Auteur Topic: MSM 85/86 - Etsen  (gelezen 910 keer)

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.208
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
MSM 85/86 - Etsen
« Gepost op: 19 mei 2010, 12:05:34 pm »
Even een nieuwe vondst voor dem ensen die hun transparanten maken met de inkjet:

Wat is het probleem?
- De zelfklevende beschermingsfolie laat na verwijderen een spoor lijm achter, die de inkt van de transparant losrukt.
- Dat kleven aan de inktlaag zorgt er op relatief korte termijn (8 belichtingen) voor dat er gaten valen in de zwarte laag
- Door het gebruik van een vacuumzakje om het aandrukken van de transparant te bevorderen, vergroot dit fenomeen: al na 2 (!) belichtingen vallen er stukken uit de inktlaag en wordt de transparant vrijwel onbruikbaar.

Oplossing:
De inkjettransparant, na het goed uitdrogen van de inktlaag, airbrushen met een heldere vernis:
- De kleeflaag van de transparant wordt geneutraliseerd, ?n de inktlaag wordt verstevigd.
- Een dun laagje vernis (vandaar de airbrush) heeft geen merkbaar effect op het ets-resultaat.

Laser, hoor ik U denken: inkjet geeft nog steeds een betere zwarting, zonder dat je hoeft "bij te schilderen".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw