Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 40 verzonden...

Gestart door tonycabus, 10 augustus 2005, 17:00:25 PM

Rochevalien

CiteerGeplaatst door rgp

Dag,

Waar staat die oproep aan de "heren voorzitters" ?

Hier:(en het is 132 gelezen )

Beste MSM-forumlezers,
Het maandelijks gaan van MSM heeft blijkbaar toch enige deining veroorzaakt in modelspoorland. Het zal inderdaad geen gemakkelijke opgave zijn om het blad iedere maand voor eenieder zo interessant mogelijk te houden. Er is nu wel meer ruimte voor andere schalen, voor andere spoorbreedtes (allerlei soorten smalspoor), en waarom ook niet eens over de grenzen heen kijken? Uitstekende modelbouw, ongeacht welk prototype wordt nagebouwd, moet m.i. aan bod kunnen komen.
Wat al eens vergeten wordt is dat MSM voor een flink deel zou moeten samengesteld worden door wat jullie gebouwd hebben, of aan het bouwen zijn. Meer inzendingen van lezers zijn dus meer dan welkom. zeker van uit het Franstalig landsgedeelte. En ben je niet zo'n schrijver, of goede fotograaf, geen nood, na een seintje naar de redactie kan een afspraak geregeld worden voor het maken van een reportage van jouw bouwsels. Iedereen kan aan bod komen, zolang het maar kwalitatief goed is.
Maar dit alles slechts ter inleiding om te zeggen dat er in de maandelijkse MSM gedacht wordt aan een nieuwe rubriek "Club-leven".
Bedoeling is de modelspoorclubs een forum te bieden in het blad om bijzondere evenementen, wijzigingen van lokalen, uitstappen, en dies meer kenbaar te maken, maar dan in uitgebreidere vorm. Veel activiteiten worden nu wel ergens vermeld in de agenda, maar gaan daar soms verloren tussen de hoop. De clubverantwoordelijken worden bij deze dus uitgenodigd om voortaan de redactie nog eens een extra mailtje toe te zenden als er iets te melden valt.
Ik kijk alvast uit naar het nieuwe nummer..
groetjes,
Guy


tonycabus
Administrator


Belgium
Berichten 1505
Berichten - 18/11/2004 :  12:50:31      
--------------------------------------------------------------------------------

Wel, Guy, onze gedachten kruisten mekaar!

Stel je voor dat ik de nieuwe topics aan het doorlezen was en net een nieuwe rubriek "Agenda" hier op het forum wilde zetten.
Kwestie van een extra spreekbuisje aan te leggen.

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.


 

Rochevalien

CiteerGeplaatst door rgp
KIS: sorry maar totaal overbodig, die ellenlange theorie?n bekoren echt niet veel, geef liever een practisch voorbeeld, een componentenlijst en een met fotos omringd artikel over de vervaardiging.  Ik heb meer aan de website van gerolfPeeters dan aan Kis !

Roland,je schrijft wel degelijk dat Kis totaal overbodig is!


Men heeft al zoveel geopperd over spoorplannen, en toch verschijnen ze niet.  (hier heb ik al op geantwoord)



Van model naar praktijk over bv Leuven:Wat ik wou zeggen is het volgende:als ze alles van naaldje tot draadje moeten gaan uitleggen over hoe de sporen daar liggen(en lagen)en waarom en hoe zich dat vertaald naar seininrichting toe zijn we zeker een paar jaar verder.En dan is de reaktie geheid:"pftt t!is weeral over Leuven"
En dan heb ik het nog niet over een modelbaan die -wees eens eerlijk-gigantisch groot zou worden.
Dat is wat ik bedoelde.

Gerrit



Havoc

citaat:
Diorama "en bord de la meuse": het beste diorama ooit? dat ding is gewoon niet af! geen ballast,geen telegraafdraden ,geen levende ziel te bekennen ,enz)en dan schrijft Arnaud doodleuk dat'ie dat op een klein weekeinde gebouwd heeft.Ik vindt zoiets gewoon schandalig vooral als je ziet hoeveel tijd ?n moeite de anders bouwers in hun werkstuk gestoken hebben.


Wel, ik ben niet van de menig dat een modelbaan "vol" moet staan. Ik heb daarover reeds genoeg gepost hier. Voor mij is dat diorama een stukje spoorbaan dat je werkelijk kan vinden, dat in tegenstelling tot de andere dioramas die "uitvergrotingen" van de werkelijkheid zijn maw al wat kan voorkomen komt voor tegelijkertijd. Ik wou dat ik dat kon om een weekendje.

citaat:
De westhoek: wel,je bent niet alleen met je opmerking dat je wel eens de foto's van de baan zou willen zien.Spijtig genoeg moet ik jullie teleurstellen:ER IS GEEN BAAN !


