Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lima S 3/6 - BR18 ombouwen

Gestart door ToThePoint, 20 april 2010, 09:01:50 AM

ToThePoint

Naar aanleiding van het artikel in msm (91&92&93) over de ombouw van een T3 naar een TYPE 59 waar ik de nodige vraagtekens bij stelde over het ontmantelen van de onderbouw (nr 92). Ga ik proberen om het anders te doen.

3 stuks S3/6 werden weliswaar ook afgestaan door Duitsland als oorlogsschadeherstelbetaling na WO I, maar die misschien nooit in Etat Belge livrei hebben gestaan. Een zou jaren afgesteld hebben gestaan onder een brug in Schaarbeek ?

Soit (met een T) slachtoffer van dienst is een lima S3/6. 2de hands gekocht en redelijk snel buiten dienst gesteld omdat de mekaniek van de wielen van slechte kwaliteit is. Na vele herstellingen en co werd het een plukloc.
Het is dus de ideale loc voor dit project. Als het een succes is kan ie ook ergens op de baan afgesteld worden zoals de grote broer.

Het slachtoffer

image http://www.all-that-is.eu/lima%20br18.JPG /image

Het model heeft werkelijk de oorlog meegemaakt. Plots viel ie op de grond en de rechterzijde diende eerst hersteld te worden van de schade.

image http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20herstelling.JPG /image


Nu nog buffers maken en eventueel de restende buffer ook verwijderen.
De tender had ik al ontmanteld en in het zwart gezet voor ik foto's maakte.
Dat deel van het project is reeds geslaagd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#1
Jean-Pierre,

ik volg je project met argusogen, dus blijf posten! Ga je haar nu in Beiers olijfgroen of Belgisch chocoladebruin schilderen? Dat heb ik niet goed begrepen uit je tekst. In elk geval veel succes gewenst, en laat de beelden maar komen! [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#2
Het word de melkchocolade kleur. Ook al om te oefenen in hoe en wat voor het echte werk komt.
De afgebroken onderdelen zijn vervangen.
Het enige waar ik niet tevreden over ben is het plaatje waar de buffer op zit. Ik maakte dat uit 0.3mm polystyreen en dat had ik in 0.1mm messingfolie moeten doen.
De klinknagels bracht ik aan met de punt van een pincet. Het kan beter, maar oefening baart kunst. Jammer dat de secondelijm deels het teniet gedaan heeft toen ik het verlijmde.
Als houder voor de buffer nam ik een stukje uit een plastieken oorstokje. Was eerst van plan het stokje van een lollie te nemem maar dat is te dik.

[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20bumper1.JPG [/image]
[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20bumper2.JPG [/image]

Nu de airbrush boven water toveren.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#3
Ik vind die bufferbalk toch erg goed geslaagd. Laat je ook eens zien hoe je het model afplakt voor het spuiten? Dat lijkt me nog het moeilijkste van allemaal bij een stoomloc! Allez, doe zo voort! Ik zit op het puntje... [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#4
je bufferbalk zakt duidelijk af aan de herstelde kant, niet? Kan je dat nog verbeteren of is het te laat?
Ook valt het op dat de diameters van bufferhouder links en rechts niet gelijk zijn. Waarom heb je ook de tweede niet veranderd met een wattenstaafbuisje? Liever twee gelijke die feitelijk niet juist zijn dan twee verschillende waarvan ??n juist, ??n verkeerd.

alleee ja, gewoon mijn vraagtekens bij jouw ombouw [:)]

ToThePoint

#5
@ Dirky

Kweet ed,moeten eigenlijk belgische buffers op.
Buiten de lengte van 65 cm heb ik er geen info over. A ja een gat in het midden van de bufferplaat.
Ik wou het resultaat zien wat polystyreen en seconden lijm voor resultaat gaven ivm de naden.
Veranderen kan altijd he, is momenteel helemaal in het zwart en dat gaat dus goed. Laten drogen en dan resultaat bekijken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

erik de noorman

#6
Ik wou het resultaat zien wat polystyreen en seconden lijm voor resultaat gaven ivm de naden

Secondelijm heeft als voordeel dat je het als plamuur kan gebruiken.
Ik vul de naden altijd op met secondelijm moet wel gebeuren in meerder lagen en telkens schuren. Met secondelijm kan je alles verlijmen en na een goede uitdroging krijg je een zeer sterke verbinding.

Erik

ToThePoint

#7
@ erik

Tot die vaststelling kom ik dus ook. Het was afwachten tot de verflaag. Het resultaat is heel goed. Zo dat weten we nu ook weeral.
Nu wachten tot de batterijen van 't fototoestel opgeladen zijn voor de pictures.
Posten ervan zal voor vanavond of morgen zijn want om 17u30 ben ik ribbedebie.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janjozef

#8
Voor zover ik weet zijn ze nooit herschilderd, en hebben ze nooit een belgisch nummer gehad
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ToThePoint

#9
In de link post Michiel ene lijst met oorlogsschade loc's
In het begin van de lijst staat:
EB36xx S3/6 enz... Ik ga ervan uit dat misschien op papier het wel zou kunnen. Echter is dit een loc die afgesteld is en dus uitermate geschikt voor dit experiment.

Link naar topic
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7544&whichpage=1

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janjozef

#10
de lijst van michiel is fout, mogelijk omdat marklin ooit iets op de markt gebracht heeft wat een s3/6 was in het bruin gespoten als belg met nr 36..

De echte type 36 is gebouwd tussen 1910 en 1914 in 136 stuks met nog een tweede reeks tussen 1921-1922 van 17 stuks. deze zijn tot in 1951 te zien geweest op onze sporen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

#11
Ik denk niet dat mijn lijst fout is. De Belgische Staatsspoorwegen kregen 3 Beierse S3/6 locomotieven als oorlogsschade na WOI, en werden ingeschreven onder hun Beierse nummmers, oa de 3649. Deze 3 locomotieven hebben actieve dienst gedaan tot in 1923. Alhoewel ze voldeden in hun taak, werden ze uit dienst genomen omdat ze niet Pruisisch waren. Ze hebben nooit een groot onderhoud gehad, en zijn nooit in Belgisch bruin geschilderd, maar behielden steeds hun Beiers olijfgroene livrei.

Jan, het latere type 36 bij de NMBS, was initieel als type 44 ingeschreven bij de EB, en heeft niets te maken met het type 36 van Beierse oorsprong. Vandaar je verwarring waarschijnlijk. [;)]

Dus, om correct te zijn, zou de locomotief een Beierse livrei moeten krijgen. Maar gezien het gaat om een proefproject, om het ombouwen van locomotieven onder de knie te krijgen, mag de waarheid gerust wat geweld aangedaan worden, vind ik. Als M*rklin dat mag...! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swa

#12
Het "typeplaatje" dat op die bewuste loc(s) stond vermelde trouwens w?l dat het om offieci?el ingeschreven belgische loc(s) ging, nl. "EB3649" (waarvan de E.B. van Etat Belge, en de 3649 het behouden oorspronkelijke beyerse nummer).
Het model van arnold dat in N is uitgebracht, heeft wel de juiste kleurstellingen (in tegenstelling tot marklin dan. Dat marklin-model heb ik nooit gezien).

Michiel

#13
Schaamteloos snel van het web geplukt; de "foute" lok van M?rklin met het fantasie-typenummer 5920. En als ze haar dan toch in de Belgisch-bruine livrei brengen, dan dacht ik dat de ketelbanden dan wel rood zouden moeten zijn geweest, met zwart afgezoomd, en niet in koperkleur. Ook de nummerplaat zou een rode inleg moeten hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#14
Zo het experimenteren gaat goed.
Het onderstel is met de airbrush gedaan in zwart. Het is wel uitkijken en wat spelen met de wielen ( ronddraaien en beetje opzij duwen zodat er meer ruimte ontstaat).
Het heeft nu een dag gedroogt en later vandaag ga ik het telijf met wasbenzine, aceton of thinner op een oorstaafje. Er is niets afgeplakt geweest en onderandere de wielen dienen ontdaan te worden van de verf. De mechaniek werkt ook nog dus geen probeem met hardgeworden verf. Had dat ook niet verwacht aangezien het een loc betreft die reeds met vaseline en vaseline olie behandelt is op de bewegende delen.

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20zwart1.JPG [/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20zwart2.JPG [/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20zwart3.JPG [/image]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI