Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

rotondes in modelspoor

Gestart door vandomm, 09 augustus 2005, 16:35:44 PM

vandomm

Beste spoorders,
Wat me steeds meer opvalt dat er op modelbanen (bijna) nooit rotondes te zien zijn. Zelfs in ons schitterdende maandblad  "MODELSPOOR "zie je er bij de reportages over modelbanen geen , terwijl je ze in Belgie en Nederland overal tegen komt.

Mijn vraag is dan ook aan M S M om er eens enkele reportages aan te wijden. Aan het weatheren zijn tenslotte ook 8 reportages gewijd. Overigens schitterend. Bij de reportages hoop ik dan  de afmetingen , het bouwen en het inpassen in de baan te vinden. Plastic wegen of geverfde wegen zijn bij mij "nicht im Frage "
Alvast bedankt,

dommel
Cees .

Havoc

citaat:
Wat me steeds meer opvalt dat er op modelbanen (bijna) nooit rotondes te zien zijn.


Zou dat kunnen omdat rotondes (ronde punten) een verschijnsel van de laatste 10 jaar zijn, en dat de meeste banen zich vroeger situeren?

PS: de afmetingen zijn niet belangrijk, dat zijn ze in het echt ook niet [:D] Hoeveel van die ondingen hebben ze de laatste jaren moeten heraanleggen omdat lijnbussen etc niet doorkunnen? Of die speciale rondpunten waar de tram rechtdoor rijdt? Of die in de buurt van Pauwels Transformers met rechtdoor-stuk voor de vrachtwagens?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik denk dat er inderdaad in onze landjes zoveel rotondes zijn als er gemeenten zijn: elk zijn eigen afmetingen, zijn eigen aankleding, ...
Een tijdperk-V rijder heeft naar mijn mening veel vrijheid om er zelf ??n 'verantwoord' aan te leggen...

PS: de titel van deze draad deed mee eerst denken aan klimspiralen: rotondes en modelSPOOR, weet je wel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vandomm

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Wat me steeds meer opvalt dat er op modelbanen (bijna) nooit rotondes te zien zijn.


Zou dat kunnen omdat rotondes (ronde punten) een verschijnsel van de laatste 10 jaar zijn, en dat de meeste banen zich vroeger situeren?

PS: de afmetingen zijn niet belangrijk, dat zijn ze in het echt ook niet [:D] Hoeveel van die ondingen hebben ze de laatste jaren moeten heraanleggen omdat lijnbussen etc niet doorkunnen? Of die speciale rondpunten waar de tram rechtdoor rijdt? Of die in de buurt van Pauwels Transformers met rechtdoor-stuk voor de vrachtwagens?

Cees .

vandomm

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Wat me steeds meer opvalt dat er op modelbanen (bijna) nooit rotondes te zien zijn.


Zou dat kunnen omdat rotondes (ronde punten) een verschijnsel van de laatste 10 jaar zijn, en dat de meeste banen zich vroeger situeren?

PS: de afmetingen zijn niet belangrijk, dat zijn ze in het echt ook niet [:D] Hoeveel van die ondingen hebben ze de laatste jaren moeten heraanleggen omdat lijnbussen etc niet doorkunnen? Of die speciale rondpunten waar de tram rechtdoor rijdt? Of die in de buurt van Pauwels Transformers met rechtdoor-stuk voor de vrachtwagens?

Cees .

vandomm

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik denk dat er inderdaad in onze landjes zoveel rotondes zijn als er gemeenten zijn: elk zijn eigen afmetingen, zijn eigen aankleding, ...
Een tijdperk-V rijder heeft naar mijn mening veel vrijheid om er zelf ??n 'verantwoord' aan te leggen...

PS: de titel van deze draad deed mee eerst denken aan klimspiralen: rotondes en modelSPOOR, weet je wel ...

citaat:



Sorry er wordt niet gevraagd waar ze liggen of waar ze vandaan komen,  maar om informatie waar iets mee gedaan kan worden. Bv. wat is de gangbare breedte en hoe breed moeten de wegen zijn. Dit zijn eenbaanswegen en ik vermoed dat daar wel bepaalde gegevens van te krijgen zijn. hoe je het keert of wendt: er zij al vele jaren ronde punten of rotondes en er komen er nog steeds elke dag bij.

groetjes
Cees .

Gerolf

citaat:
...er wordt niet gevraagd waar ze liggen of waar ze vandaan komen, maar om informatie waar iets mee gedaan kan worden. Bv. wat is de gangbare breedte en hoe breed moeten de wegen zijn.
Precies daarom dat zowel Johan als ik vertellen dat er zo veel verschillende zijn: je hebt alle vrijheid om er zelf ??n te ontwerpen.
Er zijn er met een smalle rondgang (??n rijstrook als het ware) en er zijn er met vier of meer rijstroken. De diameter van de binnencirkel begint vanaf zo'n meter of vijf, maar er zijn er ook van 50 meter. Ook de aankleding (beplanting, ...) is zo verschillend ...
Ik denk dat er alleen wat normen zijn die met het verkeersreglement te maken hebben (wegmarkering, borden, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jlvjlv

Er zijn iets meer normen, denk ik, maar ik heb ze ook niet binnen handbereik (of ze in Vlaanderen ook worden toegepast is een andere kwestie). De grootte van zo'n rotondes (er zijn ook rotondes met 2, 3 rijvakken... heeft o.a. te maken met de capaciteit van het te verwerken verkeer. Er zijn zelfs 'normen' voor de kunstwerken op de rotondes: dat moeten 'vertikale' dingen zijn. Eigenlijk hebben we hiervoor de hulp nodig van een Britse collega met verstand van een 'roundabout'.

Johan

Havoc

Juist. Wat de rotondes zo verschillend maakt is dat de meeste gemaakt worden na de wegen die er uitkomen. Dus de afmetingen worden bepaald door de plaats die er ter beschikking is. Uiteraard zijn er minima: bvb de minimale draaicirkel van wagens (kijks eens in de documentatie van uw wagen) en of er vrachtwagens doormoeten enz. Maar zelfs dan doen de meeste gemeentes niet zomaar wat. Er moet rekening gehouden worden met riolen, bestaande grachten, eigendommen (onteigenen kost), nutsvoorzieningen (electriciteit, gas, telefoon) enz. Ook andere stedebouwkundige regels blijven gelden, zoals de ligging van de rooilijn, afstand tot gevels etc. Ligging van fietspaden is ook vaak verschillend: gelijk met de voertuigen, afgescheiden, met plaats voor een voertuig tussen fietspad en rotonde etc. Ik ken er geen 2 gelijke.

Het verkeersreglement is duidelijker: elke weg die op een rotonde uitgeeft moet voorzien zijn van haaietanden en een "omgekeerde driehoek". Tevens moet op de rotonde zelf aan elke inkomende weg het blauwe ronde bord met de 3 gebogen pijlen. Anders gelden de algemene verkeersregels.

In princiepe is een rotonde dan maar efficient als er geen grote verkeersas doorgaat. Maw als de uitkomende wegen van gelijk belang zijn. Hiertegen wordt in Belgie vaak gezondigd met als gevolg dat rotondes knelpunten worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Maar buiten dat laatste, van de grote verkeersas, wordt alles bepaald door de modelbouwer himself.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Die minimummaten worden in praktijk zelfs niet altijd gerespekteerd. Dit zal inderdaad wel te maken hebben met de beschikbare plaats.  In Lint (bij Antwerpen) is er bv. een rotonde waar vrachtwagens mogen doorrijden ,maar deze dat niet kunnen zonder een stuk over het fietspad en schuin oplopend stuk van de rotonde te rijden. Het doel van dergelijke rotondes (veiligheid- - - vlotter verkeer) gaat hier dan ook volledig de mist in.
Groeten Bart.