Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ombouw BS type 93 ex-T9.3 in schaal N

Gestart door Michiel, 23 mei 2010, 10:40:36 AM

Michiel

Stilstaan is achteruit gaan. :D

Het volgend project is om de ex-Pruisische T9.3 tenderlocomotief (Fleischmann artikelnummer 7031) om te bouwen naar een type 93 van de Belgische Staatsspoorwegen (BS). Wat is het voorziene werk?

Kwa uitvoeringsverschillen moeten de elektrische apparatuur verwijded worden (lantaarns, generator en elektrische leidingen) en de stoombel. Er zou een Belgische lantaarn langs beide zijden toegevoegd moeten worden, als dat mogelijk is. De verhoogde opbouw van de kolenbak moet er ook terug af, maar of dit kan met de plaats nodig voor motor, is nog de vraag.

Het is een verwaarloost occasiemodel ('t was goedkoop, 25 euro) en het binnenwerk (mechanisch en elektrisch) moet hersteld worden. Het zal dan ook meteen gedigitaliseerd worden met een locdecoder.

Kwa schilderwerk zou ik de loc in de bruine livrei van de BS willen brengen, met een poging om biezen en ketenbanden in aan te brengen. Op een schaal N model zal dat nog niet vanzelf gaan.

Indien er geen interesse is voor dit soort exploten, dan hoor ik het wel. ;)
imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Type93%20ex-T9%20in%20schaal%20N/Type93_origeelmodel.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Er is zeker interesse Michiel!!!  Laat u maar gaan!! Ben benieuwd!

rixke rail

Ha Michiel, ik heb recent ook een poging ondernomen om zo'n lokjes te verbeteren ...

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=70&whichpage=115

Sommmigen hadden w?l een verhoogde kolenbak,...
Bij sommigen was de "dakkapel" verwijderd ...
Vele varianten, dacht ik zo ... [:I]
Veel succes bij het ombouwen in N. [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Over de kleur van chocolade wordt niet getwist. Er zijn al vele discussies gevoerd over de exacte kleur van de BS locomotieven. Het meest pragmatische argument vond ik uiteindelijk dat de locomotieven in het museum van Brussel Noord door leerjongens van het atelier werden gebouwd, met de verf van toen. Licht en tijd hebben natuurlijk hun inwerking gehad, maar ook ik ga me baseren op deze modellen. Het model van het type 36 komt nog het dichtst in de buurt van de beschrijving van Phil Dambly in "Vapeur en Belgique". Dus dit is mijn voorbeeld voor de livrei van stoomlocomotieven onder BS vaandel:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

@Wouter, dan ga ik gewoon door! [;)]

@Patrick, bedankt voor de link naar jouw ombouw van deze locomotief. Er zitten een paar interessante ideetjes in die ik zeker overweeg.

Betreffende de opbouw van de kolenbak, vrees ik dat in 1920 deze locomotieven nog geen belangrijke aanpassingen hebben ondergaan, en nog sterk geleken op de Pruissische uitvoering. Echter, ik heb ondertussen kunnen constateren dat de bak niet weggenomen kan worden, want de motor zit tot in de bak, en komt dan bloot te liggen. En dat willen wij natuurlijk niet!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hoe doen jullie dat? Ik heb een aantal toestellen weggevijld, maar het oppervlak is nog ruw. Hoe kan ik het oppervlak terug pollijsten opdat de ruwe plekken weg zijn? Bijvoorbeeld de rookkastdeur is 8mm diameter, en ik moet tussen de details (scharnieren, kliknagels, ...) pollijsten. Met welk gereedschap kan dat best gedaan worden?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel,
1920 is wel h??l dicht bij het einde van de Great War. Waarschijnlijk zagen heel wat loks er nog Pruisisch uit. Zeker dat bv BS (of evengoed NMBS-Etat Belge) ze al omgeschilderd had ?

Dirky

eerst met fijn schuurpapier op een plat latje gekleefd bewerken en dan met een polierborsteltje op bvb een Dremel glad polieren. Meestal kan schuren met steeds fijner schuurpapier al voldoende zijn als je nadien spuit.

Michiel

@Marc, eigenlijk is de uitbeelding van mijn toekomstige baan tussen 1920 en 1925. Wanneer exact de type 93 locomotiven werden herschilderd, daar heb ik geen informatie over. Het is waarschijnlijk zoeken naar die ene zeldzame foto uit deze periode om dit te kunnen bevestigen.

@Dirk, dat ga ik eens proberen, een snipper fijn schuurpapier op een stokje kleven. Dat is zeker eens de moeite om te proberen. Thanks!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Fijn schuurpapier op een plat latje gekleefd... verkopen ze dat niet kant-en-klaar voor dames om er hun nagels mee te bewerken ?
Misschien te vinden bij drogist of Di ?

Michiel

Het schuurpapier zou ik op de kopse kant van het stokje kleven, omdat ik anders niet tussen de details kan schuren. Ten minste, dat is mijn interpretatie van Dirk's tip. Ik ga het vandaag eens proberen met een tandenstoker en een snipper schuurpapier. Ik laat wel weten hoe het gevaren is...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na snijden, schuren en vijlen heb ik de locomotief een eerste laag zwart gegeven om te zien of alles goed uitkomt. En over het algemeen valt het enorm mee. Met het macro beeld worden de paar foutjes (met het blote oog ohaast onzichtbaar) wel snel duidelijk. Nog een beetje retoucheerwerk, een tweede laag zwart en ik kan beginnen met afplakken voor de bruine laag.

Dit is thevens een tweede oefening met maskol. De rode bufferbalken en loopplaatranden heb ik ermee ingesmeerd. Ik vraag me af hoe dat gaat aflopen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Prachtig werk weeral Michiel.
Heb je al eens gebruik gemaakt van de "Maskol" van Superscale?
Nadat die is aangebracht kan uit dat oppervlak (of de randen) bijsnijden of gedeeltes uitsnijden, zonder dat  de rest lost.

Bewerkt: De naam van dat product is "MicroMask"
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Hallo Peter,

ik ken het product niet, en vraag me af hoe men deze MicroMask kan doorsnijden zonder krassen te maken op de kast eronder? Dit is geen kritiek, louter een vraag die ik me stel.

@Marc, Ik heb eens opgezocht vanaf wanneer men ex-Duitse locomotieven kan vinden in BS livrei. Ik heb een foto gevonden van een type 81 van 1921 in BS livrei, en van een type 62 (dacht ik) van 1928 in originele Pruisische livrei. Men blijkt dus vrij snel begonnen te zijn met de omschildering, maar dat heeft haast een decenium geduurd vooraleer alle locomotieven een Belgisch jasje hebben gekregen. Natuurlijk is dit geen sluitend bewijs dat er een type 93 al in 1920 in het chocolade-bruin zou zijn geweest. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Michiel

De laatste foto's ziet het werk er heel goed uit. Vermoedelijk heb de manier gevonden om het mooi glad te krijgen met de tandenstoker.
Geduld is een schone deugd en haast en spoed komt zelden goed is de mooie uitkomst van je vorige project.
Weet je nog de ketelbanden de ik met de hand schilderde ? Daar heb ik 2 uur over gedaan.

Verder kan u er met zekerheid vanuitgaan dat ze nog de pruisische livrei hadden, tenzij u een foto hebt die het tegendeel kan bewijzen.
De infrastuctuur was dermate stuk gemaakt door de terugtrekkende duitsers dat men ook nog diende te heropbouwen. Dat het mistens een decenium geduurt heeft is dan ook aannemelijk. Ik heb de dvd van rail bekeken en daar is een mooie film ivm die schade te bekijken.
Een wonder dat men al zo kort na de oorlog reeds enkele van een EB kleed voorzien hadden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI