Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Eerste sporenplan

Gestart door dikkiedap, 01 augustus 2005, 20:22:40 PM

dikkiedap

Hallo iedereen,

Hierbij vinden jullie mijn eerste poging om een sporenplan op te stellen. Het is de bedoeling dit te bouwen bij wijze van oefening, om zo de basistechnieken van het modelspoorbouwen onder de knie te krijgen. Het sporenplan is gebaseerd op een voorbeeld dat ik vond op volgende (interessante) site: http://home.wanadoo.nl/reinoud.kaasschieter/railway/index.nl.htm. Het draagt de naam: "Starter kids", omdat het te bouwen is op basis van wat je in de doorsnee basisset vindt en omdat het ook kinderen moet aanspreken. Vermits het een vader-zoonproject moet worden, sprak dat laatste me wel aan.
Ik heb het wat ruimer gemaakt door het aan te passen aan Piko A-gleismateriaal. Dit hoewel ik het in Rocoline met bedding wil bouwen, zodat ik met de digitale startkit van De Prest kan beginnen. Omdat de geometrie van de Rocoline sporen heel goed overeenkomt met A-gleis, lijkt me dat geen probleem te zijn. Ook heb ik er de fiddle yard rechts aan toegevoegd, zodat (hopelijk) toch ietwat realistische exploitatie mogelijk wordt op dit ovaaltje.
Voor het goede begrip, de spoorboog die ontbreekt tussen de beide "open spooreindes" rechts, ligt onder andere sporen, die in de hoogte gebouwd zijn, verscholen. Alle sporen liggen 8 cm hoog, behalve de hellingen van en naar de open spooreindes en de fiddle yard, die op 0 cm hoogte liggen. Als mijn tekening en de uitleg niet duidelijk is, kijk dan eens naar de originele versie van het sporenplan.
Al jullie suggesties zijn welkom!
Het sporenplan vinden jullie op Yahoo.

Dirk
Dikkiedap

Gerolf

Wat me vooral opviel aan het plan, is dat de beschikbare ruimte bijzonder klein lijkt te zijn. Is dit in werkelijkheid ook zo, of wil je je plan bewust zeer klein houden voor een korte-termijn-haalbaar-vader-zoon-project?
Mij lijkt het spel/exploitatiegehalte van dit plan eerder beperkt. Ik heb echter alleen op de yahoo gekeken: de link in je boodschap resulteert bij mij in een 'page not found' melding.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer


tonycabus

Staat die link niet reeds in de "links"?
Waardevolle informatie alleszins, want van de beschreven baandelen kan je ook een grotere baan maken.
Zoals Dirk trouwens deed[:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikkiedap

Gerolf heeft het goed gezien: het is een bewuste keuze om een beperkt project op te zetten en de ambities niet onrealistisch hoog te leggen. Er wordt elders op dit forum trouwens uitvoerig verteld over de gevaren van (te) ambitieuze projecten die nooit af geraken, heb ik gezien. Die frustratie wil ik mezelf en mijn zoontje besparen.
Maar het mag natuurlijk geen saai baantje worden, zelfs al is het beperkt in omvang.  Het oorspronkelijke spoorplan lijkt me inderdaad heel snel te gaan vervelen: rondjes rijden met dezelfde trein en af en toe een wagon aan- of afkoppelen bij wijze van rangeren. Vandaar dat ik de (te beperkte?) fiddle yard heb toegevoegd. Dan kan je tenminste een trein laten vertrekken en een andere weer doen toekomen, althans dat was de bedoeling. Als jullie mogelijkheden zien of suggesties hebben om het "speelpotentieel" te verhogen, dan graag. Er is nog wat ruimte beschikbaar voor beperkte uitbreiding van de baanoppervlakte.
Dirk
Dikkiedap

Gerolf

In tweede instantie heb ik ook je 'ingevulde' ontwerp gezien op je site. Ik merk dat er een stationsgebouw staat, maar geen perronruimte. Is het de bedoeling geen (kort) reizigerstreintje te laten rijden, al is het voor de spoorarbeiders? Je zou een perronnetje kunnen aanleggen door de linkse wisselgroep wat verder naar links te te schuiven.
Het spoor naar de loskade is trouwens wat lang in vergelijking met de andere uithaalsporen. Je zou de loskade ook "onderaan" kunnen houden, waardoor je enkele cm wint in de breedte voor de andere rails.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Wat me vooral opviel aan het plan, is dat de beschikbare ruimte bijzonder klein lijkt te zijn. Is dit in werkelijkheid ook zo, of wil je je plan bewust zeer klein houden voor een korte-termijn-haalbaar-vader-zoon-project?
Mij lijkt het spel/exploitatiegehalte van dit plan eerder beperkt.



Ik vind dit juist knap aan al deze ontwerpen. Groot is daarom niet altijd beter. Alhoewel dat ik de baan van Gerolf, nog steeds bewonderswaardig vind. Gerolf, ik weet niet hoe je het doet of gedaan hebt, maar hoed af man! Ik ben er zelf nog steeds niet uit.
Ik zit met het probleem: hoe krijg ik alles wat ik wil in mijn baan verwerkt? Gezien de toch iets of wat beperkte beschikbare ruimte, is het niet altijd makelijk om het spel/exploitatiegehalte te behalen.
Leuk zou zijn, dat je kan starten van ??n van Dirk's plannen (het boekenrekplan, zegt me wel iets) en zo, stukje voor stukje kan uitbouwen, naar een iets of wat grotere baan.
Ik weet echt niet hoe eraan te beginnen.
Een vraag aan alle experten ter plekke: hoe zorg je ervoor dat je in een kleine ruimte (laat ons zeggen 3m op 3m) een baan kan hebben met o.a. een industriegedeelte, een kleine stadskern, een groot station met vele rangeermogelijkheden en de mogelijkheid om in blokken te rijden met meer dan 6 treinen???
Hoe meer ik teken en reken, hoe meer ik twijfel of het wel haalbaar is wat ik wil...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

citaat:
...in een kleine ruimte (laat ons zeggen 3m op 3m) een baan kan hebben met o.a. een industriegedeelte, een kleine stadskern, een groot station met vele rangeermogelijkheden en de mogelijkheid om in blokken te rijden met meer dan 6 treinen???
Vooral dat grote station wordt een probleem: 3m bij 3m is diagonaal ongeveer 4,5m en dit is weinig voor een "groot station": perrons van toch minstens 2meter, in- en uitrijwissels(straten...).
De andere items zijn w?l realiseerbaar als je - zoals in de 'Westhoek' - met verdiepingen gaat werken. Dit is niet eenvoudig om te ontwerpen, maar je kan er een prachtbaan mee bekomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw