Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ombouw BS type 93 ex-T9.3 in schaal N

Gestart door Michiel, 23 mei 2010, 10:40:36 AM

Michiel

Hallo Jean-Paul,

ik doe het nu inderdaad en stuk rustiger aan. De achterwand en rookkast ziet er al goed uit. Er is nog een putje net boven de voortrede op de plaats van de weggesneden lantaarn vooraan. En achteraan, boven de hoop kolen is het nog een rommeltje, maar daar kan ik erg moeilijk bij, zonder meteen meer schade aan te richten dan nodig. Ik denk dat ik er een paar brikketten voor ga leggen. [:D]

Het zou maar saai zijn, als ik louter locomotieven in hun originele "L?nderbahn" uitvoering zou inzetten. Alle locomotieven die definitief ingeschreven blijken (bijna alle Pruissen) na 1923, daarvan ga ik er een aantal in BS livrei omzetten. Voor de rest ben ik al lang op zoek naar kandidaten om de MacIntosh periode te vertegenwoordingen. Ik heb al iets op het oog... Maar dat is voor een ander draadje later. [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel,
Over de kleuren: het is duidelijk dat je, gezien de chaos toendertijd, een meer dan dichterlijke vrijheid geniet om je locs in een bepaalde livrei te laten bollen.

Het doet me denken aan de tijd dat ik nog figurines beschilderde.
Toen had je eindeloze discussies over de uniformknopen in een bepaald jaartal voor een bepaald regiment Napoleonsoldaatjes.
Alsof de dag na een nieuw voorschrift C&A met trucks naar alle regimenten uitreed om ze de nieuwe uniformen te bezorgen. Terwijl ze in realiteit in een samenraapsel van lompen half-uitgehongerd rondliepen...

Oh ja, misschien nog een idee. Na wat rondsurfen heb ik gemerkt dat Letraset nog steeds metaalkleurige, zelfklevende afrolstrips maakt (LetraLine), ook in 'goud'. Misschien een idee voor de ketelbanden ? De dunste strip is wel nog steeds 1,6 mm breed, maar het teveel kan misschien weggesneden worden...

Michiel

...en die dichterlijke vrijheid pas ik met plezier toe. De twintiger jaren was een heel kleurrijke periode op dat vlak, en het is een van de argumenten waarom ik precies deze periode heb gekozen.

Zelfklevende goud- en anderskleurige tape, dat is inderdaad een geweldig goed idee. Ik ga de doos met kerstspullen eens omdraaien en zien of daar niets tussen ligt! [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Ik ga de doos met kerstspullen eens omdraaien en zien of daar niets tussen ligt! [:D]

... is ook in dit jaargetijde voor een echte modelbouwer altijd een goed idee [8D] [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

als het koperkleurige banden mogen zijn stuur ik je graag wat materiaal op Michiel

hier koper op een BR23 ketel:

Michiel

Hallo Dirk,

in verband met de koperen ketelbanden heb ik je een email gestuurd. [;)]

En er is iemand zich goed aan 't uitleven is op die BR23. Die nieuwe leidingen zijn erg strak! [:p][:p][:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Weer wat tijd om te knutselen, dus heb ik mijn locomotiefje maar eens ingepakt. Dat afplakken is toch wel een vak apart. Ik zit nog een beetje goed te klungelen, vooral dat een stoomlocomotief geen halve cm vlak is. Maar goed, ik ga mijn airbrush nog eens vuil maken, s?. Dan zien we hoe dat het geworden is...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel,
Mag ik je efkes gauw stoppen ?

Je plakt je model af met gewone schilderstape. Maar meestal zijn de snijranden daarvan ?cht niet perfect scherp, al was het maar door de goedkope kwaliteit papier die ze ervoor gebruiken. Kijk even onder een stevige loep en je zal zien dat de zijranden dikwijls kleine, uitstekende 'haartjes' hebben.
En een klein rafeltje verf geeft in N algauw een stevige 'komma'.

Voor je spuit, zou je beter de randen afplakken met echte afplaktape, zoals die van Tamiya. Enkel voor de randen.
Een ander bruikbaar materiaal is 'Frisket', een licht klevend afdekmateriaal in vellen (ook verkrijbaar op rol) dat gebruikt wordt voor grafisch spuitwerk. Je brengt een stukje aan en snijdt met een scherpe X-Acto de te bespuiten ruimte eruit. Verkrijgbaar in winkels voor kunstgerief.

De grotere vlakken die beschermd moeten worden kan je rustig met ruwe schilderstape afdekken.
Nog grotere, maar die heb je niet dikwijls in N, zelfs met papier.

Ik ben benieuwd naar het resultaat !


Michiel

Hallo Marc,

dit IS Tamaya afplaktape, en de smalste nogwel, 6mm breed. Ik weet het, het ziet er nogal klungelachtig uit, maar volgende keer beter. In elk geval bedankt voor je tips! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo Marc,

dit IS Tamaya afplaktape, en de smalste nogwel, 6mm breed. Ik weet het, het ziet er nogal klungelachtig uit, maar volgende keer beter. In elk geval bedankt voor je tips! [;)]


Ahzo... [:I]

Peter

Om echt rechte snijranden te krijgen je tape (Tamiya enz.) op een glazen plaat kleven en met een zeer scherp hobbymes (bv. Exacto) en een stalen lat er een beetje afsnijden., en je hebt haarscherpe lijnen.
PS: ikzelf geef de voorkeur aan 3M Masking tape (de beige kleurige) van 5 cm breed waar ik strips afsnij.
(Beetje reklame voor mijn vroegere werkgever mag wel h??)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

3 lage bruin werden aangebracht, en dan vol spanning de afplaktape weer los gepeuterd. Resultaat? Hmmm, niet helemaal geslaagd. Het afplakwerkt dient echt heeeel secuur te gebeuren. Zomaar de tape over een rand laten overhellen, is niet voldoende. De af te plakken zones moeten wel degelijk helemaal op maat uitgesneden worden.Wat een pokkewerk!

Met maskol heb ik nog steeds niet de goede techniek. Na 3 lagen zwart, en 3 lagen bruin pelt de verf langs de maskol af, en is erg rafelig. Maskol is dus niet bruikbaar voor zichtbare delen waar randen strak moeten blijven.

En, 6 lagen verf hebben echt wel invloed op de details. Leidingen liggen nu in een smurie, zo lijkt het. Volgende keer toch proberen spaarzamer om te gaan met de verf.

Bon, ik heb een hoop retoucheerwerk voor de boeg. In elk geval blijf ik er plezier in hebben.

Een teer punt is nog wel om die airbrush echt goed proper te krijgen van binnen. Halen jullie de airbrush volledig uit elkaar na elke spuitbeurt, of enkel schoon spuiten met instanet en water?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Gouden regel bij spuitwerk.

1. Goede primer
2. Lichte kleuren eerst
3. 2 of 3 dunne lagen zijn beter dan 1 dikke.

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

2 op 3, is niet slecht, vind ik. Ik heb 3 lagen aangebracht, maar mogelijk nog niet dun genoeg. Ik heb een primer aangebracht, en dan afgewassen (ontvet), ook goed. Maar ik ben begonnen met zwart. Dat had dus bruin moeten zijn. Peter, bedankt om me daar attent op te maken. Volgende keer doe ik het anders om met de kleurvolgorde.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik wat zitten retouchen, en een paar details aangestipt. Het ziet er al een stukje strakker uit. Niet perfect, maar we weten waarom! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)