Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Wissel en gelijkstroom

Gestart door bascas, 20 mei 2010, 07:23:20 AM

bascas

k lees veel op het forum, maar geraak er niet uit. wat is nu het verschil tussen wissel en gelijkstroom. En wat betekend nu motorolaformaat?
Alvast bedankt voor de uitleg^

Klaas Zondervan

Wat je tweede vraag betreft, kijk eens op mijn website

ToThePoint

Gelijkstroom is dat + en - steeds op dezelfde geleider staan.
Net zoals de startkabels van de auto en de aansluitingen van een battery. + en - blijft bij gelijkspanning + en - op steeds dezelfde geleider. Vandaar ook die benaming.

Wisselspanning betekent dat + en - wisselen van geleider. de ene keer staat + op de rode geleider en de - op de zwarte. de andere keer is het net andersom en dus gewisselt.
Dit gebeurt niet plots maar geleidelijk aan. het volgt een sinusvorm of golfbeweging. De periode waarmee het wisselt wordt uitgedrukt in hertz oftewel frequentie (hoe vaak iets gebeurt). Op het lichtnet dat we hier kennen en dus alle huishoudtoestellen werken op 50 hertz of 50 hz. dat betekend dat 50 keer per seconde de spanning (+ en -) verwisselen van geleider (snel he). In onder andere America is dat 60 hz.

Hoe komt dat nu die wisselspanning en gelijkspanning ?
Vroeger in het begin van de electrische ontwikkeling had men dinamo's. Ook de eerste auto's hadden een dinamo. Ook op de eerste fietsen terug te vinden. Die leveren gelijkspanning. Het is echter zo dat een dinamo qua rendement niet veel oplevert als men vergelijkbare afmentingen neemt tussen dinamo en alternator. De eerste fietsdinamo's waren duidelijk veel groter dan de huidige versie's. Men spreekt nu nog van een dinamo op een fiets, maar eigenlijk is het een alternator.
Het is dus de industrie die al snel de beperking van een dinamo inzag en men ging op zoek naar een altenatief.
Zo ontstond de alternator, maar die levert wisselspanning. Op zich is dat geen probleem. Men kan met halfgeleiders van wisselspanning, gelijkspanning maken (wat gebeurt in onderandere adapters voor allerlei batterij gevoede zaken). Van gelijkspanning, wisselspanning maken is VEEL ingewikkelder.

Maar nu komt de kat op de koord.
Ik ga moeilijk doen.
Er is nu ook zoals gekent digitaal modelspoor. Dat is geen gelijkspanning noch wisselspanning ! Het is vergelijkbaar met beiden en een combinatie ervan.

U heeft 2 geleiders rood en zwart. Op de ene staat + en de andere -.
Plots wisselen + en - van geleider zonder dat er een zachte overgang is zoals bij wisselspanning (er is dus geen golvende beweging zoals bij wisselspanning). Men spreekt hier van een blokspanning omdat de hoeken op een osciloscoop recht zijn. Een osciloscoop is een tv toestel dat spanning zichtbaar maakt en werkt verder net zoals een spanningsmeter. Dankzij het plots wisselen van + en - kan men een code maken, net zoals morsecode met punten en strepen. Dit gebeurt met het DCC protocol ook gekend als een symetrisch digitaal signaal.

Er is echter nog een ander systeem om een code te verzenden is dat werkt als volgt.

U heeft 2 geleider rood en zwart. Op de ene staat + en de andere -.
Dan neemt men de spanning weg, precies of er word een schakelaar aan en afgezet. Merk op dat + en - nie van geleider wisselen hier ! Ook hier zal men een bloksignaal (morse code met punten en strepen) maken omdat er spanning is en plots met het uitschakelen van de spanning er geen spanning meer is. Dit is een asymetrisch digitaal signaal. U kan via electronica van symetrisch signaal naar asymetrisch gaan en omgekeert.

Elke fabricant heeft zo zijn eigen code om een blokspanning te maken en te detecteren. Het is heel uitgebreid en specifiek.
Men kan varieren in de lengte dat + en - aanwezig zijn om punten en strepen te creeeren bij asymetrisch digitaal of met zeggen dat als er spanning is dat het een streep is en geen spanning een punt.
Eigenlijk spreekt men van 1 en 0 ipv punten en strepen, maar morse code is beter gekent en eerder aangehaalt als voorbeeld.

Computer, internet, enz... werken heden ten dage met 1 en 0. En is  te herleiden tot wat hierboven is geprobeert te verduidelijken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Er is echter nog een ander systeem om een code te verzenden is dat werkt als volgt.

U heeft 2 geleider rood en zwart. Op de ene staat + en de andere -.
Dan neemt men de spanning weg, precies of er word een schakelaar aan en afgezet. Merk op dat + en - nie van geleider wisselen hier ! Ook hier zal men een bloksignaal (morse code met punten en strepen) maken omdat er spanning is en plots met het uitschakelen van de spanning er geen spanning meer is. Dit is een asymetrisch digitaal signaal.
Met dit verhaal maak je het onnodig ingewikkeld, omdat dit systeem bij de digitale treinbesturing niet wordt toegepast. Bij alle digitale systemen wordt de polariteit gewisseld, en niet slechts in- en uitgeschakeld.

Wat de fietsdynamo's betreft, dat zijn altijd wisselstroomdynamo's geweest. Gelijkstroomdynamo's voor fietsen hebben nooit bestaan, dat zou onnodig ingewikkeld zijn en is ook helemaal niet nodig om een lampke te laten branden.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Er is echter nog een ander systeem om een code te verzenden is dat werkt als volgt.

U heeft 2 geleider rood en zwart. Op de ene staat + en de andere -.
Dan neemt men de spanning weg, precies of er word een schakelaar aan en afgezet. Merk op dat + en - nie van geleider wisselen hier ! Ook hier zal men een bloksignaal (morse code met punten en strepen) maken omdat er spanning is en plots met het uitschakelen van de spanning er geen spanning meer is. Dit is een asymetrisch digitaal signaal.
Met dit verhaal maak je het onnodig ingewikkeld, omdat dit systeem bij de digitale treinbesturing niet wordt toegepast. Bij alle digitale systemen wordt de polariteit gewisseld, en niet slechts in- en uitgeschakeld.

Wat de fietsdynamo's betreft, dat zijn altijd wisselstroomdynamo's geweest. Gelijkstroomdynamo's voor fietsen hebben nooit bestaan, dat zou onnodig ingewikkeld zijn en is ook helemaal niet nodig om een lampke te laten branden.



Hoe omschrijft u dan het asymetrische DCC signaal dat op de loconetbus pin 1 en 6 zit ? De CDE uitgang van een Twin center cq intelige box van ulenbrock ?
Dat zijn eenzijdige DCC signalen die men in een booster symetrisch maakt. Er staat alleen +5v of 0V op de CD aansluiting. Er is geen -5V.

Het kan zijn dat de fietsdynamo steeds een alternator geweest is. Echter de eerste fietsen met eentje ( die met de houten velgen)hebben een dynamo die zeker 3 keer groter is dan de huidige versie.
Heb er geen in stock anders had ik het aan een test onderworpen.
In elk geval was er iets mee, of de mensen gaven het een verkeerde benaming. De schoolbanken is 25 jaar geleden en in de hersenpan zit al de mot in dus mijn hand ga ik niet in het vuur steken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Hoe omschrijft u dan het asymetrische DCC signaal dat op de loconetbus pin 1 en 6 zit ?
Ik ging uit van de signalen zoals ze op de rails staan.
Maar zelfs het signaal op de draden 1 en 6 (railsync) van Loconet is volgens mij symmetrisch. Dat maak ik tenminste op uit de informatie die ik op de site van Digitrax vind. Mocht het anders zijn, dan hoor ik graag waar die informatie vandaan komt.

Verder kun je de begrippen symmetrisch en asymmetrisch ook anders opvatten. Het DCC signaal is in mijn ogen symmetrisch omdat de totale tijdsduur van de positieve pulsen gelijk is aan de tijdsduur van de negatieve.
Het Motorola protocol daarentegen is sterk asymmetrisch. De tijdsduur van de negatieve pulsen overheerst over de tijdsduur van de positieve pulsen.

En die oude fietsdynamo's waren zo groot omdat permanente magneten toentertijd van mindere kwaliteit waren dan tegenwoordig. Dus moesten die magneten noodgedwongen groot zijn.

ToThePoint

De volgende link verwijst naar een booster die op allerlei manieren kan gestuurt worden.
Ook met de CDE van een TC of IB, zowel via loconet railsync op aansluiting 1 en 6. Het is eigenlijk gekend onder de benaming "differentiel DCC" dat wat railsync op loconet is.
Deze info had ik van Hans de loof himself.

http://users.telenet.be/deloof/ dan naar de locobooster en daarvan de handleiding.


Maar we zijn te uitgebreid bezig.
Topic was "leg me op eenvoudige wijze " uit wat het verschil is tussen gelijk, wisselspanning en motorola formaat.
Ik prbeerde enkel een verklaring te geven die begrijpbaar is voor elke levens en zijnsvorm.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI