MSM 40 verzonden...

Gestart door tonycabus, 10 augustus 2005, 17:00:25 PM

bartie

citaat:
Geplaatst door Rochevalien


Een paar vragen:

Hoe veel verlof heeft de webmaster ?

Iedereen heeft recht op verlof niet? vergeet ook niet dat MSM "maar" een van de bladen is die Metamedia uitgeeft en dat elk ander tijdschrift ook een deadline heeft.Ik krijg soms de indruk dat hier op het forum gedacht wordt dat het schrijven voor MSM als een "mission in life" aanzien wordt.

Gerrit(  

Heeft een koper van een blad dat zich (en terrecht) uitgeeft voor vakblad met de daarbijhorende prijs er zaken mee dat dit blad slechts een onderdeel van een groep is? Neen toch. MSM is geen clubblaadje of liefdadigheid naar de modelspoorder toe maar een commerci?le handelsaktiviteit. Dat de medewerkers van MSM dit met volle enthousiasme en kennis van zaken doen, maakt dat MSM is wat het is, een uitstekend blad.
Wie enkel de lofbetuigingen wil horen, maar geen (meestal goed bedoelde) opmerkingen, moet zijn stukjes thuishouden voor zichzelf.

Bart.








Rochevalien

[/quote]

Wie enkel de lofbetuigingen wil horen, maar geen (meestal goed bedoelde) opmerkingen, moet zijn stukjes thuishouden voor zichzelf.

Beste Bart,ik ben er zeker niet op uit op lofbetuigingen te horen en kan best wel tegen kritiek .Jouw reactie komt bij mij dan ook over als :als je mij(ons)geen gelijk geeft hou je schrijfsels dan voor jezelf en start aub geen ellelange discussie.Wel dit is nu eenmaal een forum en hier MOGEN mensen het niet met elkaar eens zijn en daarover discusieren.Iemand die daar een probleem mee heeft hoort hier dan ook niet thuis.De beste stuurlui staan nog altijd aan wal en dat is zeker waar voor veel forumleden.Een blad als MSM moet een breed publiek (onder modelspoorders)proberen aan te spreken en slaagt daar volgens mij dan ook in.Zoals ik reeds vroeger al schreef heeft MSM een goed evenwicht qua inhoud en diversiviteit van onderwerpen.Men kan bijgevolg geen half tijdschrift vullen over een bedieningspaneel of het aansturen van een wisselstraat.Heb gewoon GEDULD ,het zal er wel aankomen.Als je schrijft dat MSM een commercieele activiteit is heb je volkomen gelijk,je vergeet echter dat ALLE vaste redakteurs een vaste dagjob hebben en dus niet fulltime artikels zitten in te tikken,maar hier heb jij mischien geen boodschap aan.

Allee t'is weer aan u.

Gerrit Van Roy



rgp

Dag,

Bart, ik ben dus niet alleen met mijn standpunten.

In de club is de tijd weer aangebroken voor het vernieuwen van de tijdschriften van de leden.  MSM wordt idd als een goed blad aanzien, maar velen blijven op hun honger zitten ivm met "treinmodelbouw".  Of hoe ??n van de leden het ook weer zei: ik stop ermee want in het tijdschrift over "huisjes plakken" ben ik biet ge?nteresseerd.
Er is nog genoeg om over te schrijven: vb: digitaal DCC: de incompabiliteit van de verschillende DCC producten bij banen met digitaal bloksysteem.
Eenvoudige sporenplannen: een kopstation met alles erop en eraan (wisselstraten, seinen, sturingen).
Lok en rijtuig/wagonbesprekingen.

Roland

Gerolf

De discussie wordt nu interessanter/positiever: er worden voorstellen gedaan voor artikels. Dat kan de redactie alleen maar helpen.
Ik heb begrip voor het tekort aan 'technische' onderwerpen, hoewel KIS en zo wel hun best doen denk ik. Het probleem is dat er zoveel systemen zijn - zowel digitaal als analoog.
Digitaal wordt naar mijn mening vaak besproken (decoder-inbouw, Roco Locmaus, ...) maar als analoge rijder vind ik dat 'vaak', voor anderen zal het wel 'onvoldoende' zijn.
Analoog: dat is dan KIS op dit moment, waar ik net als iedereen uitkijk naar het vervolg.
Ik denk wel dat er voor het 'brede' publiek dat MSM wil aanspreken, een 'back to basics'-rubriek interessant kan zijn, waar onderwerpen als onderbouw, bekabeling, planontwerp, basisonderhoud van rollend materieel, ... hun plaatsje kunnen hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

Roland,

Over DCC is toch ook veel informatie op het internet te vinden. Is het ook niet zo dat huisjes bouwen jouw club net nu minder interesseert, omdat ze dat al goed kunnen en DCC des te meer omdat ze momenteel van analoog naar DCC gaan? (En intern heel wat af debatteren over welk DCC systeem ze nu moeten kiezen (Zie je Mo of Zie je nie Mo ;-) )

Wat ik wil zeggen: elke aflevering van MSM is anders, en dat is nogal afhankelijk van tijd/smaak/persoon/groep.

Zelf vond ik 39 een heel goed nummer. Aan 40 heb ik weinig gehad. Teveel d?j? vu.

Loc bespreking: d?j? vu. Zoveelste variant. Zoveelste keer zelfde merk. Wat meer barok en minder rococo graag.
Zelfs de zin 'al bij al een goed model' was d?j? & vu. En een 'voortreffelijke schildering' met ??n enkele fout bestaat in mijn boek ook niet. Voortreffelijk is uitstekend (althans toch volgens de Van Dale). Uitstekende fouten bestaan niet.

Wat verweren betreft: ikzelf ben zo naderhand wel uitverweerd. Zelfs het merk van verf (Polyscale) is d?j? vu. Misschien eens over andere verfmerkjes? En ik herinner me dat we al eens een Kibri station naar een Belgische dokterswoning hebben verweerd.

Huisjes in halfreli?f; tja... d?ja vu van 'bouw eens een Belgische straat' een tijd geleden.

Bedieningspaneel: leuk, maar had ikzelf zonder dit artikel ook kunnen maken.

Brekina: leuk artikel, maar meer wat ik 'achtergrond info' i.p.v. modelbouw noem.

En toch, dat blijft dus mijn persoonlijk gevoel over dit nummer. Ik ben er zeker van dat anderen deze artikels wel kunnen appreci?ren.
En mijn waardering voor wie de artikels schrijft is zeer hoog.

Min persoonlijke voorkeur om wat meer variatie in de thema's te brengen:

Meer artikels over het verbeteren van recente modellen (niet altijd het oplappen van het zoveelste model Belgisch model in een nieuwe kleurstelling of de zoveelste heropstanding van een bekend Belgisch model). Hier valt het gewoon op dat meestal besproken wordt wat de redactieleden zelf vaak kopen. Of ligt dat aan de leveranciers die eens wat meer testexemplaren moeten indienen bij MSM?

Meer over modelspoorbanen waar op gereden wordt. Dat ze nog eens naar jouw club komen voor een fotoshoot van de grote baan bv.

Als het over dingen zoals koppelingen gaat: meer praktijkinformatie van alle merken. Nu is het vaak pijnlijk duidelijk dat wie de artikels schrijft enkel ??n product echt kent. Maakt de inzet niet minder verdienstelijk overig...

Misschien heeft MSM wat meer schrijvers nodig (bredere groep) die regelmatig kunnen bijdragen... Een beetje zoals Model Railroader doet - toegegeven, de taalgroep is groter.

janjozef

nu voor alles is iets te zeggen maar een paar opmerkingen
- hoeveel mensen doen zelf hun wijzigingen of supperingen aan hun locs : die zijn op 1 hand te tellen.
- hoeveel bouwen echt hun electronische spullen zelf : dat zijn er ook niet echt veel, en diegene die het doen moeten geen uitleg want dat kennen ze al, die pleziert ge meer met eenvoudig een plan te geven en dit zeggen dat dient voor ... daarom is kis zo interessant dat richt zich tot de leken, dus volledig oninteressant voor de kenners.
- over verweren kunt ge zoveel schrijven dat stuk voor stuk interesant is als er mensen zijn die verweren, uiteindelijk zijn we allemaal er mee bezig.
- digitaal : voor mij persoonlijk niet interesant, maar ik weet dat er mensen zijn die het wel zeer intersant vinden dus dat moet ook zijn plaats krijgen, maar er zijn er ook die nog analoog rijden die moeten ook hun plaats kennen.
en zo kunnen we nog veel doorgaan (grootbedrijf, scennery, beschrijving banen, enz....)
Dus als je in een tijdschrift de helft van de artikels goed vindt heb je voor mij waar voor je geld gekregen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Voor de gevorderde modelbouwer (meestal  aangsloten bij een club)
zal een tijdschrift als modelspoormagezine altijd minder intressant zijn. Wie echt wil bouwen gaat zo wie zo op zoek naar de nodige informatie. Koop het boek Groetjes uit Ferbach of andere, en je hebt alle modelspoormagezine die er al zijn en nog moeten komen in een boek.
Voor de technische en elektrische gedeeltes bestaan er ook genoeg boeken.
En toch is een tijdschrift als modelspoormagezine belangrijk voor de modelbouwwereld. De beginnende of matige modelbouwer kan veel halen uit zo'n magezine en ooit mag je deze ook bij de gevorderde rekenen.
En dan gaan we nog veel te zien en te leren krijgen.
De modelbouwwereld klaagt dat de interesse voor de hobby verdwijnt, via een tijdschrift als modelspoormagezine kan je jonge mensen of herstarters teug aantrekken. Een tijdschrift als modelspoormagezine
kan perfekt aantonen hoe te bouwen en dit stap voor stap.  Uiteindelijk blijkt dan dat de meeste verbaast zijn van hun eigen kunnen.
Ik heb steeds naar duits voorbeeld gebouwd en het is via msn dat ik naar Belgisch voorbeeld ben gaan bouwen om dat zij de vele vragen waar ik nog mee zat grootendeels hebben beantwoord.

Mijn baan is ondertussen ( alles zelfbouw ) voor 90 % afgewerkt, en indien klaar voor het grote publiek, en er interesse is van msn.
Wie weet?

Erik, soms teleurgesteld door msn maar ik blijf toch grote fan.

svvander

Variatie is er dus blijkbaar nooit genoeg, logisch... verschillende mensen, verschillende smaken. Maar om elke maand over alles te schrijven en iedereen tevreden te stellen... dan moet MSM, maandelijks een encyclopedie uitbrengen en dat is de bedoeling niet, dacht ik toch [:o)]

Ik sluit me volledig aan bij wat Erik en Gerolf vertellen. Indien je in een club zit zal je zeker minder nood hebben aan een tijdschrift als MSM en het meeste dat in MSM staat, vind je ook in andere boeken. Volkomen mee akkoord.
En door deze discussies, zal er (hopelijk toch), in de toekomst misschien meer veranderen aan het tijdschrift, zodanig dat iedereen "iets meer" tevreden zal zijn.

Voor mij persoonlijk is MSM een blad met loeiend veel info over ??n van mijn hobby's. Via dit forum en het tijdschrift, heb ik op 6 maand tijd zoveel geleerd, dat deze hobby voor mezelf echt veel interessanter is geworden.
Waarom koop ik MSM dan nog? Wel: de nieuwtjes vooraan in het tijdschrift, vind ik altijd heel leuk. Als ik lees dat er een nieuw model, wagen of dergelijk uitkomt, dan kan ik al beginnen sparen.
De productbesprekingen, zouden wat mij betreft, iets dieper mogen ingaan op het onderwerp.(zie productbespreking van de 62 van Roco op de site van "De Pijl"). Maar voor sommigen onder ons, zal dit dan ook wel meer dan voldoende blijken. Wat ik dan wel weer leuk vind, is de link naar het Grootbedrijf (met als in dit nummer, een lijstje met de treinsamenstellingen).
Graag meer spoorbanen, liefst niet enkel de plannen, maar ook foto's van het afgewerkte geheel!
Tenslotte, wat ik nog steeds mis, zijn de zelfbouw toestanden. Heel af en toe komt er is een artikel over zelfbouw van een wagon of een locomotief voor in MSM. Leuk, maar ik zou dit wel nog meer willen zien. Voor de gevorderden, is dit ook nog interessant, denk ik dan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Goed gebalanceerd nummer. Als opmerking zou ik de volgende willen maken:
- hoogovens in N: het was perfect geweest als er hier en daar eens een foto(tje) van het origineel dat als inspiratie diende erbij stond. Dan kan je eens zien hoe je van foto's naar model gaat. Ook een spoorplan met korte uitleg mocht erbij. Knap werk verder.
- dubbeldekker: foto's van de baan graag. Dit ziet er de moeite uit, maar ik kan me niet voorstellen hoe dat er nu in het echt uitziet. Of kan het niet dat er een baan gefotografeerd wordt als de laatste grassprietjes niet op hun plaats staan?
- brekina: origineel, eens iets anders. Foto 11 is een meetbank, geen vonkerosie denk ik.
- diorama: dit is voor mij het beste diorama tot nu, simpel, efficient meer moet het niet zijn.
- seinen, goederenwagens, besprekingen, samenstellingen: normale gezonde kost...
- verweren begint me nu stilaan te vervelen...

Wat ik echt eens zou willen:
- hoe van het voorbeeld naar een plan gaan. Vertrek van het station van Leuven, leg uit waar alles voor dient, hoe je de diverse onderdelen kan vereenvoudigen en welke consekwenties dat heeft en vervolgens daar verschillende modelstations uit "distileren" voor verschillende maten van banen en accenten. Hetzelfde kan met rangeerstations, fabrieksemplacementen, locdepots etc. Ook hoe een dienstregeling uitwerken voor je baan.
- foto's van banen in opbouw! Het vuile grove werk van de zaak eens bekijken. Het is kennelijk een ongeschreven wet dat enkel foto's en artikels kunnen van perfect afgewerkte banen mogen verschijnen. Maar je kan verdorie veel leren van een nog niet afgewerkte baan. Hoe heeft iemand anders iets opgelost?
- spoormaterieel bouwen ipv huisjes. Niet alleen rollend materieel, ook seinen en zo. En zowel simpel als 100% gedetaileerd en in alle schalen (waar mogelijk).

De opmerking dat van sommige zaken veel in boeken en op het net te vinden is is correct. Eigenlijk kan je alles in boeken en op het net vinden. Moet je dan zeggen dat tijdschriften overbodig zijn?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik hou wel van het idee van Johan om eens te bespreken hoe je van voorbeeld naar plan kan gaan. Daar zou misschien wel een leuke serie kunnen inzitten ?

Zelfbouw (of verbouwen) van rollend materieel zou ik ook graag meer aan bod zien komen.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik altijd alle artikels lees, wat niet wil zeggen dat alles me evenveel boeit, dat lijkt me evident.

Laat ons dit forum gebruiken om de redaktie enkele idee?n te bezorgen. [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Dag,

Een heleboel reacties en dat is positief, alhoewel sommigen nogal afwijken van het originele.

Het klopt dat alle medewerkers een fulltime job hebben, MAAR die van de andere bleden toch ook ?  En heeft men in de Nekkerhal niet gezegd dat men de redactie van MSM zou uitbreiden ? (Loze beloftes ?)

Dat alles staat in boekjes is nie volledig waar.  De andere boekjes maken dezelfde "fouten", namelijk halve info, essenti?le stappen worden overgeslagen (het is toch niet nodig alles uit te leggen !) en zijn in een andere taal.

KIS: sorry maar totaal overbodig, die ellenlange theorie?n bekoren echt niet veel, geef liever een practisch voorbeeld, een componentenlijst en een met fotos omringd artikel over de vervaardiging.  Ik heb meer aan de website van gerolfPeeters dan aan Kis !

