Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belading kolenwagons

Gestart door ERVIN, 28 april 2010, 21:36:11 PM

ERVIN

Ik ben van plan om nog 20 extra kolenwagons aan te schaffen , het moet een zo realistisch mogelijke blok-trein gaan worden , ook de belading wil ik nu eens tot in de puntjes perfect gaan uitvoeren , bij mijn vorige kolentrein heb ik gebruik gemaakt van vrij grote steenkool , dus bij de onderlaag was het niet echt een probleem dat er  hier en daar kleine gaten in zaten , de steenkool vulde dat wel op , maar nu ben ik zinnens om steenkoolstof als belading te gaan gebruiken , hierdoor moet dus de onderlaag perfect dicht zijn zodat er geen steenkool langs de onderkant van de wagon uitvalt.

Nu is mijn vraag of dit te verkrijgen is in de handel of moet ik hier zelf iets op verzinnen , en hoe kan ik dan het beste deze wagons dichtmaken en met wat??

Het gaat om deze wagons van Fleischmann ( Sea-rail - Xpedys).

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2133.jpg/IMG

Sicco

Het zou in elk geval al heel fraai worden als de wagens niet allemaal op dezelfde manier beladen zouden zijn, zoals je bij imitatie af fabriek vaak ziet. Verder bestaat kolenlading niet uit twee grote hopen, maar uit meerdere hoopjes.

railman56

voor zover ik het weet zal zelfbouw de beste oplossing zijn
in MSM 20 staat een artikel hierover
ik denk een stukje plastikard passend aanbrengen en eventueel afkitten zodat het gruis niet kan ontsnappen (deze werkwijze is uiteraard bedoeld voor een vaste lading)
indien nodig nog wat opvullen met piepschuim ofzo
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

swa

Ik zou op het eerste gezicht ook denken aan dichtlijmen of -kitten van de kieren/openingen, al dan niet met extra gebruik van een kartonnetje, wat hoger geplaatst, om de massa te verkleinen.
Wanneer de ladingen geplaatst zijn zul je volgens mij de boel wel  moeten fixeren, anders vrees ik dat het een stoffige bedoening gaat worden...

ToThePoint

Wordt het dan niet topzwaar?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

T03

Eerst plastiekfolie (zoals voor de keuken) plaatsen in je wagon alvorens op te vullen.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

wisselstromer

ik heb de mijn eerst met piepschuim opgevuld en dan de kolen erop gelijmd
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Kautenbach

zo doe/deed ik het ook, eerst schuim insmeren met (hout) lijm  dikke laag, kolen erop en in de lijm drukken, en met kwast de nog losliggende kolen zo neerleggen zoals je wilt, en daarna verlijmen (hout) lijm net als met ballast, doe ik ook wat zwarte verf bij,, als dan een ontsporing volgt, zie oa elders op dit forum! blijft de hele boel goed zitten.

Wim

ERVIN

Ok? collega's , bedankt voor de tips , ik ga eens een proefje doen.[:p]

rixke rail

citaat:
Geplaatst door ERVIN

het moet een zo realistisch mogelijke blok-trein gaan worden ,


Ga je ze dan ook hernummeren, Erwin, kwestie van ?cht realistisch te zijn ... ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Wordt het dan niet topzwaar?
Die tip zou ik niet laten liggen [8D]
Zo hoog mogelijk vullen met zo licht mogelijk in vorm gesneden materiaal (piepschuim, schuimrubber) ... Uiteraard afdichten, maar schuimruubber doet dat "van nature" [;)]
Een dun laagje (hout-)lijm en kolenstof opstrooien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf
... kolenstof opstrooien.



De vrouw (of moeder, of grootmoeder) haar (elektrische) koffiemolen nemen, enkele (echte) kolen erin en maar malen.  Resultaat: een hele hoop stof en koolstukjes in elke gewenste diameter.  Even door een zeefje en je hebt je materiaal (wel best een stofmaskertje opzetten ;-)
Groetjes, Peter


marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf
... kolenstof opstrooien.



De vrouw (of moeder, of grootmoeder) haar (elektrische) koffiemolen nemen, enkele (echte) kolen erin en maar malen.  Resultaat: een hele hoop stof en koolstukjes in elke gewenste diameter.  Even door een zeefje en je hebt je materiaal (wel best een stofmaskertje opzetten ;-)


Misschien beter niet die van de schoonmoeder ?[;)]

OMC

citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf
... kolenstof opstrooien.



De vrouw (of moeder, of grootmoeder) haar (elektrische) koffiemolen nemen, enkele (echte) kolen erin en maar malen.  Resultaat: een hele hoop stof en koolstukjes in elke gewenste diameter.  Even door een zeefje en je hebt je materiaal (wel best een stofmaskertje opzetten ;-)



Zo heb ik mijn kolentrein ook gevuld, en qua gewicht valt dat heel goed mee! Het kost me ook niks want ik verwarm mijn huis nog steeds met steenkool (antraciet type A). Je kan de grootte van je kolen ook zelf bepalen door bv intensiever de grote kolen te bewerken, er komt dan ook nog eens bij dat mijn ouderwetse bruine Fals'en een natuurlijk roetlaagje gekregen hebben.

Ervin, als detailfoto's van dit type wagons en de vormgeving van de lading je kunnen helpen moet je maar een seintje geven en dan stuur ik er enkele.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

stoomloc