Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS type 59.001 ombouw schaal N

Gestart door Michiel, 28 april 2010, 20:00:49 PM

marc goovaerts

Michiel,
De beste ervaring die ik heb voor het verwijderen van verf (dikke lakverf op tweedehandse Wikings) is het model in een diepvrieszakske steken, overspuiten met ovenreiniger en een nachtje afgesloten laten rusten. De dag daarna grondig afspoelen en tegelijk bewerken met de tandenborstel voor de kiertjes. Indien nodig herhalen.
Schijnt echter niet te werken met acrylverven.
Maar die waren nog niet uitgevonden in de hoogtijdagen van N.

Michiel

Na een bad met een afwasblokje is van alle onderdelen de verf verwijderd, behalve van de metalen behuizing. Het lijkt alsof deze verf ge?mailleerd of geglazuurd is? Zelfs de witte opschriften zijn nog loepzuiver. Tijd om de ovenreiniger boven te halen? (Moet ik nog kopen, want heb geen in huis).

Ik kan ondertussen wel eens even proefdraaien met dremel en vijltjes. Kwestie van tonen wie hier de sterkste is: de kap of ik! [^] Wordt vervolgd...


edit: typvout
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik ben even met dremel en vijltjes bezig geweest. Koplampen weg, een aantal keteltoestellen weg, een aantal leidingen weg... Maar hoe krijg ik die inwendige hoeken goed (gele cirkel)? Raspen en vijlen gaat goed op vlakken en verwijderen van verhoogd reli?f. Maar inwendig? [?][?][?] Ik ga morgen eens langs de doe-het-zelfzaak om inspiratie op te doen. Wordt vervolgd... (de kap op de foto is maar 5cm lang en 1,5cm hoog, een uitvergroting zoals hieronder is onverbiddelijk [:I])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Jij laat er anders ook geen gras over groeien h?.[}:)]

Amaai , doet dat geen pijn om je locje zo te zien staan nu??[:I]

Michiel

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Jij laat er anders ook geen gras over groeien h?.[}:)]
Amaai , doet dat geen pijn om je locje zo te zien staan nu??[:I]

Dit locje kostte mij 16 euro, dus langs die kant doet het geen pijn. En langs de andere kant ga ik ervan uit dat na de transformaties deze locomotief een echt troeteldingetje wordt. Althans, zo is mijn visie... als het maar geen fata-morgana wordt...[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Michiel, de korste pijn om zo een hoek uit te werken is teveel wegfrezen (desnoods los er door hier en daar) en dan de put vullen met plamuur. Alle andere methodes met de hand duren naar mijn mening langer en plamuren zal je toch moeten doen.

Michiel

Dirk,

daar het ik helemaal nog niet aan gedacht, en best een zinnige tip! Daar ga ik morgen eens werk van maken! En als het fout afloopt, weet ik je wel te vinden. [:D]

thanks! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Michiel

Ik had een tijdje geleden een pakje Milliput gekocht. Ik hoopte een smeuige, kneedbare pasta te vinden, maar ik heb hier een droge, korrelige substantie. Van de extreme hechtbaarheid, zoals op het pak staat, kan ik ook niets merken. Het is een ramp om mee te werken. Ik zie nergens een uiterste houdbaarheidsdatum op het pak. Zou mijn Milliput verouderd zijn, of hoort het zo droog te zijn? Ik kan met dit spul echts niets goed doen. Wat is jullie mening hierover?


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

'Vers' heeft Milliput de consistentie van nogal keiharde klei, zeker niet korrelig. De twee componenten moeten zodanig door elkaar gekneed worden dat je ??n uniforme kleur overhoudt (vraagt nogal wat kneden).
Dat kneden maakt het spul door de warmte van je handen al wat soepeler. Om h??l fijn te werken, vermeng ik Milliput ook met heel klein beetjes water. Dan wordt het algauw zoals natte klei.

Maar eigenlijk staat dat allemaal al op het doosje.

Misschien het proberen waard of je er met wat water nieuw leven in krijgt ?

Gerolf

Als ik het zo zie, lijkt het alsof je maar ??n component hebt gebruikt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, ik heb een even dik sneedje van elke rol afgesneden, grondig gekneed, maar een smeu?ge massa werd het nooit. Eerder dit vrij droog en brokkelerige iets. En kleven doet het al evenmin. Ik vind Milliput iets erg merkwaardig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel,
In mijn jonge tijd (jaren geleden dus) heb ik met Milliput kleine mirakeltjes kunnen maken. Wat dacht je van een HO-poppenspeler met een Jan Klaassen in Milliput op z'n hand ?

Maar ik moet je spijtig genoeg gelijk geven. Hier liggen er drie pakjes gereed voor de vuilbak ! Hard, korrelig, niet klevend...

Dus naar de website van Milliput. Waar ze beweren dat Milliput een 'shelf life' van twee jaar heeft. Onmogelijk na te gaan natuurlijk hoe lang de importeur, verdeler, winkelier, ... het al bewaard heeft, zonder productiedatum op de verpakking. Ik heb ze dan ook een vlammende mail gestuurd hierover.

Op hun site beweren ze dat sommige klanten zelfs tien jaar oude Milliput terug tot leven zouden gewekt hebben door het in de microgolf te verwarmen. Maar dat heb ik (nog) niet geprobeerd.

In ieder geval, als ik het nog eens zal kopen, dan gaat het dadelijk uit de verpakking om de consistentie te controleren. Die zou in de buurt moeten liggen van halfharde plasticine.

Als de verkoper zou protesteren, dan kan hij z'n Milliput in z'n ... steken. Na vermenging natuurlijk [;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Als de verkoper zou protesteren, dan kan hij ...
[:D]  [:D]  [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Marc, bedankt voor je reactie. Jouw verhaal lijkt mijn vermoeden te bevestigen dat ik een overdatum-Milliput heb. Vandaag en morgen is de modelbouwzaak op de hoek gesloten. Zolang wacht het lelijk lokje dan maar in een doosje. Voorlopig lijkt het de strijd te winnen, maar revanche vanaf dinsdag. [:D] Wordt vervolgt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)