Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Geen boom , maar een heel bos maken!!

Gestart door ERVIN, 30 april 2010, 21:50:42 PM

ERVIN

Mannen , ik ben nu aan een punt gekomen op mijn baan waar ik een mooi groot bos wil gaan bouwen , om jullie een idee te geven hoe ik dat graag zou willen gaan maken moet ik jullie verwijzen naar MSM Nr.88 , blz.24 en 25 , bedoeling is dat ik de wand die erachter ligt niet meer kan zien door het bos , maar hoe maak je zulk een bos , je kan hier en daar wel een boom planten , maar een heel bos, hoe begin je daaraan??

En welke bomen- materialen- ondergrond-kleuren enz.. kan je daar best voor gebruiken , laat mij nog even zeggen dat ik niet zo'n knutselaar ben om al die bomen zelf te maken zoals " onze" Grove Den dat kan , dus ik zal aangewezen zijn op datgene dat de fabrikanten in hun gamma hebben.:I

Kautenbach

euh, nou,

ik heb in mijn voortuin een struik staan, ik weet niet wat voor een exact, maar daar zit een soort van bloemachtig iets in, opgebouwd uit kleine boempjes in een kroon, net als een boom..  die je perfect kunt drogen en daarna in een pot met verdunde houtlijm kunt dopen, strooimateriaal erop en klaar, planten in een bos, strak tegen elkaar, haarlak of spitbus lijm om nog een keertje te fixeren en je bouwt heel snel en goedkoop een bos, tja, hoe heet die struik...hij komt veel voor, ook bij mijn overburen...

Wim

OMC

Mos! Kan gebruikt worden als struiken, staat in overvloed in mijn tuin (voorlopig, tot de grote werken gaan beginnen) [;)]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Koen

Hoi Erwin,

Ik weet niet of je mijn test projectje kan herinneren. Toen heb ik een beperkt bosje gemaakt. Dit viel heel goed mee!.
In eerste instantie is het belangrijk dat je een keuze maakt in het type bos. Ga je een dennenbos of een loofbos aanplanten?
Ik ben in functie van deze keuze de ondergrond gaan bekijken en heb dan geprobeerd om de ondergrond na te bootsen met strooimaterialen. In eerste instantie had ik de ondergrond bruin geschilderd zodat eventuele minder dikke lagen niet direct zichtbaar waren. Daarna heb ik aan de hand van Woodland Fine-leaf foleage het bos opgebouwd. Best niet ??n kleur gebruiken. In de natuur zijn er veel kleurschakeringen. Misschien nog even een aantal foto's.
Mocht je graag eens experimenteren, mag je gerust eens langskomen.



Mvg

Koen









Nooit te oud om te leren

Gerolf

De "methodes van Jos" of varianten erop zijn echt niet zo tijdrovend, Erwin. Ik zou die zeker gebruiken voor de voorste bomen in het bos.
Meer naar achter zie je bij een groot bos alleen nog de kruinen, dus hoef je de stam niet meer af te werken, of zelfs niet te gebruiken: een verhoging met bestrooid ijslands mos oogt dan niet slecht.

Toch opletten met materialen "uit de natuur": zorg ervoor dat er geen levende organismen meer opzitten! De kans dat er een schimmelstreek ontstaat is niet denkbeeldig.
Drogen moet uiteraard, misschien het vocht verdrijven met glycerine, in de microgolf "steriliseren", ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Erwin, in de allereerste MSM's stond regelmatig een artikel "Plant een boom" of iets dergelijks. Mischien kan je die artikels eens terug gaan opzoeken.

Voor een bos heb je volgens mij allemaal dezelfde bomen nodig. De ene zal wel wat donkerder zijn dan de andere, maar over het algemeen zie je alleen maar dezelfde bomen in een bos. Als er verschillende bomen zouden staan, dan staan ze gewoon in groepjes van dezelfde soort bij elkaar.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Als ondergrond vind ik het strooimateriaal van Busch (Waldboden of Tannenwaldboden) een ideale basis
Met vriendelijke groeten
Peter

b-shunting

ik heb voor mijn minibaantje de buitenste contouren opgebouwd met
bomen van bloemistendraad en daarna wat plantjes opgezocht in de tuin
en de rest bedekt met foliage
minibaantje tp 4,diesel

rixke rail

Voor de achtergrond gebruik je uiteraard ??n of meerdere foto's :


Dit is slechts een smalle achtergrond, tegen de muur ...
Twee lagen bomen, de rest is foto.




Deze lijkt iets dieper ...




Dit is 2x dezelfde foto van een rooigebied, ??nmaal in spiegelbeeld afgedrukt = dubbele achtergrond. Gevonden via Google.

Misschien te zoeken via Google of zo een van die landschaps-CDROM's

Zoals ook gebruikt om mijn rivier te "verlengen", ook Google ... :



De gevonden foto's afprinten, inscannen, eventueel bewerken en vergroten.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mannen , ik ben nu aan een punt gekomen op mijn baan waar ik een mooi groot bos wil gaan bouwen , om jullie een idee te geven hoe ik dat graag zou willen gaan maken moet ik jullie verwijzen naar MSM Nr.88 , blz.24 en 25 , bedoeling is dat ik de wand die erachter ligt niet meer kan zien door het bos , maar hoe maak je zulk een bos , je kan hier en daar wel een boom planten , maar een heel bos, hoe begin je daaraan??

En welke bomen- materialen- ondergrond-kleuren enz.. kan je daar best voor gebruiken , laat mij nog even zeggen dat ik niet zo'n knutselaar ben om al die bomen zelf te maken zoals " onze" Grove Den dat kan , dus ik zal aangewezen zijn op datgene dat de fabrikanten in hun gamma hebben.[:I]



Beste Erwin,

Je weet het wel hoe je een heel bos moet maken, er is slechts ??n antwoordt dat je voor je zelf moet beantwoorden.

Het hangt zeker van de mate van detaillering af hoe snel je het voor elkaar kan krijgen. Zelf heb ik voor de bomen die wat meer naar achteren staan gekozen voor dennen volgens met draad en sisaltouw
(wel nog bestrooien natuurlijk. Ook snel te maken voor de achterzijde zijn bomen gemaakt van uitgebloeide guldenroede.

Met de vriendelijk modelspoor groeten Bert

Oja je kan natuurlijk ook een oproep plaatsen of al de leden hun fraaiste boom naar je op willen sturen (in het kader van een wedstrijd)
Bestaat er een andere hobby.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103
Oja je kan natuurlijk ook een oproep plaatsen of al de leden hun fraaiste boom naar je op willen sturen (in het kader van een wedstrijd)
[:D]  [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw