Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Proto 87

Gestart door ToThePoint, 20 mei 2010, 00:19:18 AM

Dirky

wat het sporenplan betreft bedoel ik gewoon dat je geen spoorbaan ontwerpt met bvb ovalen die op en over mekaar lopen waar toerkes gedraaid worden zodat je trein alle 2 minuten hetzelfde station binnenloopt om 35 sekonden later over eenzelfde brug te passeren... Geen nostalgische 1970 toestanden qua plan... (Je mag natuurlijk wel, da's je eigen keuze)
Wil je P87 spelen dan ga je een eenvoudig plan ontwerpen waar hoogstens enkele sporen op lopen. Je kan natuurlijk ook Erwin zijn "Mol" kompleet nabouwen maar dat raad ik je ten stelligste af [;)]

100 euro spoorstaaf code 75 van Peco is ongeveer goed voor 20 meter spoor/wissels. En het zijn dus enkel staven zonder dwarsliggers.

En niet vergeten dat je rollend materiaal allemaal qua ophanging moet veranderd worden. Stijve chassis zonder vering zijn ook uit den boze. De flens is maximaal 0,35mm hoog en dus een oneffenheid in je baan die een wiel 0,35mm optilt zorgt voor een ontsporing.


Stefan Appelmans

Dirky, wat VEEL GELD kost is natuurlijk het kant-en -klare proto 87 materiaal, vooral het rollend materiaal.
Ik ben akkoord met het feit dat als je alles zelf maakt, het "veel minder" kost, maar met enorm VEEL TIJD! zoals je het zelf goed zegt[:)]
En een mens moet het nog KUNNEN doen. Bekwaam zijn!
Je spreekt daar van ophanging...Ja, ik weet, het is zo.
Wie KAN dat zelf maken? Wat blijft er van de oorspronkelijke loc over?

Ik sprak eens met een echt goede zelbouwer, en vroeg, volgens hem, hoeveel gekochte DJH modelkits in Belgie echt voltooid gebouwd werden. Oh, zei hij, geen 10%! En dat was ook mijn gedachte.
En wat is en DJH kit bouwen tegenover een loc-van-de-winkel perfect (het moet) in proto 87 ombouwen?...

PS: RP25/110 wielen rijden niet perfect op code 100 rail, hoor![:D]
stefan.

Dirky

"PROTO87" en "alles aankopen" gaan sowieso niet samen volgens mij. Wat de scenery betreft ben je aangewezen op zelfbouw, zeker als je iets Belgisch wilt. Idem met rollend materiaal...
Voor mijn Nederbrakel-project ga ik zeker zondigen. Van mijn Marklin collectie heb ik al een pak verkocht maar ik koester de loks en wagonnekes waar ik als kleine kadee mee reed. Die zaken zullen zeker ook verschijnen op de baan...

Maar ja, het is en blijft een spel zonder echte regels![;)]


ToThePoint

Aha heel interessant alle info.
Het is dus wat het spreekwoord zegt " wikken en wegen ".
Het idee is weeral veranderd. Ik zou op de baan toch een spoor proto 87 plaatsen, waar af en toe een trein passeert. Aangezien er digitaal gereden word met koploper kan ik dat allemaal instellen.
Ik heb reeds kontacten die de originele plannen hebben van de belgische locomotiven die in schotland gebouwd zijn.
Vind de "caledonia railway" geinspireerde loc's, mooi, strak en de eenvoud zelve.

Hartelijk dank aan allen die de nodige info (ervaring) verstekt hebben. Niets is zeker en het is best mogenlijk dat wanneer het zover is dat de plannen weeral veranderen.
Elke dag is een kans om het anders te doen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Als je met proto-87 aan de slag gaat dan moet je deze site kennen: http://www.proto87.org/d/
Daar vind je de normen voor wielen en wissels.