In en club heeft men minder aan tijdschriften.  FOUT.  Het is enkel waar in cluibs waar ieder enkel met zijn eigen bezig is.
Als je een programmaavond geeft op basis van Kis, komt er geen kat !  Maar als je aankondigt hoe je een bezetmelder kunt maken, zit je atelier vol.

Men heeft al zoveel geopperd over spoorplannen, en toch verschijnen ze niet.  Een storend idee ?

Roland

Rochevalien

Beste mensen,ik ga mij er hier nog eens tussengooien en op een heleboel meningen die hiervoor kwamen antwoorden.

Roland:meer sporenplannen? in ELKE MSM staat een sporenplan,soms zelfs van echt bestaande stations (Ronse, Bressoux,Poperinge,Fexhe-le haut-clocher en mijn eigenste Boom)hoe vonden jullie dat trouwens?
Kis totaal overbodig? voor jou misschien maar er zijn nog andere lezers(trouwens wat een kaakslag voor Pol!)

Havoc:hoogovens in N :daar hadden inderdaad wat foto,s van het voorbeeld bij mogen staan.Deze baan is overigens voor mij wel h??l erg d?ja vu (stond TWINTIG JAAR GELEDEN al in loco revue)
Diorama "en bord de la meuse": het beste diorama ooit? dat ding is gewoon niet af! geen ballast,geen telegraafdraden ,geen levende ziel te bekennen ,enz)en dan schrijft Arnaud doodleuk dat'ie dat op een klein weekeinde gebouwd heeft.Ik vindt zoiets gewoon schandalig vooral als je ziet hoeveel tijd ?n moeite de anders bouwers in hun werkstuk gestoken hebben.
De westhoek: wel,je bent niet alleen met je opmerking dat je wel eens de foto's van de baan zou willen zien.Spijtig genoeg moet ik jullie teleurstellen:ER IS GEEN BAAN !dit is alleen een uitgewerkt plan dat gebaseerd is op een reele situatie met een historische achtergrond.Iedereen die een baan aan het bouwen is of er een plant kan uit de sporenplannen van Guy wel iets gebruiken.
En nog straffer:van alle baanplannen die Guy ooit getekend heeft zijn er maar 2 gebaseerd op een werkelijk bestaande baan.(zijn eigen baan in zijn vorige woonst en mijn eigen Rocheval)

Van voorbeeld naar model bv Leuven: Leuven? niet echt een klein stationneke h?? hoeveel boekskens gaan ze daar niet mee moeten vullen? dan is het w??ral d?ja-vu!

reportages van een baan in opbouw:jazeker maar dan moet er wel iemand van de redaktie aan bezig zijn h?,met andere woorden :als er zich iemand geroepen voelt...


Sven, "in een club heb je geen tijdschrift nodig" volgens mij schat jij het gemiddeld niveau in de clubs iets t? hoog in,je hebt natuurlijk altijd beginners en anciens maar je stelt je daar gewoon teveel van voor.Guy heeft op dit forum eens een balletje opgeslagen naar de "heren voorzitters" van de clubs ivm het spontaan melden van clubactiviteiten. Dit werd al 130 maal gelezen en er kwam EEN reactie(van Tony)Dit zegt wel genoeg denk ik.

Gerrit Van Roy

PS:Op een betere wereld! (maar dan met een Jupiller 33 cc)







tonycabus

Zo horen we nog eens wat....!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Guy,

in een discussie moet men ALLES lezen.

KIS is voor mij ( en niet alleen voor mij) overbodig, maar ik schreef ook dat ik alles veel "to the point" kan terugvinden bij Gerolf Peeters.  Het item is dus niet overbodig, maar wel de manier waarop.

Reportage van een baan in opbouw: het hoeft niet van een van de redacteurs te komen die baan.

Van Leuven naar model: d?j? vu ?  In welk tijdschrift ?

Dat van die voorzitters ?  Ga ik even natrekken ?  Maar ik heb vermoedens.

Roland

rgp

Dag,

Waar staat die oproep aan de "heren voorzitters" ?

Roland