Proto 87

Gestart door ToThePoint, 20 mei 2010, 00:19:18 AM

ToThePoint

Daar ik me steeds meer en meer verdiep in modelspoor en de geschiedenis van het spoor kan men niet buiten het feit dat wielen en rails die het merendeel der fabrikanten aanbieden totaal niet gepast zijn. Ze zijn op zen zachts gezegt buiten proportie kwa dikte als men alles in verhouding bekijkt.
Nu komt het dilemma, Wielen aanpassen van bestaand spoormateriaal is wel te doen, vraagt wat tijd. De rails echter is wel iets anders. Deze zijn reeds aangeschaft en zouden dan ook vervangen kunnen worden. Echter het kostenplaatje.
De hamvraag:
Kan men met proto 87 wielen op profi rails van fleischmann rijden en op lima rails ?
Heeft iemand ervaring met proto 87 wielen op dergelijke rails ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

ToThePoint,

Om het kort te houden: dit gaat absoluut niet, omdat je alle wissels moet aanpassen omdat het loopvlak van Proto-87 nu eenmaal veel smaller zijn (ca. 1,57 mm) Hierdoor zullen de wielen als het ware in de hartstukken zullen vallen. Op normale rechte en gebogen baanvakken zonder wissels kun je natuurlijk wel met Proto-87 uitgeruste modellen rijden!

Jacques Timmermans

ToThePoint

Aha dit is interessant nieuws.
De wissels aanpassen misschien ?
Kweet het dat zelfbouw ook een optie is en vormt in principe geen probleem voor gewone wissels. Ik heb echter ook kruiswissels nodig en dat is een andere zaak.
Heb eens een poging ondernomen om een kruiswissel te maken en ben gestrand. Ze ligt aan de zijkant. Misschien dat ik het concept ervan nog eens moet bekijken.
Heef iemand een voorbeeld van een zelfgebouwde kruiswissel ?
We bomen verder in de hersenen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Roco heeft voor zijn Roco-line wissels inzetstukjes om in de hartstukken van de wissels te plaatsen. Daardoor zouden ze geschikt zijn voor RP25 wielen. Of ze dan ook voor Proto 87 geschikt zijn weet ik niet.
Iemand hier ervaring mee?
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky



Verder dan gewone wissels heb ik me nog niet ge-avontuurd. Maar ga er niet te licht over, het moet juist zijn.[:)]

Als je niet opnieuw van NUL begint zou ik zeggen "vergeet P87"! Alles wat met Finescale te maken heeft, P87, S4, H0pur, ... duwt je direct in het hoekje van de rivet-tellers (en je krijgt zelfs automatisch SPAM van jaloerse treintjesgekken... [:(])

Dirky

en Peter,

RP25 is de ideale tussenoplossing. Helaas nog niet voor P87 gschikt!

ToThePoint

Zoals u weet ben ik niet 100% een rivet teller, maar als ik men best gedaan heb ben ik al tevreden. Neemt niet weg dat wanneer ik aan enkele etat belge wagons ga beginnen ik graag heb dat het plaatje klopt. Ik heb reeds de volgende hersenkronkel.
Voor huis, tuin en keuken gebruik is het misschien best dat ik me houd aan wat courant te verkrijgen is zonder al te veel poespas. Het gaat immers nog lang duren vooraleer er iets fatsoenlijk op poten staat.
Indien ik ooit het lumieus idee heb om met spullen naar buiten te treden dan kan men niet buiten proto 87 en co. Niet dat ik dan bang ben voor kritiek of what ever.
Perfectie is goed, maar het is de passie die we allen zoeken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ieder zijn passie. De een bekijkt een baan van op 20cm, en vindt dat alles perfect moet zijn. De ander bekijkt de baan van op 2 meter en vind dat de indruk moet kloppen. Beide baantjes kunnen even waaaauw zijn. Beide bouwers zijn met evenveel liefde en plezier bezig met hun baan. Geen van beide banen is "beter", ze zijn anders.

Ik vind dat een baantje echt niet "proto" moet zijn om ermee naar buiten te komen. [;)] Ik maak me niet druk om flenzen of rivetten. Voor mij moet het historisch en geografisch een beetje kloppen, en technisch perfect werken. Zo heeft ieder zijn passie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Jean-Paul,

Als ik je een raad mag geven. Een raad van oude man met spinnewebben er tussen.

Proto 87 beginnen is VEEL werk. VEEL centen...ALLES moet virtueel verandert worden. Denk aan stoomlocs waar de wielen (en de drijfstangen en de rest) moet verfijnd of vervangen worden. De fout is verboden, de "min of meer" ook.

Een goede "tussen optie" is teneerste PECO rails code 75 gebruiken. Die vindt je gemakkelijk in de winkels, aan een redelijke prijs, er zijn een heel aantal verschillende wissels enz..., en, als je het absoluut wilt, kan je er andere persoonlijk maken met 75 rail.
Het uitzicht, de details, de wielen van het "commercieel" materiaal wordt fijner en fijner. Het wordt "bijna moeilijk" om in de handel losse assen te vinden in "NEM". Bij Hollywood Founfry bvb is alles met RP25/110 voorzien.

Het is helemaal waanzinnig fijne wielen (vooral RP25/88)op code 100 rail te doen rijden, dat valt in de grachten van de wissels. te vergelijken met een fiets en tramsporen op de straat...[xx(]

Denk er nog een beeje aan.[:)]



stefan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Het is helemaal waanzinnig fijne wielen (vooral RP25/88)op code 100 rail te doen rijden, dat valt in de grachten van de wissels.
Dat moet je ook niet doen. Voor H0 moet je RP25/110 gebruiken. (aanbeveling van de NMRA) Dat getal 110 slaat op de totale breedte van het wiel, die is 110/1000 inch = 2,8 mm
Het wiel hoort minstens 2 keer zo breed te zijn als de groeven in het puntstuk, dan wordt het wiel netjes overgenomen van de punt op de vleugel en omgekeerd en kan er niet tussen vallen.
Bij H0 mogen de groeven maximaal 1,3 mm breed zijn. RP25/110 voldoet dan aan de eis dat het wiel meer dan 2 maal de groefbreedte moet zijn.
RP25/88 is 2,2 mm breed, dat is minder dan 2 maal de groefbreedte, dus is het logisch dat die in het puntstuk vallen.

Dirky

Efkens Stefan tegenspreken:

Wat  betreft dat "VEEL geld"...?

Ik bewijs voor mezelf dat een P87 baan niet duur hoeft te zijn. Het gekozen thema zorgt ervoor dat ik met twee lokomotieven voldoende heb om een realistisch scenario te spelen. In mijn geval bouw ik die eene zelf (type 11) - wat nu niet het beste idee aller tijden was - en ??n van mijn oude Marklin loks zal een serieuze facelift ondergaan om het nummer twee te spelen.

Wat de kosten voor de baan betreft:
- heb voor ca. 100 euro spoorstaven gekocht wat voldoende moet zijn voor de gehele baan
- ik koop geen ballast maar ik schep de greppels uit en zeef die steentjes... en geloof me, er is geen enkel steentje zo mooi en echt als een echt steentje
- de onderbouw en de basis voor het landschap zijn restanten van bekisting en isolatie.
- huisjes zijn gebouwd met depron van vleesverpakkingen
- vensters zijn blisterverpakkingsplastiek
- ...

en ik kan echt zo verder gaan tot de pietluttige details die me weer eens niets gekost hebben.

Het hangt gewoon af van de keuze die je maakt: je investeert ofwel VEEL geld, ofwel VEEL tijd. Enne... wat betreft het sporenplan; P87 toepassen op een plan waar het grootste deel van de tafel rails zijn doe je toch niet... of je bent verkeerd bezig.

Als je natuurlijk de koop-mentaliteit hebt, zal - zoals van een Duitse kollega bouwer - een BR64 ombouw met stukken van Weinert etc... een BOM geld kosten als je echt tot het laatste spilletje zelf koopt...

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky


wat betreft het sporenplan; P87 toepassen op een plan waar het grootste deel van de tafel rails zijn doe je toch niet... of je bent verkeerd bezig.



Hoe bedoelt u Dirk ?
Dat het gebogen en rechte spoor niet noodzakelijk p87 dient te zijn of een rangeerstation a la antwerpen noord bouwen ?

U verteld dat u voor 100 euro uitgaf aan p87 rails. voor hoeveel meter spoor is dat dan ?
Ik heb ergens precies begrepen dat die peco 100 of zoiets enkel spoorstaven zijn en niet voorzien van bilzen ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Ok ik heb dus al begrepen dat p 87 wielen problemen opleveren op wissels. op rechte en gebogen spoor zou dat kunnen.
Wil men toch p87 dan dient men op zen minst wissels aan te passen en/of te veranderen.

Deze middag tijdens het knutselen aan de middeleeuwse meubels kwam de volgende vraag boven water.

Wat met " standaard " materiaal (begrijp wat u kant en klaar koopt) op een P87 baan ?
Ik heb van trix "de adler". de vroegere versie want zelfs een blinde voelt dat de wielen wel enorm buiten proportie zijn en niet functioneert op "standaard" spoor zoals profi gleis.
Ik dien daar de wielen aan te passen omdat ze op de testbaan zouden kunnen rijden. Doet zich hetzelfde fenomeen voor met standaard wielen op een proto 87 wissel cq spoor ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Bij proto 87 zijn de flenzen veel dunner dan bij standaard materieel.
Dat betekent dat ook de groeven in de wissels smaller moeten zijn. Die zijn bij proto 87 ongeveer 0,6 mm, en volgens de Morop norm gemiddeld 1,2 mm.
Een standaard wiel past met zijn flenzen dus niet door de groeven van een P-87 wissel, en een P-87 wiel heeft in een standaard wissel te weinig geleiding omdat de groeven te breed zijn.
De systemen zijn dus niet compatibel.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Bij proto 87 zijn de flenzen veel dunner dan bij standaard materieel.
Dat betekent dat ook de groeven in de wissels smaller moeten zijn. Die zijn bij proto 87 ongeveer 0,6 mm, en volgens de Morop norm gemiddeld 1,2 mm.
Een standaard wiel past met zijn flenzen dus niet door de groeven van een P-87 wissel, en een P-87 wiel heeft in een standaard wissel te weinig geleiding omdat de groeven te breed zijn.
De systemen zijn dus niet compatibel.



(!@#$%^&*). Had een oplossing kunnen zijn. Ik graaf verder in de hersenen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI