Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ombouw BS type 93 ex-T9.3 in schaal N

Gestart door Michiel, 23 mei 2010, 10:40:36 AM

Michiel

De kap is bijna dicht. Achteraan moet ie nog een millimeter lager, maar daarvoor zit de decoder in de cabine in de weg. Een plattere decoder zou uitkomst bieden.

Ik heb een filmpje gemaakt van de locomotief. Wat somber, maar zo in mijn bureau nu eenmaal. Ik zal toch eens voor extra verlichting moeten zorgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Met dit experiment om een locomotief naar voorbeeld van de Belgische Staat om te bouwen, heeft me veel bijgebracht. Het resultaat is niet perfect, maar als eertse poging ben ik best tevreden, gezien vele technieken voor mij toch vrij nieuw zijn. De loc moet nog wel wat verder afgewerkt worden, maar dat behoort eerder onder "herstellingen van gemaakte fouten".

Naast alles wat ik heb geleerd, onthou ik toch nog een paar essentiele zaken die nu verkeerd werden aangepakt:
  • zorg dat een model eerst mechanisch en electrisch helemaal in orde is, vooraleer te beginnen met het schilderen. Het achteraf langduring bepotelen van het model is niet goed voor de pas aangebracht verf.

  • airbrushen gebeurt in dunne lagen (vooral bij kleine schalen belangrijk) en van licht naar donker.

  • goed aflakken is belangrijk, met een goed hardende lak. De lak die ik heb gebruikt blijft wat plakkerig wat nadelig is voor het uitzicht van de loc



Maar al bij al een leerrijke ervaring met zeker een vervolg onder vorm van een ander ombouwmodel naar voorbeeld van de BS. Wat het wordt? Dat zal over een weekje beslist worden.

Met dank aan jullie allemaal voor de vele tips, de hulp, de kritiek en aanwijzingen. This forum "ROCKS"! [^][^][^]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

citaat:
Geplaatst door Michiel


Naast alles wat ik heb geleerd, onthou ik toch nog een paar essentiele zaken die nu verkeerd werden aangepakt:
  • zorg dat een model eerst mechanisch en electrisch helemaal in orde is, vooraleer te beginnen met het schilderen. Het achteraf langduring bepotelen van het model is niet goed voor de pas aangebracht verf.

  • airbrushen gebeurt in dunne lagen (vooral bij kleine schalen belangrijk) en van licht naar donker.

  • goed aflakken is belangrijk, met een goed hardende lak. De lak die ik heb gebruikt blijft wat plakkerig wat nadelig is voor het uitzicht van de loc



Doet me denken aan SOS Piet, wat hebben we vandaag geleerd??  Ten eerste, ... ten tweede ... en ten derde ...  [:D]

Michiel

Het was natuurlijk niet de bedoeling om "belerend" te zijn. Ik probeer alleen mijn ervaring te delen, opdat twijfelaars over de streep getrokken worden om ook te beginnen bouwen en ombouwen, en dat ook beginners met vallen en opstaan tot een redelijk resultaat kunnen komen. Ik weet dat ik een risico pak, en dat ik totaal op mijn bek zou kunnnen gaan met alles open en bloot op het forum te plaatsten, maar soit. "C'est la vie." [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

Hey Michiel,

Ik vind het locje zeer geslaagd !

Vooral als je bedenkt dat dit schaal N is ....

En zoals je zelf zegt : al doende leert men !

Doe zeker zo verder !!

grtz

Stefan

Driesel


Proficiat Michiel!

Zo heb je weer een exclusief locje bij. Het ziet er zeer mooi uit in dat bruin.
Het valt inderdaad op dat de kap nog niet goed op het onderstel zit (macro-foto's, h?). Hopelijk helpt een kleinere decoder.

Nu de bouw tot een goed resultaat gekomen is, kan je nog wat met de CV's van de decoder spelen. Gezien de lantaarns indertijd uit gaslampjes bestonden, kan je waarschijnlijk een lichte flakkering van de lamp bekomen door die CV's wat aan te passen.

En dan nog decalpapier aanschaffen en aan het werk met de computer (ik wil je niet opjagen, hoor [;)]).

Het moeilijkste is de eerste stap zetten van een ombouw: een (mooi) model slopen.
De rest volgt vanzelf door steeds te proberen.
Maar daar heb jij ondertussen ook al geen problemen meer mee! [;)]

Doe zo voort!
Ik ben tevens al benieuwd naar je volgende ombouw.

Dries



ToThePoint

Super Michiel dat uw project in alle opzichten geslaagt is.
Je bent later begonnen aan de ombouw en eerder klaar dan ik, maar deze week zou ik graag die BR3/6 willen afwerken.
Ik kijk ook al uit naar uw volgend project.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hallo Dries,

toch even terugkomend op de lantaarns. Je zei dat het gaslantaarns zouden zijn geweest. Ik dacht dat het carbuurlantaarns waren, maar dat is louter een idee dat ik ervan had. Welk gas zou men ervoor gebruikt hebben, en waar werd dat gas gestockeerd?

Als het toch carbuur zou zijn, dan lijkt me de kleur vrij goed. Ik heb zelf met carbuurlampen in grotten rondgekropen (maar een enkele keer) en carbuur geeft toch wel een hel wit licht aan een vrij constante intensiteit.

Jean-Paul, ik kijk toch wel met veel belangstelling uit naar het vervolg van jouw S3/6. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Knap, Michiel ! Ik hoop dat je de kap nog op de juiste plaats krijgt.
Onnodig te zeggen dat ik ook uitkijk naar volgende dergelijke dingen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Driesel


Michiel,

Ik weet enkel dat de lantaarns nog niet electrisch waren, en dat die in de lampisterie dienden te worden vervangen.
Bij nader inzien zal het inderdaad wel iets anders dan gas geweest zijn. Hier op het forum zullen er wel kenners zijn.

Maar het blijft een goeie ombouw!

Dries

just4fun

Schitterend!
En dat in N! Chapeau.
Paul

rixke rail

citaat:
Geplaatst door HLD 3S2


Michiel,

Ik weet enkel dat de lantaarns nog niet electrisch waren, en dat die in de lampisterie dienden te worden vervangen.
Bij nader inzien zal het inderdaad wel iets anders dan gas geweest zijn. Hier op het forum zullen er wel kenners zijn.

Maar het blijft een goeie ombouw!

Dries




Carbid ?
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Wel, Eric, dat is ook wat mijn voorgevoel zegt: carbuur of carbid (wat hetzelfde zou betekenen).

Maar onlangs las ik dat sommige rijtuigen tijdens het interbellum ook wel gasverlichting hadden, met gas opgewekt uit distilatie van parafineolie opgeslagen in tanks in het pakrijtuig. Andere type wagons hadden dan weer gaslantaarns met gas, opgeslagen in een reservoir onder het rijtuig (het systeem Pintsch). Weer andere rijtuigen hadden lantaarns op koolzaadolie.

Ik vraag me dan toch wel af wat voor lantaarns er op locomotieven werden gebruikt. Het voorstel van Dries, op gas, is dus niet ondenkbaar. Maar nogmaals mijn vermoeden gaat toch naar carbuur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)