Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Low budget kan dat ook? (update 10-5)

Gestart door Baureihe 103, 02 mei 2010, 19:35:54 PM

Baureihe 103

Low budget kan dat dan ook ?



Beste modelspoor vrienden,

Het is crises wordt er constant geroepen en we houden angstvallig de hand op de knip.
Op de beurzen wordt er door de handelaren geklaagd dat er zo weinig wordt verkocht.
Reden is wel een beetje dat de prijzen gelijk oplopen met de goud prijs en dan druk
ik mij zachtjes uit. Nieuw materiaal zeker als je een behoorlijk sleepje op je baan wilt
zetten is vaak een kwestie van diep in de buidel tasten.

Hebben we dan het begeerde sleepje wagons voor relatief veel pecunia gekocht dan valt wel wat
op. Lijkt wel heel erg veel op elkaar, terwijl de modelspoor fabrikanten toch een lofzang
over het model hebben los gelaten dat zeker al de wagons een ander bedrijfsnummer hebben.
Snel de loep pakken om te controleren of we niet een beetje in het ootje worden genomen.
Warempel ze hebben gelijk, maar het sleepje wordt er niet attractiever door ze zien er van
kijkafstand allemaal weer het zelfde uit.
De kleur smetteloos bruin of wat dan ook, strak in de lak en als we geluk hebben glimmen ze
ook nog een beetje. Is dit het waar we het voor doen ik hoop het niet, ongeacht de som geld
die we erin hebben gestoken blijft het toch wat behelpen.
Ik wil laten zien dat tussen de 5 en de 10 euro best wat aardigs kan scoren.

Ja zullen de lezers zeggen dat kan dan wel waar zijn, maar ik ben tevreden.
Vooral dit gevoel vasthouden en lekker doorgaan met onze mooie hobby, het is absoluut niet mijn
bedoeling de lezers die helemaal verzot zijn op hun smetteloze wagons de hobby te ontnemen.
Nu snel weer terug naar de beurs. Ik loop daar rond en krijg het idee dat ik weer eens wat anders wil
Niet alles nieuw maar eens lekker low budget kopen en toch wat moois op je baan neer kunnen zetten.
En het lukt voor echt weinig geld kan je leuke wagons kopen, met in het achterhoofd dat we
de boel toch gaan weatheren geeft het niks dat er een krasje opzit, vol met vette vingers kortom er niet meer nieuw uitziet.

Waar je wel op moet letten dat het heel is en er geen onderdelen zijn afgebroken, en dat het model toch nog wel mooie details heeft. En jawel je kan een redelijk sleepje kopen voor de prijs waar je ??n nieuwe wagon voor kan kopen. Dus in mijn geval veel meer voor minder.
Er wordt dus vaak beweerd de hobby is duur, niet voor iedereen toegankelijk en zeker niet voor kinderen niets is minder waar.
In dit kader zal ik de komende tijd laten zien dat de hobby ook lowbudget meer dan goed te doen is.

Nu dan snel naar het eerste model een gesloten goederenwagon:

In één van mijn vorige topicjes al gezegd dat het goederen vervoer mij erg aanspreekt.
Alleen al door de grote variatie wagons en de bijbehorende kleur verscheidenheid vind ik het
een lust om naar te kijken. Er is geen wagon het zelfde waardoor het allerminst saai overkomt.
Voordat we het model gaan behandelen eerst maar eens wat foto?s
en films van het grootspoor kritisch bekijken om uit te zien wat de mogelijkheden zijn.
Na deze altijd leuke voorbereiding gaan we aan de slag.

Als eerste heb ik de wagons zo goed en kwaad als het gaat gereinigd en ontvet.
Dit is belangrijk want de verf zal op de toch al gladde en vette ondergrond niet goed hechten.
Na deze reinigingsbeurt een aantal wagons bespoten met blanke lak.
Dit omdat met name de acrylverven dan beter hechten, zeker als je de lak verdund opzet
zal je zien dat de verf zich niet meer terug zal trekken als je het model met blanke lak
voorbehandelt hebt.



Gebruikte kleuren verf:
-ook ditmaal verf op waterbasis (Revell)
-Afrika bruin
-dark earth
-earth
-teerzwart
-rood
-blanke lak (mat)

Nu is het tijd om de ons vertrouwde kwastjes te pakken (weatheren is niet alleen het opzetten
van een vuilkleur met de airbrush).
De stijlen van de wagon gaan we eerst voorzien van een donkere kleur die we dekkend opzetten.
De afdekkingen van de roosters verven we gelijk in de zelfde kleur.
Weer met de kwast gelijk wat delen van de wagon (gerepareerde plekken) voorzien van een
andere kleur. Dit soort wagons leent zich daar bij uitstek voor en zal bijdragen aan de variatie
Die we zo graag willen hebben.
De kleuren mogen best erg afsteken (van oranje/rood tot bruin) want later zal er met behulp
van de airbrush een zweem over worden gelegd die de kleuren wat zullen afzwakken.
Zouden we nu een kleur kiezen die dicht bij de kleur zit van het originele model,
dan zal het beoogde effect nagenoeg teniet worden gedaan.













Bij de volgende handeling gebruiken we de airbrush weer . Het dak dat zilver kleurig is voorzien we van wat vuiltinten van roestbruin tot nagenoeg zwart.
Direct na het opzetten van de verf hanteren we toch maar weer even de kwast.
De met de airbrush opgebrachte nagenoeg egale laag gaan we met de kwast wat streperig maken,
wel opletten dat je de strepen in de breedte richting aanbrengt, net als dat het water van het
dak afzal lopen. Doe dit niet in de lengte richting van de wagon want je zal zien dat dat
er dan heel onnatuurlijk uitziet.
Ook weer met de airbrush geven we de zijwanden en het onderstel nu met een vuil kleur een laagje verf.
Afhankelijk van de intensiteit van de vervuiling die we willen bereiken brengen we de verf
nagenoeg transparant tot dekkend op. Als naar het grootspoor kijkt zal je zien dat de wagons hoe verder naar beneden steeds vuiler wordt.
Dit komt door het opspattende vuil tijdens het rijden als door het vuil dat tijdens een verkwikkend buitje van het dak afloopt. Het meeste vuil zit normaliter op het onderstel van de wagon.





De airbrush kunnen we even terzijde leggen en gaan nu nog wat extra details aanbrengen met
pigment poeders. Met pigment poeders daar kan je bijvoorbeeld heel subtiel plekjes roest
Aanbrengen maar ook het reeds voorbehandelde dak nogmaals voorzien van een laagje vuil.
Met pigment poeders moet je wel opletten dat je de werkplek regelmatig schoonmaakt,
want ook het hecht heel erg goed ook op plaatsen waar we het niet willen hebben.
Waar je zeker niet moet vergeten om een roestkleur aan te brengen is op de vering want
door de mechanische werking en onder invloed van vocht zijn dit juist de plekken
waar de corrosie zijn werk zal doen.

Kleuren pigment:
-roest bruin
-donkerbruin



Na het pigment voorzien we het model nogmaals van een dun laagje blanke lak.
Het pigment zal hierdoor goed worden gefixeerd en zelfs herhaaldelijk oppakken
zal het model niet meer beschadigen. Helemaal klaar zijn we nog niet want op de
buffers , bufferhalzen en de aspotten nog wat vet opzetten. Hiervoor gebruik ik meestal een
zwart grijze satijn verf voor. Ook de ladingspapieren nog aanbrengen met verdunde witte verf.
De rijders van tijdperk 4 en 5 kunnen in plaats van wit hier ook ook een kleur
voor gebruiken.





Zo dat is het dan weer voor vandaag op naar het volgende


Groet Bert


Bestaat er een andere hobby.

Alain

#1
Dat vind ik nu eens een interessant artikel, misschien eens iets insturen voor het volgende MSM-nummer. Sommigen onder ons zitten misschien al een stuk verder maar velen (herbeginners en nieuwelingen)kunnen deze informatie zeker gebruiken.[:)]

dirkske

#2
Knap gedaan, en zo een sleep van een stuk of tien[:p](of meer[:D])
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Baureihe 103

#3
Hoi Alain,

Stukje in het MSM dat is niet aan mij ik bn geen medewerker van het blad. Wel wil ik zo veel als mogelijk met jullie delen dus vandaar
weer eens een nieuw topicje.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#4
citaat:
Geplaatst door dirkske

Knap gedaan, en zo een sleep van een stuk of tien[:p](of meer[:D])



Beste Dirkse,

Het is ook de bedoeling dat ik een sleep wagons ga maken voor weinig.

Groet Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Gerolf

#5
citaat:
Geplaatst door Baureihe 103
Stukje in het MSM dat is niet aan mij ik ben geen medewerker van het blad.
Ik denk wel dat daarover te praten valt, als je dat wil [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#6
mij lijkt het dat de teksten op het forum al een goede basis zijn voor een paar stukken in MSM

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Baureihe 103

#7
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103
Stukje in het MSM dat is niet aan mij ik ben geen medewerker van het blad.
Ik denk wel dat daarover te praten valt, als je dat wil [;)]



Geen idee wat het verder inhoud maar een gesprekje kan nooit kwaad.

Groet Bert.[:)]

@Alain,
Dit facet van de hobby is zo gevarieerd daar leer je elke dag weer wat bij gewoon doen is het creedo

PS vandaag weer bezig geweest met een aantal wagons helaas nog geen tijd gehad om een aantal mooie foto's te maken dat houden jullie dan ook nog van mij tegoed.
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#8
Low budget deel 2

Reichsbahn wagon

Dit is een wagentje met een weer eens een afwijkende of anders gezegd een minder gebruikelijke kleur . Wel is het zo dat de kleur groen wat minder makkelijk is om te weatheren dan het gebruikelijke bruin, dit omdat de vuil kleuren die wederom niet dekkend opgezet worden op de groene ondergrond een ander kleurbeeld geven dan op de bruine ondergrond. Een vuilkleur waar toch min of meer de kleur geel in is vertegenwoordigd zal indien lichtjes opgezet een wat blauwig beeld geven.  Daarom nu een wat donkerdere kleur gekozen.
Daarnaast werden deze wagons wat beter onderhouden dan later gebruikelijk was.
Dus om het model niet te veel afbreuk te laten doen wel gekozen om te weatheren maar op zo?n manier dat het past bij het tijdbeeld waarin ze oorspronkelijk hebben gereden (tijdperk 2)
De zij-, en kopwanden lichtjes voorzien van een dun laagje verf met behulp van de airbrush.
Daarentegen het dak en onderstel wel weer wat zwaarder vervuild. Als laatste op diversen plaatsen wat pigment poeders om het af te maken.







Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#9
Update 10-5-2010

Type G10 met remmershuisje

Dit model is net als de voorgaande wagons type GS wel weer wat zwaarder vervuild.
Bij dit model kunnen de laaddeuren worden geopend wat er voor zorgt dat het weer een geheel ander model is. Als we de deurtjes openen worden we geconfronteerd met een wel erg zwarte binnenzijde wat absoluut niet natuurlijk oogt. Daarnaast zijn de deuren redelijk dik om te zien waardoor de schaal verhoudingen niet meer lijken te kloppen. Als eerste dus de randen van de deuren donker voorzien van een nagenoeg zwarte verf (dekkend opzetten).
Hierdoor is het net of de deuren wat dunner lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn.
De binnen zijde van de wagon is gespoten met een grijsbruine kleur (net als van onbehandeld verweerd hout) Om het relief van de houtnerven wat op te halen als laatste nog met een nagenoeg droge kwast (drybrush) een wat lichtere kleur voorzichtig aangebracht.
Ook bij dit model willen we de door de fabrikant loepzuiver aangebrachte opschriften leesbaar houden. Wat hiervoor de mogelijkheden zijn daar komen we in een apart draadje spoedig nog op terug.
Verdere handelingen als bij de wagon type GS maar dan zonder de accenten op de zijwanden





Nog wat wagons type GS
Met dit type wagon zijn we het topicje gestart. De wagon zie je vaak in gesloten treinen dus een uitbreiding is zeer gewenst. De kleur accenten op de zijwanden nu met wat andere kleuren dan op de voorgaande wagon, dit om er voor te zorgen dat ze weer niet te veel op elkaar lijken.





Met reclame
Ook aardig ter afwisseling is het zelfde wagon type maar dan voorzien van reclame.
Hoe we de op de wagon aangebrachte reclame tijdens het weatheren (net als de opschriften)
komen we later nog uitgebreid op terug.





Totaal plaatje

Onderstaand nog een aantal foto?s genomen op de modelbaan.








Groet Bert[:)]

Bestaat er een andere hobby.

Michiel

#10
Bert,

mijn diep respect. Ik droom bij deze machtig mooie plaatsjes dat er ooit een dag komt... Vooral de G10 bekoord me bijzonder. Dit zijn draadjes die samengebundeld zouden moeten worden in een album: "het beste van MSM-forum"
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Thommy

#11
citaat:
Geplaatst door Michiel

Bert,

mijn diep respect. Ik droom bij deze machtig mooie plaatsjes dat er ooit een dag komt... Vooral de G10 bekoord me bijzonder. Dit zijn draadjes die samengebundeld zouden moeten worden in een album: "het beste van MSM-forum"



ik volg...ik blijf echt meer dan met open mond jou artikels bekijken...
Greetz

Thommy

Tiponi

#12
Ongelooflijk...
Hoe je toch met wat simpel materiaal, een goed idee, ?n echte klussershanden van die kunstwerkjes maakt...
magnifiek gewoon...
'k blijf deze topic met veel plezier volgen.

Baureihe 103

#13
Allemaal bedankt voor de leuke reacties.
Ik hoop dat inmiddels ik een aantal leden heb
mogen aansteken, opdat zij zelf wat gaan weatheren.

Groet Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Tiponi

#14
citaat:
Geplaatst door Baureihe 103

Allemaal bedankt voor de leuke reacties.
Ik hoop dat inmiddels ik een aantal leden heb
mogen aansteken, opdat zij zelf wat gaan weatheren.

Groet Bert[:)]


'k heb nog enkel wagons die jaren op zolder hebben gestaan en al wat roestplekjes vertonen. Dus daar ga ik eens mee starten een dezer. 't Is altijd veel interessanter als er leven in je baan is e ;-)