diameter draden

Gestart door doenitz, 18 mei 2010, 20:02:38 PM

doenitz

omdat ik niet weet waar het te zetten doe ik het maar hier.
kunnen jullie mij (een echte elektro leek)wat advies geven over de te gebruiken diameter's voor mijn modelbaan. onderandere voor:
voeding wissels en seinen
de voedingsdraad voor onder de baan
de aansluitdraadjes van de voedingsdraad naar de rail zelf
mijn baantje is een beginsel, een ovaaltje van zo'n 2,5 op 1,5 meter en gelijkstroom. alles gebeurt analoog.
kent er iemand een (elektro)zaak in het brugse (of in de wijde omgeving) die ook drukknoppen en schakelaars verkoopt en natuurlijk ook de elektrische draad want in de doe het zelfzaak is het kleinste dat ik kon vinden 0,5mm?.
alvast bedankt
 

Gerolf

Voor stroomvoerende draden (voeding van je baan, ...) zou ik niet onder de 0,75 gaan. Ik gebruik zelf 1,5 voor de hoofdlijnen.
Signaalvoerende draden (lage stromen) kunnen gerust 0,2 of zo zijn.

Waar ik de dunne draad haal? De laatste tijd vooral uit gesloopte netwerkkabels (8 aderige "twisted pair")
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Ik gebruik voor stroomvoerende draden voor rails 2,5 mm?. Sturing wissel is met servo's. Terugmelding van stroomdetectie in de blokken (digitaal) draad uit een flatcable. Heb een rol van 60 aders 50m besteld in duitsland ervoor.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Bij elektriciteitsdraad moet je goed het onderscheid in de gaten houden tussen doorsnede en diameter (of doormeter zoals ze in het Vlaamse ook wel zeggen).

Draad bedoeld voor elektriciteitsvoorziening wordt meestal met de doorsnede benoemd, dat is voluit de oppervlakte van de doorsnede. Dan zie je dus aanduidingen als 0,75 mm2 of 1,5 mm2 of 2,5 mm2 .

Bij draad voor signaaltoepassingen zoals telefonie geeft men meestal de diameter op, b.v. 0,5 mm of 0,8 mm.

Het is dus altijd zaak om je goed te vergewissen van waar het over gaat, te meer daar in het gewone spraakgebruik vaak doorsnede wordt gebruikt, waar men effectief diameter bedoelt.

In de vraagstelling gaat het over een vrij klein baantje, 2,5 op 1,5 meter. Daar kun je volstaan met draad van 0,75 mm2 of zelfs 0,5 mm2. Voor de aansluiting aan de rail kun je zelfs nog dunnere draad gebruiken, b.v. telefoondraad van 0,5 mm. Let wel, dat is dus wat anders dan draad van 0,5 mm2.

(hoe maak je hier trouwens superscript?)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
(hoe maak je hier trouwens superscript?)
Op mijn klavier staat een kleine twee en drie, dus 2,5mm? lukt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Op een hollandse "qwerty" staat dat meestal niet op, op een belgische "azerty" bijna altijd...

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Op mijn klavier staat een kleine twee en drie, dus 2,5mm? lukt ...
Dat kan ik op mijn klavier niet vinden.
Ik had het geprobeerd met de code 2. Op andere forums werkt dat altijd, maar hier dus niet.

Gerolf

In dat geval: alt+0178 (?) en alt+0179 (?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist


Michiel

Bij mij (Linux) werkt <ALT GR>+2 en <ALT GR>+3, met de cijfers van op het gewone klavier, niet het nummerieke klavier rechts. De ALT+xxxx sneltoetsen werken niet met mijn linux (Ubuntu) en klavier(US-QWERTY).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doenitz

bedankt voor de reacties, ik kan aan de slag