Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

keuze sporen

Gestart door Bert, 03 augustus 2005, 18:11:11 PM

marimon

Ik heb ook Piko-A spoor. Geweldig !!! Formidabel !!! De wissels worden bediend met een Conrad wisselmotor en toto hiertoe nog g??n enkel probleem gehad. De dubbele kruiswissel was wel nog niet voorzien van een wisselmotor en daar heb ik soms wel eens problemen met ontsporingen. Dus dat de wisseltongen vanzelf versprongen terwijl de trein passeerde. Maar nogmaals, deze wissel is nog steeds handmatig bediend.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Brunel

Moeten we daaruit leren dat het veertje dat Piko plaatst eigenlijk niet sterk genoeg is?

tonycabus

Misschien wel, Brunel, maar anderzijds hoef je het er dan ook niet uit te prutsen als je een wisselmotortje gaat gebruiken, niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Ooit in een proefopstelling met geheugendraad heb ik bij een Piko-A wissel het veertje verwijderd. Nadien bleek dit echt niet nodig geweest te zijn. Geheugendraad is sterk genoeg om de wissel met veertje om te schakelen.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Bert

Bedankt voor de info, maar als je een wissel vastgekleefd hebt op een baan zonder wisselmotor, kan je dan later nog een wisselmotor inbouwen zonder de wissel te moeten los maken.

Gerolf

Dat kan, Bert. Het enige probleem is zo onopvallend mogelijk een steldraad aan de stelbiels aan te brengen.
Zelf boor ik een gat door de railonderbouw ter hoogte van het midden van de stelbiels VOOR ik de wissel plaats. Als je dat niet gedaan hebt, kan je nog wel een steldraad achteraf aanbrengen naast de stelbiels, maar die (veer-)draad zal je natuurlijk steeds zien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bert

En hoe groot is dat gat dan als ik vragen mag.

ja ik ben een beginner in het maken van een baan[:I]

Bert

Als je oud en nieuw materiaal hebt gebruik je dus best Piko A-spoor en wanneer je een wisselmotor plaatst heb je geen of weinig problemen meer met verspringende wissels.

Brunel

Nou, het gaat dan wel om serieus oud materieel. De jaren zeventig waren zo'n beetje de overgangsperiode. Bovendien gaat het eigenlijk alleen om loks. Bij rijtuigen en wagens zijn de asjes meestal gemakkelijk te vervangen, bij loks is dat lastiger.
In ieder geval levert code 83 voor de meeste mensen weinig problemen op.

marimon

Bert,

Zelf heb ik twee gaten naast elkaar geboord met een boor van 1Om/m. Het daardoor ontstane tussenschot heb ik dan met een veil egaal gemaakt zodat er een mooi ovaal van 20m/m ontstond. Het verenstaal dat de wissel aandrijft heeft slechts 6m/m bewegingsvrijheid nodig. Echter heb ik voor het zekere gekozen en de bewegingsruimte wat groter gemaakt zoals aangegeven; zo heb ik z?ker geen kans op wrijvingen van het verenstaal met de bodemplaat.
Laat me wel toe erbij te zeggen dat menigeen hier op dit forum het zeker op een andere wijze, lees kleiner gat, zou construeren.

Met een wisselmotor is er helemaal geen probleem qua wissels.

Groeten,
Marc

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Voor HO kom je met een gat van 6 x 12 mm al een heel eind, zeker als je dat gat naar onderen toe ruimer uitvijlt (een soort van pyramide met afgeknotte punt dus), waar bij je dan een basis van het gat krijgt van zo'n 10 x 20 mm. Zulk een opening kan je echter alleen maar 'veilig' maken VOOR je het wissel plaatst.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bert


svvander

Niet echt een antwoord of een aanvulling op Bert zijn vraag... Maar toch onder hetzelfde onderwerp.

Ik twijfel sterk om een deel van mijn baan met K-sporen (van M?rklin), te leggen. Is dit beter, goedkoper of iets anders? Momenteel heb ik enkel c-sporen, maar zoals gekend is het uitzicht ervan niet realistisch (zelf na bijwerken). Via een overgangsrail zou ik dan een heel stuk in K-rails leggen.

Waar koop je deze het goedkoopst?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

K rails kosten normaal gezien evenveel als c rails dacht ik.
De prijs is zowat overal dezelfde.
Kijk ook eens op ebay daar staan er soms ook te koop.
Ik koop er gemakkelijk op ebay om dat ik ze toch verweer.
De richtprijs voor mij is ongeveer een 1/3 van de nieuw prijs.

Maar als je toch met k rails wil werken koop dan in eens flexibels.

Erik

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

Niet echt een antwoord of een aanvulling op Bert zijn vraag... Maar toch onder hetzelfde onderwerp.

Ik twijfel sterk om een deel van mijn baan met K-sporen (van M?rklin), te leggen. Is dit beter, goedkoper of iets anders? Momenteel heb ik enkel c-sporen, maar zoals gekend is het uitzicht ervan niet realistisch (zelf na bijwerken). Via een overgangsrail zou ik dan een heel stuk in K-rails leggen.

Waar koop je deze het goedkoopst?



K rail is ouder dan c-rails en heeft een code 100 profiel. C-rails heeft een code 90 profiel en is wat fijner. Bij een overgangsrail van K naar C kan je dit mooi zien.