Compact spoorontwerp...

Gestart door Tiponi, 21 april 2010, 22:24:06 PM

Tiponi

Ik heb een probleempje dat een oplossing zoekt :)
Ik ben in het bezit van een Fleischmann-spoor in H0 (een gewoon ovaal spoor met 2 wissels).
Probleem is dat het spoor, dat ik gekregen heb, bijna 2m in lengte is en iets meer dan een meter in breedte. Na opmeting blijkt dat ik maar een oppervlakte heb van max 95cm op 1m40.
Zou het dan aan te raden zijn om een beperkte baan te leggen in H0 (point-to-point) of over te schakelen naar een baan in kleinere schaal?
Ik had persoonlijk liever in H0 gebleven, maar alle pro's ?n contra's zijn welkom.
Mvg Jurgen

Gerolf

In H0 met normaalspoor is dat wat krap. Het kan net voor een baantje van een "nevenlijn".
Als alternatief: al eens aan smalspoor gedacht?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

een stukje industrie? misschien kan je op die ruimte een module bouwen welke je aan de kant kan zetten om er een tweede bij te maken... en een derde... en?

Michiel

Hallo Jurgen,

waarschijnlijk is het geen troost, maar we kampen allemaal met plaatsgebrek, hoe groot ook de ruimte ter beschikking. We zijn allemaal bezig met het zoeken naar het "beste" compromis, naar de oplossing die ons het beste ligt. Er zijn modelbouwers die op jouw oppervlakte in grotere schalen werken, zoals een diorama in schaal 0!

Als je liefst bij H0 blijft, dan doe je dat. Het heeft geen zin om voor een andere schaal te kiezen als je hoofd er niet naar staat. Maar dan zal je moeten afwegen, rijden met korte samenstellingen, door korte bochten, of een diorama naar keuze, maar met beperkte rijmogelijkheden. Waar je wel vrij veel fun van terug krijgt is een soort spoorpuzzel-diorama; zoek op internet maar eens naar "Inglenook" of "Timesaver".

En anders kan je inspiratie zoeken naar een klein rijbaantje. In MSM hebben er een paar gestaan, maar hier vind je ook een aantal tips die zeker potentie hebben.

Of anders plan je op lange termijn. Je bouwt nu een segment, dat je later, na een verhuis of zo kan aanvullen. Het nadeel is natuurlijk dat je zolang niet echt kan rijden.

Succes met de zoektocht naar het baanplan dat bij jou past.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Die timesaver heb ik hier gebouwd op exact 2 meter, maar ik heb hem vrij ruim gebouwd om met meer dan 6 wagons van een moderne lengte (containerwagens etc) te kunnen werken, en ik heb slanke roco wissels. Ik ben er zeker van dat dit moet lukken op 1m40, en dat je daar nog veel plezier aan zal beleven ook!

Als je daarenboven dan nog gaat voor een ouder tijdperk (met kortere wagons), dan ontstaan er wel wat mogelijkheden ;)
 

b-shunting

minibaantje tp 4,diesel

Tiponi

citaat:

Waar je wel vrij veel fun van terug krijgt is een soort spoorpuzzel-diorama; zoek op internet maar eens naar "Inglenook" of "Timesaver".




Ik heb dit eens opgezocht en het lijkt misschien wel iets. Maar wat bedoel je met die puzzeldiorama? Bedoel je dan dat je telkens een bepaald deel (bvb 1m x 0,5m diorama) maakt, om dan op termijn een volgend deel er aan te werken. Zodat je op die manier een grotere baan cre?ert? 't is nog voorbarig om die vraag dan al te stellen, maar wat met de elektrische aansluitingen?

De reden waarom ik twijfel aan de schaal was dus de plaats, maar H0 lijkt me leuker omdat ik ga trachten zoveel mogelijk Belgisch materiaal (zowel locs als rijtuigen en goederenwagons) te verzamelen. Want ik had begrepen dat er in N-schaal maar weinig van te vinden is...

Michiel

De uitdaging is des te groter om Belgisch materieel te verzamelen in schaal N. In schaal H0 is er zoveel dat het gewoon kopen, kopen en kopen is, en doet vooral pijn aan de portemonee. In N is het zoeken, onderzoeken, hopen en ... hopelijk hebben. Mogelijk is het verzamelen in schaal N NOG leuker dan in H0, vooral als je dan zelf zo'n uniek modelletje hebt kunnen (om)bouwen dat niemand anders heeft. In H0 is dat al heel wat lastiger, want haast alles is al eens geproduceerd.

Bon, je merkt dat ik N-er ben! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

hoi Jurgen,

Met 95 cm kun je een boog leggen, dus dat is ruim genoeg, en wat Dirk zegt is erg leuk om te doen, module(s) bouwen, evt met een fiddle jard, zeg maar een keukenla met rails erin, heb je ook geen wissels nodig, scheelt heel veel ruimte en ook nog geld.

zo'n rangeerpuzzle is ook leuk, omdat je op een kleine ruimte heel veel moeilijke, en dus boeiende rangeerbewegingen kan maken, persoonlijk zou ik niet zo snel voor een kleinere schaal gaan, zeker niet als je het alleen voor de beschikbare ruimte doet, we dromen allemaal van (ooit) meer ruimte, en in HO is het eenvoudiger om zelf van alles te bouwen enzo, maar dat is tuurlijk nogal persoonsgebonden.

groet, Wim

Tiponi

citaat:

Bon, je merkt dat ik N-er ben! [:D]



Dat is niet erg hoor, des te meer vergelijkingsmateriaal ik krijg om de knoop door te hakken [:)], wat alleen maar ten goede kan komen voor zowel portefeuille als de baan zelf.
't probleem is ('k weet, ik ben een man van problemen [:)]) dat ik niet een standaard spoor wil hebben, maar 1 met een rangeerspoor, station (en eventueel schaduwstation), zodat er zowel mogelijkheid is om met passagierstreinen te rijden als met goederen...
Dus ik ga nog even passen en meten en overpeinzen.

Michiel

Wat je wilt kan in H0 op de oppervlakte dat je ter beschikking hebt, maar dan moet je h??? ruraal gaan. Een heel klein landelijk (kop)stationnetje met een paar industriespoortjes, een minidepot van 1 spoor en een onderliggend schaduwstation in lus. Het lijkt me mogelijk, maar vergeet dan de lange expressrijtuigen en HST's.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tiponi

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Die timesaver heb ik hier gebouwd op exact 2 meter, maar ik heb hem vrij ruim gebouwd om met meer dan 6 wagons van een moderne lengte (containerwagens etc) te kunnen werken, en ik heb slanke roco wissels. Ik ben er zeker van dat dit moet lukken op 1m40, en dat je daar nog veel plezier aan zal beleven ook!

Als je daarenboven dan nog gaat voor een ouder tijdperk (met kortere wagons), dan ontstaan er wel wat mogelijkheden ;)


Is dat dan in H0 gebouwd of in een kleinere schaal?

Tiponi

citaat:
Geplaatst door Michiel

Wat je wilt kan in H0 op de oppervlakte dat je ter beschikking hebt, maar dan moet je h??? ruraal gaan. Een heel klein landelijk (kop)stationnetje met een paar industriespoortjes, een minidepot van 1 spoor en een onderliggend schaduwstation in lus. Het lijkt me mogelijk, maar vergeet dan de lange expressrijtuigen en HST's.


HST wil ik eigenlijk niet, misschien enkel om op te stellen in een beperkt diorama, zoals bvb de HST die met 2kasten uit een tunnel komt [;)]. Ik ben eerder meer voor de periode 3-4.
Zo de periode net uit de stoomlocs en starts van de diesels.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Tiponi

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Die timesaver heb ik hier gebouwd op exact 2 meter, maar ik heb hem vrij ruim gebouwd om met meer dan 6 wagons van een moderne lengte (containerwagens etc) te kunnen werken, en ik heb slanke roco wissels. Ik ben er zeker van dat dit moet lukken op 1m40, en dat je daar nog veel plezier aan zal beleven ook!

Als je daarenboven dan nog gaat voor een ouder tijdperk (met kortere wagons), dan ontstaan er wel wat mogelijkheden ;)


Is dat dan in H0 gebouwd of in een kleinere schaal?


In HO.

Hou er trouwens rekening mee dat je met 2 meter lengte slechts 174 'echte' meters uitbeelt. Je moet dus keuzes maken: ofwel maak je een ovaal met strakke bogen en waarbij exploitatie redelijk onrealistisch is, maar waar je toch elke mogelijke trein kan rondrijden, ofwel wordt het iets beperkter. Een landelijk kopstationnetje met daaronder een schaduwstation kan je toch nog automatiseren, maar veel rangeerplezier ga je niet meer over houden: ongeveer 40cm verdwijnt al vlotjes door je bocht naar het schaduwstation, en voor rangeersporen blijft er dan weinig over (een wisselstraat heeft ook wat lengte). Een rangeerpuzzel (of hierboven puzzeldiorama genoemd) is ook een mogelijkheid: je hebt wat meer rangeermogelijkheden, maar een treintje laten rondrijden is ook geen optie. En realistisch treinbedrijf is enkel te zoeken in oudere tijdperken: Een timesaver is niet rendabel en zou vandaag de dag niet meer geexploiteerd worden, maar simpel heraangelegd ;)

Je moet dus keuzes maken ;)
 

conducteur

@Johan Poelmans
Kun je eens wat foto's plaatsen / doorsturen van jouw creatie?
rian_schaken
  • hotmail[dot]com
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum