NMBS type 59.001 ombouw schaal N

Gestart door Michiel, 28 april 2010, 20:00:49 PM

Michiel

Als eerste ombouw-experiment zou ik een gelijkende NMBS type 59.001 willen maken vertrekkend van het model van Arnold BR 89.7122 (artikelnummer 2222). Mij lijkt dit model het beste uitgangspunt ?n, het is goedkoop 2de-hands te vinden.

Ik heb het model eens vergeleken met het grote voorbeeld. En wat blijkt? Er zijn toch wel wat verschillen te ontdekken. Ik heb de meest opvallende aangeduid.
imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/NMBS%20type%2059%20ex-T3%20in%20schaal%20N/Type59_VerschilRechts800.jpg/img

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/NMBS%20type%2059%20ex-T3%20in%20schaal%20N/Type59_VerschilLinks800.jpg/img

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/NMBS%20type%2059%20ex-T3%20in%20schaal%20N/Type59_VerschilFront800.jpg/img

Dus, N'ers, laat jullie eens goed gaan, en bouw eens een Belgische type 59! Ik ga het in elk geval ook eens proberen. Wordt (ooit) vervolgt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Ik popel om de verbouwing te zien.
Alvast succes !  [:)]

Roderik

Always be modelling!

marc goovaerts

Go Michiel, go !

Maar laat ons aub stap-voor-stap meegenieten.

Michiel

Go, Michiel Go! [:D]

V??r het uit elkaar nemen van het model toch een paar bedenkingen.

Als we het model wat aandachtiger bekijken, valt meteen op dat bij dit Arnold model de drijfwielen niet verbonden zijn door een koppelstang. Dit kan aanzien worden als een minpunt (het is niet voor niets een goedkoop modelletje), maar voor ons wel een meevaller want de drijfwielen hoeven niet gekwartierd te worden.

Let ook op de achterkant van het model. De 2 rode puntjes zijn bevestigingspinnetjes om de kap op het onderstel de houden. Indien we overwegen om de achterkant van de cabine ook schuin te laten aflopen zoals het in 't echt, dan moet voor deze bevestiging een alternatief gezocht worden.

Nu, wat volgt is zeker niet bedoeld als handleiding van hoe het allemaal wel moet, maar eerder als verslag van hoe mijn ombouwexperiment verloopt, want dit is mijn eerste probeersel. Hoogst waarschijnlijk zullen er mislukkingen en ergernissen volgen, maar daar kunnen we alleen maar van leren. Ik geef dit verslag als inspiratiebron en stimulans naar de vele N'ers en schaal-twijfelaars toe, om aan te tonen dat in schaal N ook een hoop mogelijkheden zijn, die in H0 evident lijken.

Wordt vervolgt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

de drijfwielen hoeven niet gekwartierd te worden.




Ik ben verward omdat ik niet begrijp wat u precies bedoeld.

N.b. Ik kijk ook achter de schermen mee.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

de drijfwielen hoeven niet gekwartierd te worden.




Ik ben verward omdat ik niet begrijp wat u precies bedoeld.

N.b. Ik kijk ook achter de schermen mee.



Ik zal citeren op eigen vraag. Euro is gevallen ( is 40.3399 duurder dan frank en duurt daarom langer eer ie valt he).
U bedoeld dat met gekoppelde stangen men geen kwart verdraaing heeft tussen linker en rechterkant van de wielen. Het probleem van uw eerste N loc die niet meer werkte door dat fenomeen is derhalve niet van toepassing en kan je de wielen zonder risico eraf halen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hallo Jean-Paul,

Normaal zijn bij stoomlocomotieven de drijfwielen met een koppelstang met elkaar verbonden. De koppelstangen langs beide kanten van de locomotief staan een kwart slag verdraaid ten opzicht van elkaar om geen "dood" punt te hebben met de aandrijving. Maar de kwart-hoek moet over alle drijfwielen exact ingesteld zijn, want anders gaat het mechanisme knellen.

Dit modelletje van Arnold heeft helemaal geen koppelstangen. Het maakt dus niet uit onder welke hoek de drijfstangen wordt geplaatst te opzichte van elkaar. Het mechanisme zal hierdoor nooit gaan knellen. We kunnen dus zonder vrees de drijfwielen verwijderen, om ze later met gemak terug monteren.

P.S. je antwoordde al op je eigen vraag! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het model werd uit elkaar gehaald. Maar nu zie ik het pas, de behuizing is van metaal! Dat vraagt dus om ander gereedschap dan dat ik in gedacht had. Maar geen nood, we gaan door!

Tijd om te experimenteren! [:D][:D][:D]

De motor wordt in een bad van wasbenzine gegooit. Wel de kooltjes eruitnemen, want daar worden ze week van. De rest gaat in een waterbad met een afwasmachineblokje. Dat zou alles moeten ontvetten, en vooral de verf van de onderdelen halen... dat werd hier en daar beweerd. Ik neem de proef op de som. Ik laat nu alles een nachtje trekken...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Maar nu zie ik het pas, de behuizing is van metaal!
Ergens moet zo'n locje toch wat adhesie vandaan halen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Op dit moment had ik liever een metalen chassis gehad, kunststof behuizing en lood in de ketel. Hoe ik die metalen behuizing ga bewerken, dat moet ik nog eens uitproberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Niet moeilijker dan kunststof, ?n minder kans op smelten : met je miniboormachine en hulpstukjes (Dremel, Proxxon, ...)
Het duurt alleen wat langer, want metaal is harder [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

En veiligheidsbril want dat metaal en ogen is geen leuke combinatie.
Kweet van wanten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janjozef

Michiel het verf afhalen met afwasmiddel gaat heel goed, vloeibaar afwasproduct voor de vaatwasser in een verhouding van min 1 op 10 en ongeveer een maand geduld oefenen [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem