Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

RAL groen - geel type 62

Gestart door chef garde, 23 april 2010, 11:37:08 AM

marc goovaerts

Bedankt voor je antwoord. Spuitbussen dus.
Maar kan je er even dun, effen en strak mee spuiten als met een airbrusch ? In N bv zijn details voor je het weet ondergespoten/gevuld.

Kees-Jan

Prik ze toch door die bussen en giet die verf in uw airbrush. 1000x mooier.

Voor de niet durvers: ga naar de betere verfwinkel waar ze spuitbussen op kleur kunnen maken. Laat daar je verf maken op spuitdikte en laat het niet in een spuitbus doen. Het is net zo duur als een spuitbus namelijk (neem 1 component in acryl of thinner variant)

Ik doe niet anders.

Kees-Jan

PS En de heel goede winkels kunnen semi-glos maken!

chef garde

Wat betreft schaal N kan ik u daar geen antwoord op geven.  Qua omspuiten heb ik 2 rijtuigen (airbrush) en nu deze 1ste lok (spuitbus + overspray en vernis met airbrush) - allen HO - op mn palmares staan.

En met airbrush kan je inderdaad veel strakker en properder spuiten.  De keuze voor spuitbussen is er gekomen omdat groen RAL6005 niet in kant-en-klare airbrushverf te verkrijgen was.  Een alternatief was Revell 62 gaan verdunnen.  Maar de kunst van deftig verdunnen moet ik nog onder de knie krijgen.

Wat uw vraag tot onderspuiten of vullen betreft even het volgende meegeven, als je let op die middenste deur (machinekamer) dan merk je dat de omlijsting van die deur ter hoogte van de groene band net NIET opgevuld werd door verf ...

chef garde

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Prik ze toch door die bussen en giet die verf in uw airbrush. 1000x mooier.

Voor de niet durvers: ga naar de betere verfwinkel waar ze spuitbussen op kleur kunnen maken. Laat daar je verf maken op spuitdikte en laat het niet in een spuitbus doen. Het is net zo duur als een spuitbus namelijk (neem 1 component in acryl of thinner variant)

Ik doe niet anders.

Kees-Jan

PS En de heel goede winkels kunnen semi-glos maken!

Kees-Jan, wat dat doorprikken betreft, zou ik graag proberen.  Zijn daar risico's aan verbonden???  En helpt het niet al een stuk als je de spuitbus omgekeerd houdt en al een deel van die druk wegspuit??

Kees-Jan

Ja druk wegspuiten kan natuurlijk geen kwaad.

Doorprikken of boren met een boor van een halve mm en dan even laten uitgassen. Daarna openknippen als de druk weg is en de verf in een jampot doen.

Kees-Jan

Alles op eigen risico [:o)]

chef garde

En hieronder de prestaties van vandaag, het fijne groene bandje staat er ook op.  Evenwel met enkele (beginners)foutjes erin, maar al doende leert men.  

Het bandje op de neus deed mij vloeken, de neus bolt af ?n loopt schuin naar beneden, moeilijk om deftig af te tapen.  En op de flank is de lijn op de ene kant iets hoger dan de andere.  Eens de trapjes en handvaten er weer ophangen zal dit misschien minder gaan opvallen.







Paulogic

Hij heeft zijn vrouw ook zo eens gesminkt... [:D][:D][:D]

Ik zal dat eens gaan vragen in een lokale bevriende verfwinkel.
ZOu toch moeten kunnen zoals Cees zegt. Even langslopen bij
RVL aan de Dampoort. Die hebben nogal wat staan.

@Chef Garde : stap eens af aan de dampoort he makker, laat uw
stel even wachten... [:D][:)][}:)]
mvg,
Paul(ogic)

Bert Ossevoort

Om de bandjes op de kopzijde bij te werken ,is een mogelijkheid om het afplak foutje weg te werken met een scherp mes puntje heel voorzichtig langs de lijn te scrapen zodat het groen een strakke lijn wordt en het geel blijft zitten ,
werkt bij mij goed [gebruik autolak]
Bert.

Kees-Jan

Het bijwerken kan ook door in de lengterichting van de streep met heel fijn schuurpapier de spuit rand af te vlakken en daarna een stukje tape precies over de groene band te plakken. Vervolgens met geel spuiten en de band is weer strak.

Schuursporen zie je niet meer na de blanke lak.

Kees-Jan

chef garde

Bedankt voor de tips ivm retoucheren, maar heb het uiteindelijk toch allemaal gelaten zoals het was.  E?nmaal de trapjes, leuningen en handvaten erop gemonteerd vallen de foutjes al iets minder op ook.  Vandaag het dak afgewerkt.  Nu nog experimenteren met decals, daarna weatheren en hij is helemaal af.  








chef garde

Het velletje decals voor de toekomstige .6222 kan nog een tijdje wachten om volgende reden: ik heb nog een tweede 62 staan die omgebouwd zal worden, en liever 1 velletje decals maken met nummers erop van 2 locs, dan omgekeerd.  

Deze wordt de groene .6219 van Infrabel met standplaats Merelbeke (net als de .6222 trouwens ...).  De basis is een purperen 62 met oranje-gele band van de Nederlandse firma ACTS.  









Voila, klaar om bewerkt te worden Miliput, nieuwe correcte handvaten, grondlaag, gele en groene verf ...


Kees-Jan

Vraag:

Zijn de koplampunits los te bestellen? Staan ze in het Roco onderdelenblad en zo ja wat is het bestelnummer?

Bedankt alvast.

Kees-Jan

ems

Ziet er goed uit, Chef!

Zelf zou ik de groene band nog wel bijwerken; dat ziet er nog even wat beter uit.

Ik ben bezig van een blauw/gele 6215 een "oud groene" 62-er te maken.
Na de loc geschuurd en in de grondverf gezet te hebben, kwamen de kleurtjes; Eerst geel (daar waar nodig) en daarna groen:



Na de 2e spuitgang gaat al meer ergens op lijken:

Groet, Edwin

chef garde

Mooi Edwin!!

Welke verfjes gebruik jij???

ems

Groet, Edwin