Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 40 verzonden...

Gestart door tonycabus, 10 augustus 2005, 17:00:25 PM

Gerolf

KIS had aangekondigd - op dit eigenste forum! - dat in nummer 40, als intermezzo, het artikel van Jacques Le Plat over een bedieningspaneeltje zou verschijnen, en dat het daarna over astabiele en dergelijke - ?cht KIS dus - zou gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Aangekondigd of niet(en niet elke lezer leest dit forum), neemt niet weg dat nummer 39,vakantie en nummer 40 geen KIS bevatten. Als men aan elektronica leken iets wil leren en laten maken, lijkt het mij geen goed idee er zoveel tijd tussen te laten. Het stukje over het bedieningspaneel had volgens mij ook veel uitgebreider (in een mini-reeks) kunnen gegeven worden i.p.v. zich te beperken tot de paneeltjes van Le Plat. Ik denk dat er hier nog vele vragen openbleven.

Mijn opmerking hierover is positief bedoeld naar de auteur en redaktie toe[:)],niet om een eindeloze discussie te starten.

Groeten Bart.

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door maxim

Mooi nummer,

Alleen staat er bij het artikel over de 62'er van roco dat Sint-Niklaas nog een van de laatste plaatsen was waar je 62'ers met M2's kon aantreffen. Weet iemand welke dienst dit was?
Wel weet ik dat er tot 2002 over lijn 54 nog M2's reden getrokken door een 22 of 25.



Hallo Maxim,

     Ik denk niet dat dit juist is. De laatste keer dat in Sint- Niklaas 62'ers voorbijkwamen met M2's is minstens 10 jaar geleden toen ze reden op de verbinding Antwerpen- De Panne.
MC

Gerolf

Ik kan best begrijpen dat KIS gemist wordt: als er in nummer 41 een artikel verschijnt, zal het inderdaad 4 maanden geleden zijn, en dat is inderdaad lang voor mensen die er interesse voor hebben [xx(]. Bij die groep reken ik mezelf trouwens ook ...
Het artikeltje van Jacques over de bedieningspaneeltjes vond ik persoonlijk ook wel wat 'Plat' ... [;)]
Wat het huidige nummer verder betreft: mij bekoorden vooral de armseinen - ik denk dat ik toch eens naar PB in Ranst ga - en de halfreli?f stadshuizen. Ook het verweren ben ik zeker nog niet moe.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik heb geluk gehad, want hij zat deze middag in de bus.[:)]

Aangezien de reeks 62 tot mijn favorieten behoort heb ik natuurlijk dat artikel als eerste gelezen. Prima initiatief trouwens om ook een aantal treinsamenstellingen op te sommen.
Hopelijk hebben de problemen bij Roco geen invloed op de beschikbaarheid van het model.

Verder moet ik het volledige nummer natuurlijk nog eens beter bekijken, maar het ziet er in ieder geval weer een gevarieerd en boeiend nummer uit.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pol De Bard

Ik ben wel degelijk een nieuwe reeks bezig, als vervolg, maar veel meer praktijkgericht dus.
Hopelijk zijn er voldoende pagina's vrij voor de volgende editie...
Maar tussen alle andere werkzaamheden door artikels schrijven, goede tekeningen maken en verbeteringen bestuderen, dat vraagt veel tijd.
En vakantie had ik hard nodig.
Maar ik laat jullie niet in de steek, vooral daar ik ook mondeling en via mail veel positieve feedback mocht krijgen.
Waarvoor dank!

Klaas Zondervan

Vandaag mijn exemplaar gekocht bij de boekhandel. Ik heb het nog lang niet uitgelezen, maar toch alvast een paar opmerkingen over dingen waar mijn oog op viel:

Op blz 7 een stukje over de Clean Machine, een kuiswagen die blijkens de tekst van massief messing is gemaakt. In de volgende zin staat dat er ook nog kuisvloeistof in kan. Massief en toch hol? Ik geef direct toe, het is taalkundige muggenzifterij, maar het viel me zo maar op.

In het artikel over seinen op blz. 55 een foto van een seinaandrijving met weerstanddraad. Nou heb ik de stellige indruk dat het hier om geheugendraad gaat, en dat is niet hetzelfde als weerstanddraad. Wie helpt me uit de droom.

Heel bijzonder vond ik het artikel over de dubbeldekker in de Westhoek. Eigenlijk niet eens vanwege het plan zelf, maar meer vanwege de foto's van het station Veurne. Daar heb ik iets mee. Op mijn fietstochten door Belgi? ben ik meerdere malen door Veurne gereden en dan neem ik altijd een rustpauze op het tweede perron van Veurne. Dit tot verwondering van het stationspersoneel, want gewoonlijk stoppen alle treinen langs perron 1. Maar vanaf het tweede perron heb je een mooi zicht op het prachtige gebouw. Het is van een bijzondere architectuur waar je niet gauw op uitgekeken raakt.