Dat verklaart een en ander uiteraard. Gaat dit ooit uitgewerkt worden? Zo ja, x per jaar een korte update zou fantastisch zijn.

citaat:
Van voorbeeld naar model bv Leuven: Leuven? niet echt een klein stationneke h?? hoeveel boekskens gaan ze daar niet mee moeten vullen? dan is het w??ral d?ja-vu!


Het is maar een gedacht. Leuven is het station waar ik het meest geweest ben vandaar. Het moet niet per se Leuven zijn, maar Sint-Agatha-Berchem (waar ik evenveel geweest ben) is met zijn perron langs elke kant van de doorgaande baan nu niet bijster interessant. En in  aflevering hoeft het niet gedaan te zijn. Maar je hebt gelijk dat 100 afleveringen teveel zouden zijn. Dat is een probleem, maar daarvoor bestaat een redactie om dat in te schatten. En dan nog zullen ze moeten bijsturen afhankelijk van de reacties die binnenkomen.

citaat:
En dan heb ik het nog niet over een modelbaan die -wees eens eerlijk-gigantisch groot zou worden.
Dat is wat ik bedoelde.


De eerste die een station echt op schaal heeft uitgelegd mag opstaan. Niet dringen achteraan...

citaat:
Guy heeft op dit forum eens een balletje opgeslagen naar de "heren voorzitters" van de clubs ivm het spontaan melden van clubactiviteiten. Dit werd al 130 maal gelezen en er kwam EEN reactie(van Tony)Dit zegt wel genoeg denk ik.


Ik denk niet dat clubvoorzitters forumgangers zijn. Volgens mij bereik je die daar niet mee. Een gericht schrijven haalt meer uit.

citaat:
KIS is voor mij ( en niet alleen voor mij) overbodig,


Als je al iets van electronica kent kan dat inderdaad zo overkomen. Maar daarvoor zijn de afleveringen tot nu toe niet geschreven. Ik geef toe dat ik tot nu toe nog wat op mijn honger ben blijven zitten. Maar eerlijk gezegd: ik ken genoeg van electronica om de afleveringen tot nu toe over te slagen maar heb geen flauw idee van hoe een treinbaan te besturen. Dat is de link waar ik naar wacht. Die komt er wel -denk ik- en daar wacht ik gewoon op. In dezelfde trend heb ik totaal geen boodschap aan verweren want dat ben ik nooit van plan. Maar gewoon de technieken en de fotos maken dat ik ze toch lees.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Hallo,

Iets moet mij van het hart.

MSM is een modeltreinenblad. Gericht op de kleine Belgische markt.
Dus in woorden en zaken zeeer beperkt.

Persoonlijk neem ik de USA (2), de Canadese (1), Franse (2), Duitse (3), Nederlandse (2) modelspoorweg tijdschriften door, iedere maand. Ja een mens moet toch kunnen lezen op de trein.

Vele van de onder werpen, werden reeds behandeld in de andere tijdschriften, en dus komen op een later tijdstip terug.
Mij is het steeds een vraag geweest, hoe deze gegevens werden verwerkt door de tijd, en zie soms zijn artikels die evolueren en andere niet.

Ik heb MSM als informatie en opslag bron. Veel van de mij toegeeigende technieken heb ik gelezen in buitenlands tijdschriften.

Wat ik echter zijn willen aanraden aan MSM, is iedere maand een volledige onderdelen lijst van een modelspoor voertuig te publiceren.
Waarom! Wel omdat niet iedereen over deze gegevens kan beschikken en dat deze gegevens belangrijk zijn voor iedereen die eens een afgebroken of een kapot stuk wenst te vervangen endan ook direct duidelijk aan zijn leverancier het juiste stk kan nabestellen.
Ja sommige winkeliers bezitten zelf niet de nodige info over de onderdelen stukken van de zaken die zij verkopen.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

tonycabus

Maar dan moeten de HH Fabrikanten die ook beschikbaar willen stellen.
In de "links" staat er eentje naar de service-site van M?rklin.
Maar dingen van Fleischmann en Roco zouden zeker even welkom zijn.
En die zijn moeilijker te vinden. Roco zendt ze op aanvraag wel toe. Maar zullen ze toestaan dat die klakkeloos in een blad gepubliceerd worden [?][?][?]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

Dank aan Gerrit voor de verdediging!

Aan Roland: de mailbox van KIS al eens gezien, man? Er bestaat flink wat belangstelling voor, maar ik kan geen heel boekske monopoliseren om het hele gedoe in een keer uit te leggen.
De  (toch wel eenvoudig verwoorde) theorie was bedoeld om diegenen die er totaal niks van afweten een beetje op weg te helpen, kwestie van de angst weg te nemen voor zelfbouw.
Vanaf nu wordt nog enkel "bouwen" besproken. Maar dat duurt nog wel enkele afleveringen!
Ik doe dit trouwens niet alleen, er zijn nog andere mensen die daarbij hun gewaardeerde hulp hebben aangeboden, maar ook die hebben drukke full-time-jobs!

Gerolf

Wat een interessante discussie hier! Ik denk dat de redactie een hoop idee?n krijgt op deze manier!
Over de Westhoek: dit is alleen maar een plan, geen baan (zoals reeds aangehaald) en zal mogelijk niet verwezenlijkt worden door de schrijver. Ik begrijp wel vorige reacties, dat het wat moeilijk is om dit plan in realiteit voor het 'geestesoog' te halen, vooral omdat het uit twee niveaus bestaat. Een verkleind 3D-model en hier een foto van (via een 3D-tekenprogramma op opgebouwd uit piepschuim of ...) had wat kunnen verduidelijken.
Het artikel over de Westhoek slaagt erin om 'van voorbeeld naar plan' te gaan in ??n aflevering. Leuven zou inderdaad te hoog gegrepen zijn, maar er zijn zeker nog andere mogelijkheden.
Over Kiss en mijn website: Dank aan Roland voor de extra reclame, maar ik denk dat de schema's en info op mijn site niet echt voor beginners zijn. Kiss zorgt ervoor dat beginners - op termijn - gevorderden worden, en is dus zeker nuttig: zie maar naar de vele reacties, ook op dit forum.
Seinen in model bouwen? Ik denk dat er zulk artikel op komst is [;)]
Reportages over banen in opbouw - voor het grove werk? MSM is welkom in mijn nederig stulpje, en ik denk dat ik zeker niet alleen ben [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Voor mij (en waarschijnlijk een heleboel anderen) is KIS wel de moeite, zodat ook elektronica-leken toch in staat zijn om zelf een treinbesturingssysteem te maken naar eigen behoefte.
Dat de praktijk nogal mager was tot hiertoe gaf dan ook weer het voordeel dat iedereen rustig de transfo en de print konden maken en vragen stellen aan Pol zonder al dadelijk hopeloos achterop te geraken en door het bos de bomen niet meer te zien.
Ik kan me ook voorstellen dat het helemaal niet eenvoudig is om dit (vooral in het begin) op de beperkte ruimte allemaal en beetje logisch uitgelegd te krijgen.
Ik kijk alvast uit naar de volgende aflevering,want het begint weer te kriebelen.[:p]

Bart.

Rochevalien


Amaai,wat een reacties! maar dat is zeker positief bedoeld.

Eric,Gerolf en alle anderen met een baan(tje) in opbouw :lees eerst de oproep van Guy ,die ik hierboven nog eens herhaald heb,nog eens door.Het is de bedoeling dat je ZELF de eerste stap zet en een visje uitgooit naar de redactie(een paar foto's van je baan,al dan niet afgewerkt).Je mag er zeker van zijn dat er,na onderling overleg een reportageteam bij jou over de vloer komt.Zelfs als je niet zo een schrijver bent kan daar ook een mouw aan gepast worden.

Fremo,Tony: onderdelentekeningen (zogenaamde exploded views)in MSM?
Roco en Mehano steken die in elke doos van hun loks bij.Marklin doet dat niet maar heeft zo'n tekeningen wel en ik denk dat de andere merken dat ook wel hebben.Ik vind dat zoiets publiceren gewoon bladvulling zou zijn.

Gerolf:3d tekeningen of baan tekeningen met de pc gemaakt (zoals in Loco revue)? jaaa! dat zou h??l mooi kunnen zijn,aleen..... wie gaat die maken bij MSM? Guy alvast niet want dat is zijn ding niet,maar als er zich iemand geroepen voelt...
Gewoon mailen met Nico zou ik zeggen ,je weet maar nooit.

Gerrit













svvander

Dus als ik het goed begrijp, zijn we er het allemaal wel min of meer over eens dat (samengevat dan):

1) ...KISS mag blijven
2) ...dat er misschien toch iets meer over banen mag verschijnen (eventueel met 3D tekeningen)
3) ...dat onderdelen tekening, ook wel passen in ons tijdschrift
4) ... dat banen van lezers (en de opbouw ervan), meer aan bod mogen komen.
5) ...(wie vult aan?).

Ik denk dat we nu geen visjes naar de reactie hebben uitgegooid, maar nen dikke vis! [:p]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd België

Hallo,

Indien je een voorbeeld van zo'n dubbele etage baan wenst op te zoeken, dan kan ik zeggen dat deze reeds uitgebreid werden gepubliseerd, ik dacht in modelrailraoder U.S.A. in de jaren 1999 of 2000.

Zal eens in het archief duiken en het bewuste artikel opsnorren.

Dus ik blijf bij mijn gegeven, dat deze dingen reeds vroeger werden openbaar gemaakt. Het is kwestie van bijblijven, bij de zaak, een vele andere tijdschriften doornemen. Natuurlijk is niet iedereen in de mogelijkheid, verschillende talen te kunnen verwerken, zich naar het buitenland kunnen begeven en deelnemen aan modul/model sessies, maar toch als je naar de foto's in deze buitenlandse revu's kijkt, kan je ook zeer veel opsteken.

De beste leermeester vindt ik nogsteeds je eigen ogen. Dat zijn de perfectste dieven [}:)] om deze dingen op te nemen. En ook als je over een fotografisch geheugen kunt beschikken, kan je met weinig foto materiaal veel dingen terug voor de geest halen.

Ivm de onderdelen lijsten van modellen, ik zou toch de directie van MSM eens aanraden deze te willen onderzoeken. Niet enkel omdat er de laatste 15 jaar er bij de modellen, lijsten (bij sommigen) werden ingesloten, is het toch voor de modellen vanaf de 50-tige & latere jaren is het soms bedroevig de juiste informatie te vinden.

Ik heb reeds aan verschillende handelaars de vraag gesteld een "onderdelen kaft" te willen aankopen, doch steeds werd geantwoord dat dit voor de handelaar enkel was en NIET VOOR HET PUBLIEK.

Mvg
Fremo e.V. - afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander

Dus als ik het goed begrijp, zijn we er het allemaal wel min of meer over eens dat (samengevat dan):

1) ...KISS mag blijven
2) ...dat er misschien toch iets meer over banen mag verschijnen (eventueel met 3D tekeningen)
3) ...dat onderdelen tekening, ook wel passen in ons tijdschrift
4) ... dat banen van lezers (en de opbouw ervan), meer aan bod mogen komen.
5) ...(wie vult aan?).

Ik denk dat we nu geen visjes naar de reactie hebben uitgegooid, maar nen dikke vis! [:p]



5) modelspoorwebsite van de maand; een fotootje en wat commentaar; hoeft niet veel plaats in te nemen maar is wel leuk (geen origineel idee, andere bladen doen het ook maar het opent wel de blik op de wereld)

eric

Betreft de onderdelenlijsten.
Bij ons in de club hebben we redelijk veel onderdelenlijsten en exploded views maar ik weet niet vanbuiten welke merken.
Ik zal er eerst eens in snuffelen en de merken laten weten.
Nog een erfenisje van modelspoorwinkel "Het Oude Station" in Roosendaal.


Eric

Havoc

citaat:
Indien je een voorbeeld van zo'n dubbele etage baan wenst op te zoeken, dan kan ik zeggen dat deze reeds uitgebreid werden gepubliseerd, ik dacht in modelrailraoder U.S.A. in de jaren 1999 of 2000.


Als je daarvan uitgaat, dan is alles al wel ergens verschenen. Hetzij in boek, hetzij in een tijdschrift of op het net.

citaat:
Ik heb reeds aan verschillende handelaars de vraag gesteld een "onderdelen kaft" te willen aankopen, doch steeds werd geantwoord dat dit voor de handelaar enkel was en NIET VOOR HET PUBLIEK.


Als dat de reactie was, dan vrees ik ervoor dat msm de toestemming niet gaat krijgen om die te publiceren.

6)...steeds 1 artikel over een andere schaal dan H0 (al waren het maar nieuwigheden)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

citaat:
Geplaatst door eric

Betreft de onderdelenlijsten.
Bij ons in de club hebben we redelijk veel onderdelenlijsten en exploded views maar ik weet niet vanbuiten welke merken.
Ik zal er eerst eens in snuffelen en de merken laten weten.
Nog een erfenisje van modelspoorwinkel "Het Oude Station" in Roosendaal.


Eric



http://www.maerklin.de/service/miexplo.php
Als iemand ze kent voor andere leveranciers, vul gerust aan.