roco gedigitaliseerd

Gestart door Binco, 06 juni 2010, 19:19:18 PM

Binco

hallo,

Ik heb een hele tijd geleden een roco 2018 laten digitaliseren.
Nu ik overlaatst heb geleerd hoe je dit zelf kan doen heb ik eens gezien hoe het is gedaan in mijn lok.
En ik vond het raar wat ik zag.

imghttp://lh5.ggpht.com/_Pk-btciD9uU/TAvXPsiTYKI/AAAAAAAAANE/46cm2VPZYMA/s640/Picture-0014.jpg/img
paars: polen van de motor
grijs: de grijze draad van de decoder
oranje: de oranje draad van de decoder
wit: ?dat is een weerstand , een spoel en een condensator


Nu mijn vraag wat zitten die laatst vermelde dingen daar in hemelsnaam tussen te doen?
Ik heb het geleerd op een thema avond in de club (eenvoudig digitaal, Mobov) en daar werden de draden rechtstreeks aangesloten op de polen (bij een roco hld 62).


Klaas Zondervan

Dat ding in de linkse witte cirkel is ook een spoel. Spoelen en condensator dienen voor het onderdrukken van storingen die uit de motor komen.
Het hangt van het type decoder af of die moeten blijven zitten of verwijderd moeten worden.

Het is wel merkwaardig dat die twee spoelen er heel verschillend uitzien. Normaal zijn ze precies hetzelfde.
Het zou overigens wel helpen als je een scherpere foto kan plaatsen.

Binco

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat ding in de linkse witte cirkel is ook een spoel. Spoelen en condensator dienen voor het onderdrukken van storingen die uit de motor komen.
Het hangt van het type decoder af of die moeten blijven zitten of verwijderd moeten worden.

Het is wel merkwaardig dat die twee spoelen er heel verschillend uitzien. Normaal zijn ze precies hetzelfde.
Het zou overigens wel helpen als je een scherpere foto kan plaatsen.



jha ik weet het, de foto is niet zo goed[B)]
Er zit een multiprotocol decoder in van uhlenbrock.

moeten deze dan blijven zitten of niet?

Klaas Zondervan

Dat staat in de handleiding van de decoder.

INFO

citaat:
Er zit een multiprotocol decoder in van uhlenbrock.


Ja, dan moeten ze erin blijven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Binco

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Er zit een multiprotocol decoder in van uhlenbrock.


Ja, dan moeten ze erin blijven.



...En mogen ze eruit als er een ESU lokpilot basic of een V3.0 in gaat?
[:)][:)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Binco

...En mogen ze eruit als er een ESU lokpilot basic of een V3.0 in gaat?
Het is natuurlijk wel makkelijk om zo'n vraag hier te stellen, maar je zou ook de handleiding van die decoders kunnen lezen.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Binco

...En mogen ze eruit als er een ESU lokpilot basic of een V3.0 in gaat?
Het is natuurlijk wel makkelijk om zo'n vraag hier te stellen, maar je zou ook de handleiding van die decoders kunnen lezen.


...RTFM+DWEIS!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hapkin

citaat:
Geplaatst door conducteur

...RTFM+DWEIS!




Jij mag hier echt alles zeggen he...
En wat een meerwaarde voor dit topic

Steve  




krispy

Wat betreft de ESU loksounds ( heb enkel dit type in gebruikt [:p] )

Ik heb er hier ( zeker oudere loks  Reeks 59 en oude 62 ) rijden waarin ik alles heb weg gedaan ( spoelen en ontstoor condensators ) en een paar waar alles is blijven steken .
Beide methodes blijken HIER te werken [;)] .

Wat betreft nieuwe loks die zijn voorbereidt op digitaal , daar blijft meestal alles steken , wordt gewoon de stekker van de decoder ingeplugd en klaar is kees.

Hoop U hiermee van dienst te zijn geweest
Dit zijn mijn ervaringen[;)]
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Binco

@krispy: Dankuwel ....[;)]

@ conducteur, Klaas Zondervan:

[:(!]Moest ik Duits kunnen had ik dat al lang gedaan...

ERVIN

Mannen , het is weer een beetje aan het ontsporen h? , dit forum dient toch om mekaar te helpen , Binco stelt een vraag , een " ja dat kan " is sneller getypt dan datgene ik hier nu lees van sommige collega's.[:(]

conducteur

Mijn Duits is ook nogal schots en scheef en weinig katholiek, ik heb er nooit les van gehad, maar door veel duitse handleidingen te lezen, naar films kijken op duitstalige zenders die ik in het Nederlands al gezien heb kan ik nu toch wel verstaan wat er in de handleidingen staat. Met een woordenboek erbij, en dat kan soms wonderen verichten.
RTFM+DWEIS
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Binco

citaat:
Geplaatst door conducteur

Mijn Duits is ook nogal schots en scheef en weinig katholiek, ik heb er nooit les van gehad, maar door veel duitse handleidingen te lezen, naar films kijken op duitstalige zenders die ik in het Nederlands al gezien heb kan ik nu toch wel verstaan wat er in de handleidingen staat. Met een woordenboek erbij, en dat kan soms wonderen verichten.
RTFM+DWEIS



Proficiat,
Maar ik kan moeilijk 100 Duitse films op een dag gaan zien h?.
En met een woordenboek... Moet ik dan elk woordje gaan vertalen ...
Trouwens ik dacht dat dit een forum was en is het daar niet de bedoeling dat je vragen kan stellen?

Wel ik heb nu men antwoord van "Krispy" waarvoor dank...

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Binco

[:(!]Moest ik Duits kunnen had ik dat al lang gedaan...
Je had een boel geharrewar kunnen voorkomen als je dat meteen gezegd had. Dan had ik je met plezier verder geholpen.
Nu had ik zoiets van: waarom vraagt die man dat allemaal, is hij te lui om zelf de handleiding te lezen?
De handleidingen van ESU zijn er trouwens ook in het Engels, dat leest misschien makkelijker.