Tot zover mijn eerste indrukken. Als ik alles heb gelezen volgt wellicht nog meer.

karthuizer

Vraagje ivm met de treinsamenstelling van de camino azul:

Weet er iemand het artikelnr. van het UIC Y-rijtuig van de sncf en van het gemoderniseerde I6 A-rijtuig van de nmbs van roco dat men nodig heeft om deze trein samen te stellen?

Alvast bedankt.

bartie

Nr 40 uitgelezen en volgende onderwerpen (artikels) konden mij het meest bekoren:

*Half-reli?f stadshuizen (weer een techniekje bijgeleerd voor de gebogen baksteen)
*seinen deel 2
*verweren deel 9
*dubbeldekker in de westhoek

Wat 'Panache en bord de Meuse' betreft kan ik de schrijver enkel beamen dat dit enkel op foto tot zijn recht komt. Een diorama dat slechts in enkele dagen gebouwd werd,en dat was op de expo ook duidelijk te zien.


Groeten Bart.

watman

Heb het huidige nummer ook gelezen.  Ik keek vooral uit naar het artikel over het maken van een bedieningspaneel.  Het viel me echter tegen, zoals hierboven reeds aangehaald.  Ik had er eerlijk gezegd veel meer van verwacht.  
Het artikel over half-relief huizen was dan weer een positieve noot.
Het kon op geen beter moment komen.  Was van plan om enkele huizen in plasticard te maken.

groeten Bart
 

dieseltje

Wat het "bedieningspaneel" betreft :
Ik zag dat er een draaischijf was opgenomen, en aangezien ik me d'er eentje heb aangeschaft (fleishmann) om in te bouwen, was ik al meteen hoopvol gestemd om te kijken hoe je deze dan via dit bedieningspaneel ging aansturen ......  Jammer genoeg bleef het bij een cursus "houtbewerking".
Ik hoop dat Kiss de sturing van zulke draaischijven ooit nog een keertje onder de aandacht brengt ??

Benny

janjozef

Tja bij iedereen staat er wel iets in dat hem geen snars interesseert, belangrijker is waar ge wel interesse in hebt en dat zal voor het merendeel, en van de artikels en van de lezers, wel positief zijn. Dus zeur niet over een artikel dat ge anders verwachtte/wou

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Een paar vragen:

Hoe veel verlof heeft de webmaster ?  MSM 40 is nu ??n week uit en nummer 39 wordt nog steeds aangekondigd.

Janjozef, ge hebt gelijk, maar iedere abonnee mag toch zijn gedacht zeggen, of moeten we kopen en zwijgen ?

Persoonlijk: een blad is altijd de weergave van zijn auteurs: het is duidelijk dat er veel meer scenerybouwers in de redactie zitten dan technici (tel het aantal bladzijden "huisjesbouwen" en zijn varianten eens op.)  In die artilkels gaat men tot in de details, maar bij het bedieningspaneel zijn het enkel de grote lijnen.  Voor diegene die er meer willen over weten: lees LOCO REVUE.

Laatste vraag: zijn er geen modeltreinliefhebbers meer die hun baan willen laten verschijnen in MSM ?

Roland

Havoc

citaat:
Janjozef, ge hebt gelijk, maar iedere abonnee mag toch zijn gedacht zeggen, of moeten we kopen en zwijgen ?


Ja, we moeten gewoon aan de redactie laten weten wat we ervan vinden. Dat is trouwens hoe het hier ook overkomt, gewoon droogweg wat je ervan vindt.

citaat:
het is duidelijk dat er veel meer scenerybouwers in de redactie zitten dan technici


Inderdaad. Dan ook de reden dat ik geen abonnement neem.

citaat:
Hoe veel verlof heeft de webmaster ?


Ik heb een vermoeden dat dit een "chinese vrijwilliger" is...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien


Een paar vragen:

Hoe veel verlof heeft de webmaster ?

Iedereen heeft recht op verlof niet? vergeet ook niet dat MSM "maar" een van de bladen is die Metamedia uitgeeft en dat elk ander tijdschrift ook een deadline heeft.Ik krijg soms de indruk dat hier op het forum gedacht wordt dat het schrijven voor MSM als een "mission in life" aanzien wordt.

maar iedere abonnee mag toch zijn gedacht zeggen
=zeer juist, maar dan ook de redactieleden en de occasionele schijvers.

bij het bedieningspaneel zijn het enkel de grote lijnen.

Het ging dan ook zuiver over het aanmaken van een paneel (wat Jacques dan ook met zeer veel proffesionalisme laten zien heeft:bravo!)Over de bediening van een draaischijf kan altijd teruggekomen worden.


Laatste vraag: zijn er geen modeltreinliefhebbers meer die hun baan willen laten verschijnen in MSM ?

Jazeker,ikke maar daar wordt nog aan gewerkt.En dat kunnen jullie gerust letterlijk opvatten.

Persoonlijk vindt ik de samenstelling,de lay-out en de inhoud van MSM zeer goed en zou die dan ook graag behouden zien.Ik sla ook wel eens een artikeltje over bij het lezen van MSM maar dat is dan gewoon omdat ik daar op dat moment niet mee bezig ben,bv het bouwen van huizen in plasticcard of de artikels over de goederenwagons.

Gerrit(