Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Loc nieuwe kleur geven

Gestart door ERVIN, 29 mei 2010, 20:51:03 PM

ERVIN

Als men een loc een volledige nieuwe kleur wil geven , hoe kan men dan best te werk gaan , dient men eerst de " oude" kleur te verwijderen , en met wat doe je dat dan , of kan men de nieuwe kleur er gewoon overspuiten??

En met wat soort tape kan men best een loc afplakken??

conducteur

Ik plak gewoon alles af met de goedkoopste schilderstape uit de hubo.
Wat wil je precies met je loc gaan doen uitspoken? Ik weet niet of dat ook voldoende zal zijn voor heel fijne dingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

Erwin,

Er bestaat "micro" afplak tape. Deze is verkrijgbaar in verschillende maten nl van 0.5mm tot 6mm. Alles hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wil doen.
Voor de ramen bestaat er een wasachtig product dat je kan aanbrengen met een borsteltje.
Ik heb de producten ooit op een beurs aangekocht maar helaas nog niet gebruikt. Ik kan je dus nog geen ervaring meedelen.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Baureihe 103

Beste Erwin,

Afhankelijk of de loc een metalen of een kuststof uitvoering heeft
kan je overwegen om de bestaande lac te verwijderen (zie topicje over de revisie van de 103).
Echter als de lak goed vastzit dan zou ik het mooi laten zitten.
Wel alles voor het spuiten goed vetvrij maken natuurlijk.
Afplakken daarvoor geen afplakband van een bouwmarkt gebruiken
(dit kan lijm resten achterlaten) zelf gebruik ik daarvoor altijd de masking tape van tamiya voor.

Groet Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

RDH000

er bestaat een tape om af te plakken die veelal in de bouw wordt gebruikt waarbij GEEN lijm nablijft,
dit is papieren plakband, als je naar Lecot gaat raak je daar zeker aan,
mijn vader heeft een rol liggen (gehad?) die tot 5maand niets achterliet van lijm of andere vlek-dingen
dit plakband plakt wel mindergoed maar voor een trein te herspuiten denk ik dat dat wel volstaat.
ik heb geen idee hoe het noemt, maar het bestaat. ik hoop dat ik je daarmee toch iets heb kunnen helpen =)
 

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Koen

Erwin,

Er bestaat "micro" afplak tape. Deze is verkrijgbaar in verschillende maten nl van 0.5mm tot 6mm. Alles hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wil doen.
Voor de ramen bestaat er een wasachtig product dat je kan aanbrengen met een borsteltje.
Ik heb de producten ooit op een beurs aangekocht maar helaas nog niet gebruikt. Ik kan je dus nog geen ervaring meedelen.


Mvg

Koen


Koen, enig idee van het merk van die 'micro' afplakband ? Tamiya is goed, maar begint pas op 6 mm.

Koen

Helaas niet. Ik heb deze gekocht zonder verpakking. Ik ga eens rondkijken of deze in Belgi? te vinden is.
Ik heb deze op een beurs in Frankrijk gevonden. Ik zal nog eens rondkijken als ik daar nog eens in de buurt ben.
Ik stel mij de vraag of dit niet van GPP zou kunnen zijn. Zij zitten in de buurt van Lyon als ik mij niet vergis.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Gebruik gewoon tape zoals ik met 5 cm brede tape doe.
Plaats een stuk tape op een glazen (marler enz.) blad.
Snij met een stalen meetlat en een zeer scherp mes er strips af die je zo breed kan maken als je wil (vanaf ong. 1 mm) en je hoeft geen verschillende breedtes tape te kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Bedankt voor de tips collega's , dus over welke soorten tape te gebruiken weet ik nu voldoende , denk ik??[:I]

Maar hoe gaan jullie te werk als er bepaalde bedrukkingen op de loc verwijdert moeten worden , over de reeds bestaande decals overheen spuiten , of zijn er producten waarmee je deze kan verwijderen??

Met de tip van Bert kan ik ook verder hoor, maar mss zijn er nog andere technieken h?.[:I]

Veel vragen , ik weet het , maar ik wil goed voorbereidt zijn, vandaar.

Rochevalien

Ik had vroeger h??l fijne tape (om elektronische printen te maken voor ze in het etsbad gaan) en die waren fantastisch voor het afplakken van dunnen banden op een lok.Je had die in verschillende diktes en daar kroop nooit verf onder en dat kan je met schilderstape w?l voor hebben.
Een merknaam weet ik daar niet meer van en of het nog te verkrijgen is ook niet,misschien bij Conrad?

Bij het herspuiten zou ik toch aanbevelen om alle verf er af te halen .Dat betekent ook dat je meteen alle opschriften kwijt bent en dat je die ook terug moet aanbrengen.
Bezint voor je begint zou ik dan ook zeggen.

Ik gebruikte vroeger remolie voor auto's om verf te verwijderen maar tegenwoordig gebruik ik steeds SUN GEL voor in de afwasmachiene.
Kan je gewoon in de supermarkt vinden en na gebruik (meerder malen ) gooi je dat gewoon weg .Ik doe dat  buiten op straat,in de goot.Dan heb ik die troep alvast niet in mijn afvoerleidingen[;)] [:D]
Daarna de kappen wassen met warm water en zeep en de hardnekkige verfresten met een naald verwijderen.



Peter

Beschriftingen verwijderen kan je met een produkt van de firma Gassner, een gekende Duits bedrijfje dat in H0 beschriftingen maakt voor (bijna) alle los en wagens zowel in tijdperk II als III. (DRG-DB en DR)
Je verwijdert met dat produkt op zeer eenvoudige wijze oude beschrifting, en bijna alle gevallen zonder de verflaag aan te tasten.

http://www.gassner-beschriftungen.de/

Het produkt heet "Farbl?ser" nummer Z 251 prijs 4,50 euro.

Verschillende leden op dit forum buiten mezelf hebben dit reeds gebruikt.
Gassner stuur zonder probleem naar Belgie. Een email is voldoende.
Met vriendelijke groeten
Peter

Baureihe 103

Hoe het beste Decals te verwijderen is en blijft een lastig iets om te adviseren.
Je hebt zoveel soorten decals of beter gezegd ?opschriften en pictogrammen? ze kunnen bestaan
uit decals op een film die je met water van de drager losmaakt en dan kan opbrengen.
Deze techniek wordt door de fabrikanten niet en of nauwelijks gebruikt.
Wel worden dit soort decal gemaakt voor het reviseren en of ombouwen van je wagon en of locomotief.
Een hele bekende is Gassner-beschriftungen in Duitsland.
Deze hebben ook een middeltje om de decals te verwijderen Z251 verfoplosser.
Wat ik wel eens heb gedaan is het bijwerken van plekjes en of verwijderen van decals
met polijstpapier, en dan nog moet je het verschrikkelijk voorzichtig aanpakken.
Want je ziet toch meestal wat al is het maar een verschil in de glansgraad van de plek
waar de decal is verwijderd t.o.v. de onbehandelde plekken.

Of zoals onze fabrikanten ze van het kleinspoor maken met tampondruk.
Bij tampondruk gebruikt met de zelfde verf als waar het model wordt gespoten.
De decal is dan ook onlosmakelijk met de ondergrond verbonden.
Afhankelijk van het product dat je denkt te kiezen is het ook belangrijk te weten waar
De fabrikant het model mee heeft bespoten. Zij gebruiken ook steeds vaker verf op acryl basis.
Je laat het al raden als je dan bijvoorbeeld acryl reiniger zou gebruiken is de ondergrond  
ook gelijk beschadigd.
Meestal is het op de plaats waar de opschriften en of het logo zit de betreffende plek iets verhoogd
omdat er zoals eerder gezegd extra verf op is aangebracht tijdens het tampon drukken.
Het is wel belangrijk dat je deze verhogingen wegwerkt want na het overspuiten met een andere
kleur zal je de verhogingen in het verfoppervlak blijven zien.

Voor verf verwijderen daarvoor worden heel veel adviezen gegeven:
-Verf afbijt
-acryl reiniger
-spiritus (ook voor acryl)
-remolie
-blue wonder (een schoonmaak middel)
-thinner
-wasbenzine

[ let op dat er een verkeerd middel gekozen kan worden waardoor de ondergrond het eigenlijk model dus wordt beschadigd]

Vaak is het zo dat je meer problemen hebt om al de hoekjes en kiertjes totaal te ontdoen van verf.
Als er wat verf achterblijft en of resten van verf en dan ga je spuiten dan ziet het er echt niet uit.
Zelf heb ik voor iemand een keer een class66 gerestaureerd (er zat superlijm op) en als volgt gedaan.
Met polijstpapier de beschadigde plekken vlakgemaakt en daarna de plekken weer gespoten.
Makkelijker dan gezegd is dan om weer exact de zelfde kleur te maken wat toen wel lukte.
Je kan bijvoorbeeld de kleur goed namaken door het te mengen op een glasplaat.
Als je dan tegen de onderzijde kijkt zie je de kleur zoals hij gaat worden na het drogen.

Mocht je de lok gaan weatheren dan is het allemaal een stuk eenvoudiger iets kleur verschil
Is dan niet zo erg.

Mijn verhaaltje zal waarschijnlijk meer vragen oproepen dan beantwoorden.
Maar er zijn wel weer wat waar en onwaarheden in en uit de wereld geholpen
Ongetwijfeld kunnen hier aardige discussies uit naar voren komen met ???? Juiste antwoord

Met de vriendelijke modelspoor groeten Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

Niemand een beter idee

Groetjes Bert.


Morgen eerst maar naar de Belgische ambassade
om mij te laten nationaliseren.[:D]
Bestaat er een andere hobby.