Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

blauwe 6005

Gestart door argilla, 04 juni 2010, 16:25:31 PM

argilla

Heb iets raar aan de hand. Mijne 6005 geeft prima geluid ( alles werkt dwz adres 3  fabrieksinstelling ,stap 28 , aanspreekadres 6005) maar als je bv de knop naar rechts /of links draaidt doet het geluid van de trein mee aan de snelheid op dat ogenblik maar  de treinmotor zelf beweegt niet. De loc rijd dus niet, maar het geluid wel. De trein surplast als het ware ; geen motor die draaidt dus ook niet rijden. Maar zoals gezgd wel het geluid van de rijdende trein. Ook de frontverlichting wisseld en werkt dus normaal. Hoorn prima.
Alleen de loc rijdt effectief niet.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn ??

Multimaus protocol
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

#1
Kabeltje los naar de motor ???
Of defecte decoder...

Misschien uw loc eens openmaken en kijken of alles
nog mooi aangesloten is en zoniet een andere decoder testen,
als je er eentje liggen hebt natuurlijk.
mvg,
Paul(ogic)

argilla

#2
Heb dat ook nagekeken. Maar die de decoder niet. Heb een beetje schrik dat als ik hieraan begin te veranderen ( testen) dat misschien een goede decoder naar de vaantjes help.
Heeft u misschien tips ( buiten het omwisselen naar andere locs om alzo de decoder te testen) om hieraan te kunnen testen ??

Trouwens defecte decoder ?? het geluid doet het , licht, horns
Ik dacht eerder aan een electrische fout naar of van de motor, maar hoe kan je dit testen zonder brokken te maken ?? Of misschien de motor zelf ??

Kan ik dit opsporen met een multimeter ?

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#3
De spanning naar je motor kan je wel nameten, denk ik.
Misschien ook eens een ander motortje aan de decoder hangen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

#4
Of gewoon de motor uitbouwen en met een gelijkspannings trafo testen, maar ik denk dat gewoon de decoder kapot is, en met name de motoraansturings eindtrap.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Paulogic

#5
Ik beschik over een decodertester van ESU.[^]

Ik wil die wel even testen voor u hoor maar ik vermoed
dat jij niet zo in de buurt bent van mijn locatie (even
uw profiel gelezen he).[:(]
mvg,
Paul(ogic)

argilla

#6
die decodertester zegt me wel iets. Kan je meer info geven aub over de werking ?
Waar heb je die gehaald ?

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

#7
Argila PM
mvg,
Paul(ogic)

argilla

#8
Tja hoe moet ik dit zeggen....... de decoder wordt wel echt warm hoor.
Ik bedoel het is normaal dat de decoder warmte uitstraalt. Logisch.Maar hier wordt die wel echt (hand)warm. Normaal ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

#9
Heb je nu al de paar simpele testjes gedaan die al door een aantal onder ons aan je zijn voorgesteld. Jij hebt dat ding voor je staan wij niet, dus jij kunt hem heel simpel even testen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

#10
Heb een PM gekregen van Paul met uitleg . Heb het gevonden.
Kan zeggen dat de decoder naar de bom is.

Bedankt Paul ! ( en ook de anderen) voor de begeleiding.
Hopelijk zijn er anderen die ook kunnen geholpen worden door Paul want hij heeft een verassing in peto voor ons allemaal.
Wat is de verassing ??? vraag het aan Paul in een PM . Hij geeft tekst en uitleg.

Paul  [;)][:D] voor de hulp
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door argilla

Wat is de verassing ??? vraag het aan Paul in een PM . Hij geeft tekst en uitleg.
Jammer dat dat via PM gaat. Waarom kan dat niet gewoon hier op het forum?

argilla

#12
op vraag van Paul zelf. Het waarom zal hij U wel vertellen.
Gewoon vragen aan Paul !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#13
Sorry dat ik het zo cru zeg maar is het niet een beetje l....g om zoiets per pm af te handelen??  Straks heeft er iemand hetzelfde probleem met een andere lok  en dan staan we even ver.

Gerolf

#14
Ik vermoed dat Paul's verrassing weinig te maken heeft met dit draadje. We komen het wel te weten wanneer Paul vindt dat de tijd rijp is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw