van handbediening naar electrisch

Gestart door Eres, 02 mei 2010, 20:08:53 PM

Eres

Ik hoop binnenkort mijn wissels HO 2 spoor van hand bediening naar electrisch te kunnen gaan maken. Echter ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Ja de aansluitingen, ik heb gelezen dat je ze gewoon kan aanklikkenmet een kabeltje naar??? Maar heb ook gelezen dat er mogelijkheden zijn om ze onder de plaat electrisch te maken. Is dit juist??

Maar dan: Een kabeltje van de wissel naar het centrale punt, daar aansluiten maar waar haal ik de stroom vandaan. Moet ik een aparte transformator aanschaffen om deze schakel kastjes te voorzien van stroom?? Als je straks dan vele wissels hebt hoe gaat dit dan in zijn werking.

Ik heb nooit met electrische wissels gewerkt dus hoop ik dat iemand mij kan helpen.

Dank alvast voor de waardevolle tips

Wim

Gerolf

Wisselaandrijvingen onder de baan is altijd mooier. Dan heb je nog de keuze tussen een aandrijving met magneetspoelen (snel, lawaa?erig), met geheugendraad (traag, geruisloos, maar verbruikt constant stroom in afbuigende stand) en met een motor (traag, en sommige ook "rumoerig").

Vertel eens welk merk van wissels je hebt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

en welke transformator gebruik je?
een degelijke heeft bv een uitgang voor de rijstroom (gelijkspanning) en een uitgang voor je wissels, lampjes enz. (wisselstroom)
hierop aansluiten en een drukknop voorzien voor het omzetten van je wissel (geen schakelaar want dan blijft er permanent stroom op je spoel staan met doorbranden tot gevolg)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Eres

Gerolf & Marc,

Ik sta nog in mijn kinderschoenen wat betreft de spoorbaan. Omdat ik er zoveel jaren uit ben geweest heb ik een tweetal eenvoudige starter sets aangeschaft van PIKO.