Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

keuze sporen

Gestart door Bert, 03 augustus 2005, 18:11:11 PM

Bert

Hallo,
Ik ben bezig met een modelbaan maar ik weet niet welke sporen ik best kies. Het is een analoge gelijkstroombaan om veel te rangeren in schaal HO.
Er bestaan code 75 en code 100,maar wat is het beste.

Bert

erwin9

Bert,
Buiten code 75 en 100 bestaan er nog talrijke andere codes (83 - 55, enzomeer). Het is in eerste instantie belangrijk te weten welk materiaal U op de sporen wil laten rijden. De code 75 is een mooi slank spoor dat de realiteit sterk benadert, maar het oudere treinmateriaal, en wagons met grote flenzen, de zogenaamde pizzasnijders, kunnen gewoon niet op een code 75 rijden. Als U enkel over nieuwer materiaal beschikt kiest U best voor code 75. Heeft U slechts enkele oudere wagons dan kan U overwegen om andere wielen in de wagon te steken met RP25 wielen, of zelfs proto87 (perfecte schaal). Bij dit laatste moeten de sporen echter perfect worden gelegd, en kan best een compenserende ophanging in de wagon worden gemaakt. De keuze is aan U, bent U beginner met nieuw materiaal dan zou ik persoonlijk opteren voor sporen van Peco of Pilz, code 75. Goede prijs-kwaliteitverhouding! Bent U echter specialist, en gaat het niet om een modelbaan van vele tientallen meters, dan kan U misschien overwegen om zelf uw sporen te maken, dus de railstaven kopen, de dwarsliggers apart, de nagels en timmeren maar!
Zoals U zit Bert, voor ieder wat wils! Misschien zijn er nog andere collega's op dit forum die U nog meer goede raad kunnen geven?
Veel succes
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

FREMO e.V. - afd België

Aan Bert & Erwin 9,

Hallo,

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Echter er is ook nog de code 83 rail.

Deze sporen werden, tot op een paar weken geleden, gemaakt en verkocht door het terziele gegane merk "R O C O". Op deze sporen kan je ook met materiaal van de jaren zestiger rondrijden met het voordeel van toch een fijne uitvoering te hebben dan deze van code 100.

Dit eventjes als verdere info.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?


PS.; Zelf ben ik van de personen die alle sporen zelf leg een samenstel. Het groote voordeel is dat ik niet gebonden ben aan de "fabrieks maten".
Het vergt natuurlijk een beetje ervaring en een goede NMRA mal.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

eric

Hallo,

Bij Roco-Line rails (code 81)denderen de oude Lima en Jouef wielflenzen jammer genoeg ook nog over de biels.(en misschien nog van ander merken)
Je zou denken dat konstant je trein ontspoord is.
De Piko A rail (code 100 is 2.5mm hoog) en op dit moment slanker dan alle andere als je niet tegen de flanken kijkt maar uit een iets of wat helicopterzicht.
Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor met ouder materiaal op te rijden.

Eric





Gerolf

Eric heeft gelijk: ook bij Roco Line (code 83 of 81?) heb ik ook al van heel wat ouder materiaal de wielen mogen afdraaien. Het geldt dus niet alleen voor peco of andere code 75 rails.
Ik hoor ook heel wat goeds over Tillig rails, overigens.
Zelf gebruik ik Roco Line flexibels (zonder bedding), waarvan ik mijn wissels zelf maak. Ik ben er zeer tevreden over.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

Zowel Rocoline als Tillig hebben spoorstaven met een hoogte van 2,1 mm ofwel 'ongeveer' code 83, zijnde 83/1000 van een inch (een inch is ongeveer 2,54 cm). Het is eigenlijk eigenaardig dat we voor de aanduiding van rails van Europese fabrikanten de codes van de NMRA proberen te gebruiken. Europese fabrikanten denken niet in inches.
Wat hier bekend staat als code 100 rails zou met zijn 2,5 mm eigenlijk code 99 moeten worden genoemd, om maar een gekkigheid te noemen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

.....(een inch is ongeveer 2,54 cm)......

Neenee, een inch is per internationale afspraak precies 2,54 cm.

Tom

Piko A-spoor is handig omdat je geen kleine stukjes nodig hebt en je hebt vele mogelijkheden. Maar ik weet wel niet of dit systeem gekend en/of geliefd is bij de kenners.
Vraag in de winkel naar de folder zou ik zegen.
Tom

tonycabus

Die geometrie van Piko A-gleis is goed uitgedokterd, en de railstaven mooi slank. Zelfs voor code 100 ogen ze daardoor toch mooi.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric


doomslu

Zonder reclame te willen maken voor het een of het ander, toch nog even deze aanvulling over Piko A-spoor : in MSM 27 van januari-februari 2004 stond een artikel over dit nieuwe spoorgamma.
Ondanks zijn code 100 ziet het er toch slank uit. Wissels bvb hebben een boog met straal 900 mm en een hoek van 15?.
Voor de prijs moet jet ook niet laten. Als je eens goed rondkijkt vind je handwissels voor 7,50 euro, een stuk flexibel spoor van 940 mm voor minder dan 2,50 euro.
Maar, zoals hierboven al gezegd, als je alleen recent rollend materieel hebt en je wilt zo realistisch mogelijke sporen, kijk dan eens naar sporen met kleinere profielhoogte.
Succes er mee !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

.....(een inch is ongeveer 2,54 cm)......

Neenee, een inch is per internationale afspraak precies 2,54 cm.



Kijk eens aan. [:D]

BD1701

Ik ben ook gebruiker van het Piko A-spoor. Ik gebruik enkel de wissels en de flex-rails uit het gamma, en ik ben er tot nu toe ook heel te vreden over, goede kwaliteit en afwerking voor een goede prijs. Enkel een kleine opmerking of vraag: soms als een trein een wissel uitrijd, hoor je soms een "tik" geluid, en in het slechtse geval durft de trein eens te ontsporen, weet iemand hoe dit komt, of heeft iemand van jullie dit probleem ook al gehad? Ik denk dat het komt doordat misschien bij sommige wissels de aanslagrail een beetje te diep is uitgefreesd enzo dus er een klein verschil zit op de wisseltong en de rail? Kan iemand dit bevestigen ofzo?
 

eric

Is het als je de wissel openrijd of staat hij in de juiste stand bij het uitrijden.
Deze wissels hebben een zelfde stelsysteem als Peco maar dan met een veel zwakkere veer zodanig dat je hem kan openrijden.
Misschien is het die klik die je hoort ?

Eric

BD1701

Hij staat in de juiste stand bij het uitrijden Bert. Eeerst dacht ook ik aan het feit dat de wissels enzo een beetje ingereden moeten worden zeg maar he "roderen" dus. Maar mijn wissel staat in elk geval in de juiste stand als ik hem uit of inrij