elektr.vliegenmepper voor grasstrooier

Gestart door swa, 01 juni 2010, 18:01:13 PM

swa

In de reklame van "Blokker" staat deze week een elektrische vliegenvanger, waarmee ondermeer de mensen van n-project samen met een zeefje een alternatieve grasstrooier maakten. De prijs: 2,50?.
Voor hen die nog voor de klus "gras leggen op de baan" staan, weten waarheen voor het (v??l) goedkopere alternatief van de noch-grasstrooier!

Michael

Swa dat is een hele goede, ik heb twee jaar terug zo'n vliegenmepper omgebouwd, werkt perfect, geen liggend gras meer. Een echte aanrader.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

b-shunting

maar ik vind nooit een geschikt zeefke
minibaantje tp 4,diesel

doomslu

citaat:
Geplaatst door b-shunting

maar ik vind nooit een geschikt zeefke

Al eens in de keukenkast gekeken? [:I] Of mag je daar niet binnen? [:D]

Serieus nu. Al eens in de supermarkt bij het "kookgerief" gekeken?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ah, eindelijk, elektrische vliegenmeppers bij blokker [8D]
Daar wacht ik al bijna een jaar op ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

AH, Gerolf gaat daarvan een vliegende schotel maken![:D]
stefan.

ToThePoint

Nee nee een harde kap voor de rups als de vrijende koppelkes na het openen van het doek niet van ophouden weten.

De metalen zeefjes zijn per 3 bij ikea te verkrijgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mdvholland

Goejendag mensen, ik heb zojuist m?n eigen electrische graszaaier gemaakt cf. de website van n-project. Gaat inderdaad heel goed, niet moeilijk, snel gemaakt, kosten weinig.

Ik had nog een oud zakje vezels liggen en daarmee geexperimenteerd. Gaat behoorlijk rechtop staan, je moet het zeefje dan wel dicht bij houden. Toch is het resultaat nog niet helemaal wat ik graag zou willen. Wie heeft er tips ten aanzien onderlaag (verf / lijm, kleurstelling?), welke vezels (mengen?) evt onderlaag met "turf" oid??

NB ik ben z-spoorder, ik zoek dus ook het kleinschaliger spul, maar voor de principes zal het niet veel uitmaken denk ik.

dank alvast voor jullie ervaringen,
Matthijs




Peter

Hallo Mathijs,

Met zowel de vliegenmepper, die een gekend forumlid voor mij heeft gemaakt, als met de Noch Grasmaster gebruik ik alle ondergrond eerst een laag matte verf (latex of matte lak uit Brico of Gamma) Nadat die droog is gebruik ik een laag Ponal of Uhu witte houtlijm, bij voorkeur de niet te vlug drogende lijm.
Daarna...strooien maar.

Met vriendelijke groeten
Peter

mdvholland

Ha Peter,

Nog wat vraagjes, als het mag:
- latexverf: welke kleur pak je dan? meer groen of bruin? ik zoek nog naar een aardige neutrale ondergrondkleur
- mepper of Noch: maakt dat uit in functioneren of resultaat?
- lijm: ik gebruikte ook houtlijm, wellicht wat verdunnen?

dank, groet,
Matthijs

Peter

Hallo Matthijs,

De vliegenmepper is goed te gebruiken voor grotere oppervlakken. Voor echt fijn werk en kleinere stukjes is hij minder geschikt.
Ook moet je meer oppassen bij het gebruik, want snel raak je per ongeluk met je hand het metalen deel van het zeefje en dan is het toch even schrikken. Ook mors je snel als je wat bruusk beweegt of het zeefje wat vol is, en heb ik de indruk dat het gras iets minder gemakkelijk rechtop staat.

De Noch is gemakkelijker in gebruik en geschikt, dank zij zijn verschillende onderdelen, voor zowel grotere opervlakken als heel fijn werk. Een voordeel is ook dat je veel meer strooimateriaal in de houder kan vullen.
Het grote nadeel is natuurlijk "de prijs" die schommelt van afhankelijk waar je hem koopt tussen de 130,00 en 149,99 euro.
Sommige winkels verhuren hem echter ensommige klubs hebben er een die ze dan uitlenen aan de leden. (ik heb die van mij gekregen van echtgenote, kinderen en kleinzoon)

De kleur van de ondergrond is persoonlijke voorkeur. Ik gebruik voor het gras een groene ondergrond voor weide enz. groen met bruine vlekken om wat variatie te hebben. Maar nogmaals, zo doe ik het, en dat wil perse niet zeggen dat iedereen het dan zo moet doen.
Gebruik gerust je eigen inicht en experimenteer eerst maar wat.

De houtlijm verdun ik heel weinig (10% water, en 90% lijm)Ook voeg ik nog een drupje Agepon toe verkrijgbaar in de fotohandel, maar een klein drupje vaatwasmiddel (afwasmiddel) doet het ook.
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Hallo Matthijs,

ik doe hetzelfe als Peter qua verf en lijm, maar ik gebruik wel met succes de vliegenmepper-strooier. Na het strooien ga ik er eens licht met de stofzuiger op laagste stand over en dan gaat alles mooi recht staan. Voor kleine oppervlakten gebruik je ofwel heel weinig, ofwel plak je je zeefje gedeeltelijk af.

Dirk

Peter

Een goed alternatief is in plaats van een gewoon zeefje een dubbel zeefje, een zogenaamd theezeefje te gebruiken. Dit zijn twee zeefjes die schaarvormig aan elkaar bevestigd zijn en die verhinderen dat strooimateriaal over de rand van het zeefje valt.
Met vriendelijke groeten
Peter