Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

RAL groen - geel type 62

Gestart door chef garde, 23 april 2010, 11:37:08 AM

chef garde

Ik wil een dieselloc type 62 omspuiten, welke RAL-codes hebben het groen en het geel van deze beestjes??


chef garde

nie allemaal, maar toch veel ...
meer tips zijn altijd welkom, daarom deze post!

chef garde

Geel wordt RAL1021, groen staat niet op de website van De Pijl.  Enkel het groen uit het tweemaalgroen tijdperk (licht boven, donker onder).

Iemand een idee, het groen van de 62????  Welk kleurke, welke RAL nummer, ???

Bestaan er geen dergelijke lijsten ofzo???  Bv per rijtuig, loc, motorstel of motorwagen??  Met een indeling, dit kleur is die code, die streep is die code, ...

Bert Ossevoort

Groen voor de diesellokken is ral 6005 mosgroen ,mogelijk vergelijking indien geen ral kleur te willen laten maken revell 62
Bert.

Kris

Hallo,
ral 6005 komt inderdaad aardig in de buurt , na lang zoeken ( ik kamp met hetzelfde probleem) komt Vallejo model air 71093(5druppels)-71094 (5druppels)) zwart (1druppel) (  ook in de buurt (mogelijks iets donkerder ) voor mij is het het groen om een type 72 rangeerloc te schilderen , en op de oudere foto's van de loc's in de jaren 60-70 ziet het groen er donkerder uit dan de latere periodes
een handige link is ook deze site waar je alle kleuren kan vergelijken http://scalemodeldb.com/paint

dirkske

Nu we het toch over kleuren hebben, kan er iemand mij vertellen wat de kleurcodes zijn voor de traxx nmbs reeks 28?
Je eigen baan, je eigen wereldje!

chef garde

RAL1021 (Rape Yellow) heb ik vandaag eerder toevallig gevonden in Standaert te Ledeberg (doe-het-zelfzaak).  Het is een spuitbus van het merk Motip.

chef garde

RAL 6005 (mosgroen) bestaat in spuitbussen van het merk Dupli-Color.  En zoals eerder gezegd, RAL 1021 (koolzaadgeel) idem in spuitbus van het merk Motip.  

Helaas niet in kant-en-klare airbrushverfjes te vinden, enkel in hoogglans spuitbusvorm.  Met matte vernis bewerken helpt al heel wat.

Revell 62 (mosgroen) was ook een optie, maar die moet je weer gaan verdunnen met thinners en dat vind ik persoonlijk een "merde" ...

chef garde

En terwijl we bezig zijn, even mn bedoelingen uitleggen en illustreren.  Tijdje geleden voor 70euro tstuk 2 62's op de kop kunnen tikken, ??ntje ontbrak wat onderdeeltjes, ander was ??ntje van ACTS (purperen uitvoering).  Bedoeling is om die 62's te veranderen naar een gele uitvoering (nummer nog te bepalen) en naar een groene uitvoering (6219), beiden locs van Infrabel, met stelplaats Merelbeke.

De geel-blauwe 6218 is eerst aan de beurt, letters en opschriften, alsook belijning afschuren.  Vervolgens met water en detergent wassen, spoelen met water en laten drogen.





Onderste zwarte band afplakken en grondlaag spuiten (Motip witte primer).  Bij het bekijken van foto's van het grootvoorbeeld en de witgespoten kap merkte ik toch enige fouten in de 62 van Roco.

- de ruitenwissers moeten boven het raam hangen, niet onderaan
- de handvaten onder het raam staan recht en niet diagonaal
- bij veel modellen bestaan de afdekplaatjes onder de ramen niet meer

Wegwerken dus met dremel, vijltje, schuurpapier, miliput.  En ook nieuwe handgrepen monteren.







Vervolgens verder de witte primer aangebracht en lustig ge?xperimenteerd met gele en groene acrylverfjes.  Het resultaat heb ik bewust niet gefotografeerd [:I][:o)] ...  Er viel nog ??n en ander te redden door alles goed af te schrobben met water, detergent en een goeie ouwe tandenborstel.  

In een doe-het-zelfzaak vond ik gele spuitbusverf van Motip, RAL1021 Koolzaadgeel.  Deze heb ik op het model aangebracht.  In eerste instantie blonk het model gigantisch.  Om het geel enigszins te vervagen naar het geel van een loc die al een goeie 40 jaar buiten leeft heb ik die nog een overspray met witte verf gegeven.  Om de glans helemaal weg te krijgen en de kleuren te beschermen nog enkele lagen matte vernis van Vallejo Air erover en het glanzende geel was verdwenen!








op deze laatste foto, in de punt van het dak, is duidelijk te zien hoe de gele verf blonk.

erik de noorman

Glanzende verf gebruiken is geen probleem. Ik spuit mijn lok's altijd met glansverf (met de airbrusch of uit een spuitbus). Dit geeft een strakker geheel vind ik persoonlijk. Na de nodige decals, verwering en details aangebracht te hebben afwerken met matte vernis(2 dunne laagjes). Ik heb ondertussen al wel ervaren wanneer je glansverf gebruikt en met een nabehandeling met matte vernis dat je beter een tint lichter bij donkere kleuren gebruikt. De nabehandeling met matte vernis verdonkert de kleuren.

Erik.

Thommy

Ik werk al ff met de spuitbussen van motip (eerder op stukken van brommers enzo) En ik weet uit ondervinding dat de witte grondverf van motip soms niet perfect z'n werk te doet. De grijze is een stuk beter, de bruine het beste.

Verder volg ik Erik, matte vernis haalt de glanzende schijnt weg. Heb ik ook gemerkt op m'n Joc 51. Gespoten met blinkende verf, matte vernis erop en hopla, model is direct glans-af.

Eveneens geef ik Erik gelijk dat een donker kleur met matte vernis nog donkerder word.
Greetz

Thommy

chef garde

De dikke onderste groene band gisteren gespoten, vandaag is die voldoende uitgehard, straks wordt het fijne groene lijntje gespoten.




marc goovaerts

En, welke verf heb je gebruikt voor het groen ?

chef garde

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

En, welke verf heb je gebruikt voor het groen ?

Spuitbus van Dupli-Color (uit Hubo).  Die hebben het correcte RAL6005 Mosgroen.