#11
en... ik hou de LED vast dmv een post-it briefje dat omgekeerd op iets zwaar gekleefd is...

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Hoe leg jij de led dan op de mdf. Soldeervlakken naar onder of naar boven?
Dat hangt er vanaf waar het draadje moet komen, en waar de zaak vlak moet zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#13
Is de aangegeven werkwijze hetzelfde voor Led 1206? Heb die gisteren in Merksem samen met diode 1N4007 en weerstandjes van 560Ohm gekocht (op aanraden van de verkoper.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#14
1206 is gemakkelijker, want die zijn dubbel zo groot.
Dezelfde werkwijzes die beschreven zijn kan je gerust gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw