Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Diesel tanken - uitzicht ramen.

Gestart door Paulogic, 19 mei 2010, 19:55:04 PM

Paulogic

Nu zat ik zonet weeral eens in de file en passeerde er op een brug
een dieselstel ... dus mijn gedachten waren aan het afleiden...
Resultaat, ik zit met 2 'simpele' vragen :

1. Waar tankt een diesel(stel) en hoeveel keer per dag ???
  Kortom info ivm tanken en hoe/waar/wanneer dit gebeurd lijkt mij
  wel interessant om weten.

2. Uitzicht ramen : sommig locs hebben enkel een rechtuit zicht
  vanuit de cabine (vb 13 reeks, Duikbrillen,...) Is dat niet
  vervelend als bestuurder omdat je precies rijdt met paarde-
  kleppen ???

Klinkt misschien allemaal stupid maar ik vind daar niet direct
info over via een websearch...

mvg,
Paul(ogic)

patatje70

Paul,
ze tanken in de stelplaats....maar hoeveel ze verbruiken??...veel
remember vorig jaar stond een MW41 stil in Gavere...ze waren vergeten tanken,gans de boel geblokkeerd tot gevolg..

een 13 en duikbril hebben volgens mijn weten wel zijruitjes hoor..(kijk maar eens naar mijn onderschrift..er zit een ruit in de deur)
mvg Wim

eddy

In Mol is er een tankinstallatie met twee tonnen van 100.000 liter.Daar tanken de MW 41 maar hoeveel???Ken wel TB 's van Mol ,zal eens navraag doen.
groeten eddy

trainfreak

Ik weet dat een MW41 een tank heeft van 1000 liter en daarmee (theoretisch) evenveel kilometers kan doen.
Ik weet wel niet of het 1000 liter voor de motorwagen is, of 1000 liter per wagon.
Een MW41 heeft 2 motoren, vandaar dat ik twijfel.

Dat de 13 'geen' zijruitjes heeft, heeft te maken omdat die tegen 200 km/u rijdt, anders zou je zot worden omdat je alles in de zijruit nog eens ziet. Daarom dat ze zo geblindeerd zijn. Idem voor HST's
Spoorse groeten
Dimitri

Paulogic

Thanks...
Ik zal eens zoeken naar foto's en zo.
Tja van stomers vindt je veel, kolen bijvullen, waterkranen,...
inspectieputten,... enz maar van diesels vond ik het niet
en t'is toch realiteit...

Die ruitjes intrigeerden mij gewoon. Maar infeite wel logisch
dat het snelle beeld problemen zou kunnen geven. Aan die snelheid
zijn het allemaal strepen he (schreven, op zijn Gents...[:D])
mvg,
Paul(ogic)

ERVIN

Hier tanken de MW41ers in Mol.








Paulogic

Thanks voor de foto's... ik zou dat wel eens durven nabouwen
of althans proberen.
mvg,
Paul(ogic)

B-Cargo

In Genk (goederen) komt er een brandstofleverancier de 77'ers op geregelde tijdstippen bijtanken met een vrachtwagen.
In Antwerpen Noord worden de 77'ers (in principe) na elke inzet getankt.

fnmdevil

Ik vermoed idd dat de tankinhoud niet groter zal zijn dan 1000 liter. Ik  heb ooit eens eenzelfde conversatie gehad met een chauffeur van een autocar, die vertelde me dat eenmaal boven de 1000 liter je een speciaal attest nodig had voor het vervoer van gevaarlijke producten. Voor locs zou dit wel eens analoog kunnen zijn.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door fnmdevil

Ik vermoed idd dat de tankinhoud niet groter zal zijn dan 1000 liter. Ik  heb ooit eens eenzelfde conversatie gehad met een chauffeur van een autocar, die vertelde me dat eenmaal boven de 1000 liter je een speciaal attest nodig had voor het vervoer van gevaarlijke producten. Voor locs zou dit wel eens analoog kunnen zijn.

Baanlocs hebben wel een grotere dieseltank hoor.
Bij een 77/78 is dit toch wel meer dan 1000 liter.
Ik kan nu niet direct iets vinden waarop staat hoeveel liter er exact in kan.
Spoorse groeten
Dimitri

Peter

Speciale attesten zijn niet nodig. Net als bij onze auto's zijn bij lokomotieven die "attesten" ineens inbegrepen in het eenvormigheids attest.
Anders zou je bv. voor bezine vanaf drie liter een ADR attest nodig hebben om met je wagen bv. 65 liter te vervoeren. Het meenemen van een Jerrycan met benzine is VERBODEN, want dan val je onder die ADR reglementering en zou je oranje borden op je wagen moeten hangen.
Hetzelfde geld voor lokmotieven. Zij hebben ineens een vergunning voor x liter diesel te vervoeren in hun tank. Goederenwagens vallen onder de RID reglementering (tegenhanger van het ADR voor wegverkeer) en dienen dan ook regelmatig een speciale keuring te ondergaan en zijn derhalve tijdens transport van "gevaarlijke" stoffen verplicht oranje borden (met cijfers) en het label Flammable, Corrosief, enz. te dragen

PS:

ADR is de reglementering voor gevaarlijke stoffen over de weg.
RID is voor het spoorvervoer
IMO (vroeger IMCO) is voor het zeetransport
IATA is voor het lucht vervoer.

En als die nu alle vier op elkaar afgestemd waren zou het leven van transporteurs en transport verantwoordelijken op de bedrijven veel eenvoudiger zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

citaat:
Geplaatst door patatje70

Paul,
ze tanken in de stelplaats....


In Merelbeke staat een pracht van een installatie die te fotograferen is vanaf het perron, dus Paul ...

citaat:
Geplaatst door patatje70

een 13 en duikbril hebben volgens mijn weten wel zijruitjes hoor..(kijk maar eens naar mijn onderschrift..er zit een ruit in de deur)
mvg Wim

Elke loc (alsook stuurrijtuig M4, M5, M6, I11) heeft een zijruit, al dan niet in de deur (bij 13 niet in de deur h? Wim ...), een bestuurder moet immers zn kopke kunnen buitensteken om het vertrek met een gesleepte ram te krijgen van de treinbegeleider op plaatsen zonder AVG, behoorlijk Chinees h?!?

chef garde

Kleine correctie ivm hierboven, M4 en M5 hebben anti-sliplamp dus daar hoeft de bestuurder zn koppeke niet buiten te steken.

patatje70

Bedankt Wouterke,

inderdaad niet in de deur..... maar ik versta uw Chinees volledig hoor....
mvg Wim

Mattias

Via instructie bij ons heb ik verstaan dat een 55 100L mazout verbruikt per uur stationair draaien... [:D]

Men heeft aan een 13 (Idem HST en I11, zoals Trainfreak reeds zei) bewust de ruiten aan de zijkant verduisterd en zo naar achter gestoken, alsook de bestuurder zo ver van de voorruit geplaatst om een tunnel-effect te cre?ren. Zo lijkt het dat het landschap veel trager langsgaat. Dit om misselijkheid van hoge snelheid tegen te gaan. Stel je voor dat men een klassiek motorstel aanpassen om aan 200km/h te rijden, dan zou je meer last hebben van die misselijkheid, omdat je veel te dicht bij de voorruit zit, alsook een aquarium naast u om buiten te zien [:D]


Mattias
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder